اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

April 4, 2024
11:46 پنجشنبه، 16ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163714

کارکنان اریکسون و نوکیا بهای رکود مخابراتی را می‌پردازند

ICTna.ir – فروشندگان اروپایی تجهیزات و خدمات مخابراتی اریکسون و نوکیا، از سال 2016 تاکنون 27هزار و 500 شغل را کاهش داده اند که حدود 13 درصد از مجموع نیروی کار آنها است و این کاهش همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تعداد کارمندان یک شرکت در حالت ایده آل باید مانند عضله بدنسازان منعطف شود، در مواقع فعالیت گسترش یابد و زمانی که حجم کار کم است کاهش یابد. اما دومی به طور نگران کننده ای برای اریکسون و نوکیا، سازندگان اروپایی تجهیزات شبکه تلفن همراه که از سقوط هزینه های ایالات متحده آمریکا آسیب دیده اند، به یک هنجار تبدیل شده است. پس از اینکه اخیراً به تحلیلگران در مورد 9هزار کاهش شغل در سطح گروه در سال گذشته اطلاع رسانی کرد، امروز اریکسون اعلام کرد که در شرایط “چالش برانگیز” تعداد کارکنان در سوئد را تا هزارو و 200 نقش کاهش می دهد.

آخرین کاهش ها قابل توجه است و حدود 9 درصد از نیروی کار سوئدی اریکسون را در پایان سال گذشته تشکیل می دهد. آنها 500 کاهش شغلی را که بین سال‌های 2022 تا 2023 در سوئد اتفاق افتاد و چند روز پس از اخبار اخراج تحقیقات و توسعه در چین اعلام شد، دنبال خواهند کرد، جایی که اریکسون سهم بازار را به تولیدکنندگان محلی مانند هواوی واگذار کرده است.

سخنگوی این شرکت به‌روزرسانی امروز را «بخشی از ابتکارات جهانی در حال انجام» توصیف کرد و به این معناست که در سایر بازارها نیز کاهش خواهد یافت. در حالی که اریکسون به رقم 9هزار کاهش در آخرین تماس درآمد خود در ژانویه اشاره کرد، در آخرین گزارش سالانه تعداد کارکنان گروه نشان داده شده است که در سال گذشته دقیقاً 5هزار و 557 نفر کاهش یافته است و اریکسون 99هزار و 952 کارمند در سراسر جهان در ماه دسامبر به دست آورده است.

(منبع: اریکسون، نوکیا)

با این حال، سال قبل، رتبه‌های آن با تصاحب 6.2 میلیارد دلاری Vonage، یک شرکت نرم‌افزاری آمریکایی که سال 2021 را با بیش از 2هزار کارمند به پایان رساند، فربه شد. دیگر تصاحب های قابل توجه تحت مدیریت فعلی بورژ اکهلم شامل Kathrein، یک شرکت آنتن سازی آلمانی، در سال 2019، و Cradlepoint، سازنده تجهیزات بی سیم برای بخش سازمانی، در سال 2020 است. آنهم اواخر سال 2016، درست قبل از اینکه اکهلم مسئولیت را بر عهده بگیرد.

این شرکت پس از کاهش شدید هزینه های سرمایه ای توسط اپراتورها در آمریکای شمالی، جایی که اریکسون سهم بزرگی از سود خود را تولید می کند، رنج می برد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا با فاصله زیادی از نظر فروش در سال 2023، با تولید 85.3 میلیارد کرون سوئد (8.1 میلیارد دلار آمریکا)، تقریباً یک سوم کل بازار جهانی، بزرگترین بازار این شرکت بود. اما ححم و نقش آمریکا در آن سال 22 درصد کاهش یافت. سود سرفصل ها کاهش یافته است. حاشیه عملیاتی در تجارت شبکه های تلفن همراه اریکسون از حدود 20 درصد در سال 2022 به 11 درصد در سال گذشته کاهش یافت. بر اساس یک برآورد، شرکت های مخابراتی ایالات متحده تقریباً دو برابر بیشتر از اپراتورها در اروپا برای تجهیزات به طور مشابه پرداخت می کنند.

