اپراتورها

خبر اول

رگولاتوری

April 1, 2024
9:57 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163515

انشعاب در جداسازی netco و servco

ICTna.ir – مدیران VEON و Telenor درس های آموخته شده از تقسیم دارایی های زیرساختی را با دیدگاه هایی در مورد رویکردهای بهینه برای این کار پیچیده به اشتراک گذاشتند. ارائه‌های جان جیمز، مدیر عامل شرکت دانمارکی Serviceco (یا servco) با برند تجاری Nuuday، در رویدادهای صنعت به پرزنت برجسته ای تبدیل شد، زیرا او چالش‌های مدیریت سیستم فناوری اطلاعات چند دهه‌ای شرکت به نام Columbus را توصیف می‌کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، Nuuday پس از آن ایجاد شد که TDC سابق دانمارکی به دو تجارت مستقل تقسیم شد که دیگری نتوکیی با نام TDC Net بود. در چند سال گذشته، جیمز این واقعیت را پنهان نکرده است که جدا شدن از TDC در درجه اول به دلیل سیستم های قدیمی آن، یک فرآیند دشوار و دردناک بود.

برایان کلافستاد، مدیر حساب جهانی در Red Hat، مشاهده کرد که این شاید نمونه خوبی از نحوه انجام نشدن تقسیم netco و servco در یک اپراتور سنتی و یکپارچه مخابراتی باشد. او گفت: «این لحظه ای است که در آن شما واقعاً می توانید برخی از بدهی های فنی را پاک کنید.

کلافستاد در یک پانل به نام “تلکو یکپارچه در مقابل مدل netco/servco” در رویدادی که توسط Telecoms Europe در این هفته برگزار شد، شرکت کرد که طی آن دو گروه مخابراتی در مورد مفهوم تقسیم netco/servco و چگونگی رویکرد به این وظیفه پیچیده بحث کردند.

مطمئناً این مورد، موضوعی است، زیرا اپراتورها به بررسی بهترین روش بهره‌برداری از دارایی‌های زیرساختی خود می‌پردازند و در عین حال نیازهای خرده‌فروشی «servco» را متعادل می‌کنند.

در واقع، تلکام ایتالیا، در حال تخلیه شبکه ثابت خود در سال جاری است، در حالی که در چند سال گذشته اپراتورها در تعدادی از بازارها دارایی های زیرساختی برج های تلفن همراه خود را تقسیم کرده اند و برج ها را در یک واحد جداگانه و در برخی موارد میکس قرار داده اند. فروش آنها به برج های مستقل مانند Cellnex یا دعوت از سهام خصوصی برای گرفتن سهم انحام شد.

شرکت‌های مخابراتی مانند تلفونیکا و وودافون نیز مشغول ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای کمک به تامین مالی استقرار شبکه‌های پرهزینه فیبر به محل بوده‌اند.

 

تغییر استراتژیک

گروه اپراتور بین‌المللی VEON به عنوان بخشی از هدف خود برای تبدیل شدن به اپراتور دیجیتالی که خدمات را در بخش‌های مجاور مانند فین‌تک، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و سرگرمی به فروش می‌رساند، به دنبال مدل نویی در مدیریت دارایی است.

در سال 2022، کان ترزیاوغلو، مدیر عامل VEON، گفت که VEON هنوز نزدیک به 36هزار دکل موبایل دارد که “بیشتر در بنگلادش، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان و اوکراین متمرکز شده اند.” او اشاره کرد که فروش دکل منطقی است زیرا آنها “دارایی نیستند که باید در اختیار اپراتورهای مخابراتی باشند.”

در اواخر سال 2023، این اپراتور موافقت کرد که بخشی از مجموعه برج های خود در بنگلادش را به قیمت حدود 100 میلیون دلار به سامیت تاورز بفروشد. در این معامله، Bangalink بیش از 2هزار دکل مخابراتی را به سامیت منتقل می کند و سپس یک مشارکت خدمات طولانی مدت را تشکیل می دهد.

