اینترنت و شبکه

خبر اول

رگولیشن

فیبرنوری

April 2, 2024
18:37 سه شنبه، 14ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163575

آفکام می‌گوید مقررات بیشتری برای بازار پراکنده فیبر انگلیس در راه است!

ICTna.ir – رگولاتوری انگلیس، آفکام، فرآیند بررسی مجدد بازار عمده‌فروشی مخابرات انگلیس را آغاز می‌کند، زیرا عرضه فیبر کامل ادامه دارد و رقابت بین آلت‌نت‌ها داغ شده است. آفکام حالا یک پرچم قرمز در مورد تکه تکه شدن غیرمنتظره در بازار فیبر انگبس را برافراشته و گفته که تعداد «نسبتاً کمی» از آلت‌نت‌ها (ارائه‌دهندگان شبکه جایگزین) بیشتر حجم ساخت را تشکیل می‌دهند و بیشتر زیرساخت‌ها هنوز استفاده نشده باقی مانده اند.

 

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اظهارات در این هفته در سندی گنجانده شد که رویکرد آفکام را برای تنظیم بازار عمده‌فروشی مخابرات بریتانیا در سال‌های آینده نشان می‌دهد. عرضه فیبر در بریتانیا سریع‌تر از حد انتظار بوده است، برخی استدلال میکنند که این حداقل تا حدی به لطف هجوم فعالیت‌های آلت‌نت‌ها بوده است. با این حال، آفکام خاطرنشان کرد که بازار به طور غیرمنتظره ای تکه تکه شده است، “به احتمال زیاد بیش از 100 آلت نت وجود دارد که شبکه های فیبر را در بریتانیا مستقر می کنند.” فقط چند بازیکن مسئول بیشتر استقرار فیبر هستند. (این شاید دقیقا معادل صحنه ای باشد که در توسعه فیبر نوری در ایران به چشم میخورد و عملا دو-سه FCP یا همان UNSP در کنار برخی تلاش ها در مخابرات، توسعه اصلی فیبر را بر عهده گرفته اند!)

ادغام ممکن است فقط یک موضوع زمان باشد و شرکت ها در حال حاضر برای کسب موقعیت در تلاش هستند. شرکت CityFibre بعنوان بزرگترین آلت نت انگلیس، اوایل این ماه رقیب کوچکتر خود Lit Fiber را خریداری کرد و در نهایت 300هزار نقطه فیبر به شبکه خود اضافه کرد و در عین حال گفت امیدوار است معاملات مشابه دیگری نیز دنبال شود. در همین حال، Virgin Media O2 در ماه فوریه از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی خط ثابت جدید «NetCo» رونمایی کرد که تا حدی به عنوان یک پلتفرم برای یکپارچگی بالقوه عمل می‌کند.

آفکام با تکرار این موضوع که یکپارچگی نظرات در راه است، گفت که این احتمال وجود دارد که ارائه دهندگان جدید و ادغام شده به رقبای قوی تری تبدیل شوند. در نتیجه، رگولاتور انگلیس قصد دارد “نه تنها حضور شبکه های رقیب برای Openreach را در نظر بگیرد، بلکه مهمتر از آن، سطح محدودیت رقابتی آنها برای اوپن ریچ و توانایی آنها برای رقابت پایدار را در نظر بگیرد.”

 

با سرعت کامل جلوتر

مشارکت Altnetها باعث ایجاد شبکه های پرسرعت شده است. در حالی که آفکام در ابتدا انتظار داشت 80 درصد از کشور تا سال 2026 دارای اتصالات با قابلیت گیگابیت باشد، این رقم در حال حاضر به 78 درصد یا 23.2 میلیون خانه می رسد. تا ژانویه 2026، اکنون سطح پوشش 90 درصدی را پیش‌بینی می‌کند که از 40 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.