اکنون به نظر می رسد تبر در اروپا و آسیا سخت تر از ایالات متحده آمریکا بر بدنه این دو وندور سقوط کند، جایی که اریکسون به تازگی بزرگترین معامله خود را امضا کرده است و قراردادی 14 میلیارد دلاری برای جایگزینی نوکیا در یک سوم از ردپای AT&T (اریکسون قبلاً دو سوم دیگر را داشت) به دست آورد. اما تردیدهایی وجود دارد که این قرارداد AT&T کمک زیادی به افزایش سود خواهد کرد یا نه. در حالی که AT&T قصد دارد بین 21 تا 22 میلیارد دلار در هزینه سرمایه گذاری در سال جاری سرمایه گذاری کند ( از 19.7 میلیارد دلار در سال 2023 ) منابع متعدد معتقدند اریکسون تخفیف های سخاوتمندانه ای را برای تضمین قرارداد خود ارائه کرده و همچنین هزینه جایگزینی تجهیزات نوکیا را که هنوز به طور کامل نرسیده است، جذب خواهد کرد. مستهلک شد.

 

انجماد عمیق فنلاندی

نوکیا همچنین نیروی کار خود را شوکه کرده است. در سال 2016، سالی که آلکاتل-لوسنت را در یک معامله 15.6 میلیارد یورویی (16.9 میلیارد دلار، به نرخ ارز امروزی) خرید، نزدیک به 103هزار نفر در سراسر جهان مشغول به کار شدند. اما این تعداد در سال گذشته به کمتر از 86هزار نفر کاهش یافته بود و این وندور فنلاندی انتظار دارد در آینده بسیار کمتر هم شوند!

در اکتبر، قبل از اینکه AT&T و اریکسون قرارداد خود را اعلام کنند، نوکیا هشدار داد که در پاسخ به کندی بازار، بین 9هزار تا 14هزار شغل را تا پایان سال 2026 کاهش خواهد داد. با پایان یافتن این فرآیند، بین 72هزار تا 77هزار کارمند باقی خواهد ماند. بنابراین، در شدیدترین حالت، نوکیا 30هزار و 700 نفر کمتر از سال 2016 استخدام خواهد کرد، به این معنی که 30 درصد از مشاغل در این شرکت در این مدت از بین خواهند رفت.

درست مانند اریکسون، نوکیا در سال گذشته با توقف هزینه های مخابراتی ایالات متحده آمریکا آسیب دید. درآمدهای تولید شده در آمریکای شمالی یک سوم کاهش یافت و به حدود 5.7 میلیارد یورو (6.2 میلیارد دلار) از کل 22.3 میلیارد یورو (24.2 میلیارد دلار) فروش رسید و حاشیه عملیاتی نوکیا از 9.3 درصد در سال 2022 به 7.6 درصد در سال گذشته کاهش یافت.

تصمیم AT&T برای همکاری با اریکسون باعث نگرانی در مورد چشم انداز نوکیا شده است. هنگامی که این خبر منتشر شد، شرکت فنلاندی فاش کرد که AT&T بین 5 تا 8 درصد از درآمدهای تلفن همراه خود را در سال گذشته بر عهده داشته است، محدوده ای که بین 490 میلیون یورو (531 میلیون دلار) تا 784 میلیون یورو (850 میلیون دلار) خواهد بود. برای کل سال 2023. گفت که دستیابی به حاشیه عملیاتی دو رقمی در گروه تجاری شبکه های تلفن همراه، به دلیل حرکت AT&T، دو سال بیشتر طول خواهد کشید.

کاهش سرعت در ایالات متحده تا حدودی به دلیل ذخیره قبلی توسط شرکت های مخابراتی آمریکایی است، که ذخایر آنها هنوز به طور کامل تخلیه نشده اند. اما اپراتورها نیز تمایل چندانی به سرمایه گذاری در بهبود شبکه نداشته اند در حالی که فروش خود همچنان تحت فشار است. طبق گفته Omdia، فروش جهانی تجهیزات شبکه دسترسی رادیویی بین سال‌های 2022 تا 2023 حدود 11 درصد کاهش یافته است و امسال برای کاهش بین 4 تا 6 درصدی هدایت می شود و کاهش بیشتر نیروی کار در پیش است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.