به گفته لاشا تابیدزه، مدیر عملیات دیجیتال گروه در VEON، برخی از جنبه‌های مهمی وجود دارد که باید در هنگام تأسیس شرکت‌های برج جداگانه، چه با هدف فروش احتمالی آن‌ها در مراحل بعدی، در نظر گرفته شود.

او گفت اول و مهمتر از همه، هر بازار بسته به محیط نظارتی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، VEON در سال 2018 تلاش کرد تا برج های خود را در پاکستان بفروشد، اما مجبور شد این فروش را خاتمه دهد زیرا قادر به دریافت تمام تأییدیه های نظارتی نبود.

تابیدزه اصرار داشت که ایجاد شرکت‌های برج جداگانه فقط صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا افزایش سرمایه نیست، بلکه یک تغییر استراتژی است که باید با دقت و با در نظر گرفتن یک پایان بازی روشن مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: این نباید صرفه جویی در هزینه ها باشد، بلکه باید به عنوان یک مدل کارآمد که همه شرکت ها از آن سود می برند، هدف گذاری شود.

Tabidze و Pål Grønsund، مدیر استراتژی و معماری ابر در Telenor، توافق کردند که جاه طلبی باید ایجاد سازمان‌های اختصاصی با استعداد و انگیزه‌های لازم برای بهبود کارایی، پایدارتر شدن، و کشف خدمات جدید برای جذب مشتریان و کسب درآمد بیشتر باشد. .

Telenor یکی دیگر از شرکت‌های مخابراتی است که استراتژی توسعه یا واگذاری دارایی‌های خود را دنبال می‌کند. امسال، تمرکز بر کسب و کار بالقوه برج‌های سلولی نوردیک این گروه است. همانطور که اخیرا توسط مدیر عامل گروه، سیگو برکه بیان شده است، “کار گسترده ای از نظر ساده سازی تجارت برج و آماده سازی خود برای متبلور کردن بالقوه ارزش های برج انجام شده است.”

Telenor در حال حاضر بیش از 20هزار برج در نروژ، سوئد و فنلاند را در شرکت Telenor Towers آورده است که به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت می کند. این شرکت اعلام کرد که اکنون آماده است تا فرصت های مشارکت بالقوه یا معاملات را برای تجارت برج های خود آغاز کند.

گرونسوند گفت که انگیزه اصلی تمرکز بر استفاده بهتر از این دارایی ها است. او گفت: “این می تواند جذب مشتریان جدید باشد، می تواند جذب سرمایه گذاران خارجی باشد و نکته مهم دیگر نیز نحوه بهبود فرآیندهای اصلی است.”

او خاطرنشان کرد که Telenor Towers قبلاً توانسته است مشتریان و مدل‌های تجاری جدیدی مانند مقامات جاده‌ای، سنسورهای آب و هوا، شهرداری‌های محلی و غیره را وارد کند. او همچنین به تمرکز بر توسعه مراکز داده جدید و مدرن اشاره کرد که «بسیار کارآمد انرژی هستند» و می‌توانند برای مثال انرژی را برای گرم کردن خانه‌ها بازیافت کنند.

گرونسوند افزود: «هنوز روزهای اول ماجرا است، مرکز داده در حال ساخت است و هنوز به طور کامل برای میزبانی از مشتریان آماده نیست، اما فکر می‌کنم قطعاً به دنبال راه‌حل‌هایی از نوع ابر مستقل هستیم».

در مورد VEON، Tabidze گفت که این گروه به مدت سه سال است که استراتژی اپراتور دیجیتال خود را توسعه داده است و در حال حاضر حدود 10 درصد از درآمد خود را از خدمات دیجیتال جدید تولید می کند. وی گفت: در آینده این سهم افزایش خواهد یافت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.