سخت‌افزار

April 3, 2024
22:35 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163699

تأثیر تکان‌دهنده زلزله تایوان بر بخش فناوری جهان

بزرگترین تولید‌کننده تراشه جهان فعالیت خود را به دلیل زمین لرزه قدرتمند در تایوان متوقف کرده که این اتفاق تاثیر قابل توجهی بر فناوری جهان خواهد داشت.
به گزارش فارس، شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان یا به اختصار تی‌اس‌ام‌سی برخی از کارخانه‌های تراشه خود را در تایوان تعطیل کرده است. این تراشه ساز برخی از کارکنان را از مناطق عملیاتی نامشخص خارج می‌کند.
بزرگترین زمین لرزه تایوان در 25 سال اخیر، تولید در شرکت‌های نیمه هادی این جزیره را مختل کرده و احتمال آسیب را برای صنعت فناوری و شاید اقتصاد جهانی افزایش داده است. پیامدهای این اتفاق به دلیل نقش حیاتی تایوان در ساخت تراشه‌های پیشرفته، قابل توجه است.
در تایوان چه گذشت؟
زمین لرزه 7.4 ریشتری منجر به فروریختن بیش از 25 ساختمان، حداقل 7 کشته و مجروح شدن بیش از 700 نفر در سراسر تایوان شد که بسیاری از پیامدهای آن هنوز مشخص نیست. اکنون بزرگترین سازنده تراشه‌های پیشرفته در جهان برخی از ماشین آلات ساخت تراشه را برای مشتریانی مانند اپل و انویدیا، متوقف و کارکنان آنجا را تخلیه کرده است. یونایتد مایکروالکترونیکس، رقیب این شرکت، نیز ماشین آلات برخی از کارخانه ها را متوقف و برخی از تأسیسات را در مراکز خود در سینچو و تاینان تخلیه کرد.
چرا این اتفاق برای بخش فناوری مهم است؟
تایوان پیشروترین تولید کننده نیمه هادی‌ها در جهان است، از جمله پردازنده‌های موجود در قلب جدیدترین آیفون ها و تراشه های گرافیکی انویدیا که مدل‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی را آموزش می‌دهند. شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان به دلیل اینکه پیشرفته‌ترین در تولید تراشه‌های پیچیده است، به قطب اصلی فناوری تبدیل شده است. تایوان منبع 80 تا 90 درصد از تراشه‌های پیشرفته است وعملاً هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.
پیامدهای هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی پر توجه ترین بخش فناوری حال حاضر است و رهبران فناوری از «سم آلتمن» در شرکت «اپن‌ای‌آی» گرفته تا «جن‌سون‌هوانگ» مدیرعامل «انویدیا» در مورد کمبود تراشه های مورد نیاز برای آموزش خدمات جدید هوش مصنوعی هشدار داده‌اند. تمام سفارشات هوش مصنوعی انویدیا اکنون به شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان می‌رود، بنابراین حتی اختلالات مختصر در خروجی این شرکت احتمالاً عواقبی خواهد داشت. خیلی چیزها به این بستگی دارد که شرکت کدام کارخانه ها را تخلیه کرده و با چه سرعتی می تواند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرد. هرگونه تأثیری بر زیرساخت‌های لجستیک و نیرو تایوان بر تحویل آخرین تراشه‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان و سایر سازندگان تراشه هنوز جزئیاتی درباره تأثیر این زمین لرزه ارائه نکرده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.