در همین حال، 57 درصد از خانه‌های انگلیس می‌توانند اتصال تمام فیبر را درخواست کنند. آفکام انتظار دارد تا سال 2026 این درصد رشد قابل توجهی داشته باشد و از 80 درصد فراتر رود. با این حال، داده های آن نشان می دهد که میانگین نرخ اتصال برای کشور در ماه می 2023 به 28 درصد رسیده است، با تغییرات زیادی بین ارائه دهندگان مختلف، از کمتر از 10 درصد تا بیش از 30 درصد نوکیا، یکی از بزرگترین فروشندگان محصولات شبکه فیبر در جهان، 30 درصد را به عنوان آستانه برای دستیابی به بازپرداخت بلندمدت در نظر می گیرد.

به دلیل افزایش سرعت ساخت شبکه، رگولاتور انگلیس، آفکام، انتظار دارد که پس از سال 2026 فعالیت کمتری صورت گیرد. در نتیجه، تمرکز اصلی آن بر ترویج رقابت پایدار شبکه خواهد بود.

آفکام اذعان کرد که زمان می‌برد تا رقبا مستقر شوند و بر «مزیت‌های اجرایی Openreach» غلبه کنند، اما در عین حال بر این باور است که نیاز به اجتناب از وضعیتی وجود دارد که هزینه‌های متحمل شده توسط مصرف‌کنندگان با مزایای بلندمدت جبران نشود.

این سازمان بر نیاز آینده به یک محیط نظارتی باثبات تاکید کرد و این امر را کلید تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شبکه می‌داند. طبق آخرین سند، اولویت‌های آن از سال 2021 تغییر نکرده است، که به معنای تشویق سرمایه‌گذاری و ترویج رقابت شبکه‌ای است.

 

مشکلات آلت نت

به نظر می رسد وظیفه اصلی آفکام ادامه یک اقدام متعادل کننده است که در آن اوپن ریچ، به عنوان مالک بزرگترین شبکه ثابت، می تواند به ساخت فیبر، به ویژه در مناطقی که رقابت شبکه قابل دوام نیست، ادامه دهد اما نه آنقدر مسلط باشد که رقابت پایدار را به یک رقابت  غیرممکن تبدیل کند.

جای تعجب نیست که آفکام در تلاش است تا همه طرف ها را راضی نگه دارد. Altnetها به ویژه به دلیل تصویب طرح قیمت گذاری اوپنریچ در سال گذشته که هزینه های عمده فروشی را برای شرکت هایی که از شبکه آن استفاده می کنند کاهش می دهد ، مورد استقبال قرار گرفته است.

آفکام گفت “هیچ مدرکی” پیدا نکرده است که نشان دهد اوپنریچ فیبر را برای هدف قرار دادن یا آسیب رساندن به رقبا یا تصمیمات ساخت آن از نظر تجاری به کار میبرد و افزود که به نظارت بر وضعیت ادامه می دهد. به نظر می رسد که با نظرات مطرح شده توسط آلت نت ها در گذشته مغایرت داشته باشد.

سال گذشته، انجمن تعاونی شبکه‌های مستقل (INCA)، سازمانی که نماینده شبکه‌های جایگزین در بریتانیا است، از دولت خواست تا به آنچه شکست‌های بازار در پهنای باند می‌نامد رسیدگی کند. این استدلال می‌کرد که اوپنریچ در مناطقی که دو شبکه از نظر تجاری قابل دوام نیستند، آلت‌نت‌ها را بیش از حد تحت فشار میگذارد.

اما آفکام اصرار داشت که برای بهبود دسترسی رقبا به کانال‌ها و قطب‌های شرکت فعلی، اقدامی علیه Openreach در زمینه دیگری انجام داده است.

آخرین سند خط مشی افکام که استراتژی آن را برای تنظیم شبکه های مخابراتی عمده فروشی تعیین می کند در سال 2021 منتشر شد و برای مدت پنج سال معتبر است، با این حال رگولاتور موظف است در سال 2026 بازبینی انجام و منتشر کند.

سند منتشر شده در این هفته این ماراتن نظارتی را آغاز می کند و انتظار می رود رایزنی در سال آینده آغاز شود. این فرآیند با راه اندازی بررسی نهایی دسترسی مخابراتی در سال 2026 به اوج خود می رسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.