5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری

April 9, 2024
11:53 سه شنبه، 21ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163763

اریکسون می‌گوید از نوکیا پیروی نخواهد کرد و زیرساخت ابری خود را کنار نخواهد گذاشت

ICTna.ir – نوکیا سال گذشته ردهت را به عنوان شریک ابری “اصلی” خود انتخاب کرد و تلاش های مستقل خود را کنار گذاشت. اریکسون اصرار دارد که این کار را نخواهد کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند، از جمله سیستم‌عامل و اجزای همراه با آن، بدون گوشی هوشمند بی معنا هستند. به همین ترتیب، توابع شبکه مجازی شده و بومی ابری به پلتفرم های زیرساختی به عنوان میزبان نیاز دارند. اما مدتی است که شرکت‌های مخابراتی بزرگ از بسته‌بندی این توابع با پلتفرم توسعه‌دهنده شکایت دارند. برنامه های کاربردی شبکه نوکیا به لایه زیرساخت نوکیا پیوسته اند. همین امر در مورد اریکسون نیز صدق می‌کند، نه اینکه به فروشندگان کوچک‌تر اشاره کنیم؛ انبوهی از پلتفرم‌ها در یک شرکت مخابراتی را تهدید می‌کند.

این از نظر اقتصادی یا عملیاتی ایده آل نیست. چیزی که شرکت های مخابراتی به طور فزاینده ای خواستار آن هستند، آزادی اجرای همه یا اکثر نرم افزارهای شخص ثالث بر روی یک پلتفرم واحد است که به صورت افقی در کل عملیات کشیده شده است. به همین دلیل، نوکیا در جولای گذشته تصمیم گرفت بازی پلتفرم را کنار بگذارد و صرفاً روی برنامه ها تمرکز کند. Red Hat که متعلق به IBM است، جای خدمات کانتینری نوکیا (NCS) و نرم‌افزار زیرساخت ابری نوکیا (CBIS) را به عنوان پلتفرم «اصلی» نوکیا خواهد گرفت و 350 کارمند نوکیا را در این فرآیند جذب می‌کند.

بسیاری از صحبت های درگوشی صنعت از احتمال اینکه اریکسون به زودی دنبال روی خواهد کرد، حکایت میکند. فران هیران، مدیر کل شبکه‌های اصلی، خدمات ابری و شبکه نوکیا، طی مصاحبه‌ای، مدت کوتاهی پس از اعلام شراکت ردهت، گفته بود: فروشندگان معمولاً از بیان نام رقیب خودداری می کنند، مانند دانشجویان هاگوارتز که در مورد ولدمورت بحث می کنند، اما منظور او واضحاً اریکسون بوده است.

خب، این طور نیست که شرکت سوئدی همه چیز را می بیند. مانند نوکیا قبل از ردهت، اریکسون دو پلتفرم داخلی را حفظ کرده است – NFVI (زیرساخت مجازی سازی توابع شبکه) و CNIS (راه حل زیرساخت بومی ابری). به گفته آندرس روزنگن، رئیس استراتژی و پورتفولیوی کسب و کار شبکه های اصلی اریکسون، هر دو هنوز برای بسیاری از مشتریان اریکسون جذاب هستند. در حالی که اریکسون بر تمایل خود برای مشارکت با سایر ارائه دهندگان اصرار دارد، هیچ برنامه ای برای کنار گذاشتن هیچ یک از پلتفرم های خود ندارد.

روزنگن گفت: “ما قطعاً به مزایای داشتن زیرساخت ابری و عملکرد شبکه به عنوان یک پیشنهاد ترکیبی اعتقاد قوی داریم. اما ما همچنین آماده همکاری نزدیک با سایر فروشندگان زیرساخت های ابری مانند Red Hat یا ماکروسافت هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که عملکردهای شبکه ما تا حد امکان کارآمد است و تلاش اپراتورهایی را که این مسیر را انتخاب می کنند کاهش می دهیم.”

 

موفق تر از نوکیا

منطق اریکسون این است که بسیاری از مشتریان هنوز این رویکرد “پول انباشته” را دوست دارند و اینکه از NFVI و CNIS چشم پوشی کنند، آنها را در کمین می گذارد. این یک ارزیابی به ظاهر خشن از نوکیا ارائه می دهد و در عین حال اعداد و ارقامی را برای حمایت از این استدلال که پلتفرم های داخلی موفق بوده اند به رخ می کشد. روزنگرن، مستقیماً گفت: یک تفاوت بزرگ بین ما و نوکیا این است که ما در واقع در فروش و استقرار زیرساخت ابری خود – هم زیرساخت مجازی و هم زیرساخت ابری – بسیار موفق بوده ایم و امروز بیش از 290 مشتری داریم.

منظور او از “مجازی” NFVI است، در حالی که “ابر بومی” به CNIS اشاره دارد. تفاوت بین پلتفرم های CBIS و NCS نوکیا مشابه است. برای هر وندور، پلتفرم مجازی که ابتدا به آن ارجاع داده شد، بر روی OpenStack، یک ابتکار منبع باز ساخته شد و منابع را از طریق لایه ای از نرم افزار که گاهی اوقات Hypervisor نامیده می شود، مدیریت می کند. یک راه‌اندازی بومی‌تر در فضای ابری، برنامه‌ها را بر پایه Kubernetes، یک سیستم منبع باز جدیدتر که در ابتدا توسط گوگل توسعه داده شد، قرار می‌دهد. با CNIS، اریکسون می‌تواند از هایپروایزر صرف نظر کند و Kubernetes را مستقیماً بر روی سرورهای فلزی خالی اجرا کند.

روزنگن در دفاع گفت: این لایه مجازی‌سازی پیچیدگی می‌افزاید و بر عملکرد تأثیر می‌گذارد، و ما می‌گوییم که TCO [هزینه کل مالکیت] صرفه‌جویی تقریباً 30 درصد است». SKT کره جنوبی بارزترین نمونه از مشتریان اریکسون است که با استفاده از CNIS بر روی فلز لخت مستقر می شوند. در مورد کل بازار، حدود 80 درصد از برنامه های شبکه مستقر اریکسون بر روی زیرساخت خود اجرا می شوند. اما به نظر می رسد که بیشتر NFVI باشد و روزنگن توصیف این پلتفرم “میراث” را رد می کند.

وی گفت: ما آن را به عنوان یک مدل استقرار فعلی با نقاط قوت و پایه نصب شده در نظر می گیریم و این چیزی است که برای مدت طولانی از آن حمایت می کنیم. سپس، به تدریج، ما شاهد حرکت بازار به سمت فلز لخت خواهیم بود، اما این روند یک سفر طولانی تر است.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.