امنیت

امینت

اینترنت و شبکه

خبر اول

March 30, 2024
15:51 شنبه، 11ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163416

سندواین به دنبال راه فرار از لیست سیاه آمریکا است

ICTna.ir – مقامات آمریکایی گفتند که پس از آن که دولت مصر از نرم افزار سندواین برای سرکوب منتقدان استفاده کرد، این شرکت کانادایی را به فهرست سیاه اضافه کرده اند. شرکت‌هایی که معمولاً خود را در فهرست نهادهای بدنام ایالات متحده آمریکا می‌بینند، منشأ چینی دارند و تهدیدی برای امنیت ملی تلقی می‌شوند. در میان شرکت هایی مانند هواوی و شرکت تولید نیمه هادی شانگهای، Sandvine زمانی که در 28 فوریه در لیست سیاه تجاری آمریکا قرار گرفت، به طور قابل توجهی کانادایی بود، در حالی که شرکت های مخابراتی خریدار محصولات آن در بارسلونا برای کنگره جهانی موبایل گرد هم آمدند. این اقدام مقامات آمریکایی “بوسه مرگ” برای ساندواین بود.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، برای سال‌ها، گزارش‌های منفی این شرکت را در مورد استفاده از فناوری آن توسط دولت‌های مستبد تحت فشار قرار داده است. سندواین نرم‌افزاری را برای بازرسی عمیق بسته‌های دیتا یا همان DPI توسعه می‌دهد و به مشتریان امکان دید بهتر ترافیکی را که روی شبکه‌های آنها انجام می‌شود، را میدهد. اما به گفته مقامات آمریکایی، مصر غیردموکراتیک از همین فناوری برای جاسوسی از مخالفان سیاسی استفاده کرده و به همین دلیل سندواین به لیست سیاه تجاری آمریکا اضافه شده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده (DoC) آن را توصیف کرد: “این فناوری برای تزریق نرم افزارهای جاسوسی تجاری به دستگاه های منتقدان و مخالفان مورد سوء استفاده قرار گرفته است.” همانطور که افرادی که با داستان هوآوی آشنا هستند می دانند، شرکت های آمریکایی از فروش محصولات به هر کسی که در لیست نهاد نام برده شده منع شده اند. این اقدام قانونی بود که دست این وندور چینی محصولات شبکه را از تامین کنندگان مختلف مهم، از جمله شرکت های تراشه با ابزارهای آمریکایی، قطع کرد.

در مورد سندواین، این فهرست “الزامات مجوز برای صادرات، صادرات مجدد و انتقال فناوری های ایالات متحده را به این شرکت تحمیل خواهد کرد.” این به نظر مخرب به نظر می رسد زیرا سندواین قبلاً تأیید کرده بود که نرم افزار آن بر روی تراشه های طراحی شده توسط اینتل در سرورهای ساخته شده توسط Dell اجرا می شود. احتمالاً هیچ یک از آن شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند در آینده به توسعه‌دهنده کانادایی خدمت کنند، حداقل بدون مجوزهایی که ممکن است از آن خودداری شود.

در این مرحله مشخص نیست که فهرست سیاه برای روابط مشتری Sandvine چه معنایی دارد، با این فرض که بتواند پاسخی برای مشکل جدید زنجیره تامین خود بیابد. به گفته یک منبع، این شرکت که متعلق به Francisco Partners، یک شرکت سهام خصوصی آمریکایی است، جزئیات عملکرد مالی خود را منتشر نمی کند، اما به گفته یک منبع، سالانه حدود 200 میلیون دلار درآمد دارد. به گفته آن فرد، محدودیت‌های خاص هر چه که باشند، اپراتورهای آمریکایی نمی‌خواهند محصولاتی را از شرکتی بخرند که اکنون در همان باشگاه سرکشان هوآوی است.

تغییر ساختار و حذف نام Sandvine ممکن به نظر می رسد. تصور می‌شود که حامیان مالی تیمی از افراد را اعزام کرده‌اند تا از نزدیک به جزئیات کار سندواین نگاه کنند و یک برنامه نجات برای آن طراحی کنند. یک منبع آگاه گفت که این امر می تواند شامل اخراج مدیران ارشد و ایجاد یک شرکت جدید باشد که از فن آوری های کلیدی ساندوین با نام تجاری متفاوتی استفاده می کند. چالش اجرای این امر به شیوه ای قابل قبول برای ناظران فهرست نهاد خواهد بود. هرگونه نشانه ای از تغییری که صرفا جنبه زیبایی داشته باشد، با تغییر نام Sandvine که مانند گذشته ادامه دارد، مطمئناً با مخالفت DoC مواجه خواهد شد.

ساندواین به سؤالات خاصی در مورد این موضوع و ترتیباتش با مشتریان آمریکایی پاسخی نداشت اما بیانیه زیر را صادر کرد: “سندواین از اقدام اعلام شده توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده آگاه است. ما متعهد به همکاری نزدیک با دولت هستیم. ما هر کاری که بتوانیم برای حمایت از مشتریان خود و برای برای درک، رسیدگی و رفع نگرانی‌های مسوالان انجام خواهیم داد. راه‌حل‌های سندواین به ارائه یک اینترنت مطمئن و ایمن کمک می‌کنند و ما اتهامات سوء استفاده را بسیار جدی می‌گیریم.”

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.