سخت‌افزار

April 6, 2024
22:44 شنبه، 18ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163842

انقلابی در باتری‌های خودروهای برقی

منبع: شرق

آلودگی هوا مختص ایران نیست، اما دیگر کشورها به فکر راه‌حل جدی برای حل این معضل هستند. یکی از این راه‌حل‌ها استفاده از خودروهای برقی است.

آلودگی هوا یکی از مشکلات شهرهای بزرگ است که حالا به یک بحران تبدیل شده است. داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ تهرانی‌ها فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتند. این آمار را می‌توان به شهرهای بزرگ دیگر مانند اصفهان و مشهد و اراک و غیره هم تسری داد.

البته این بحران مختص ایران نیست و کشورهای دیگر هم تاحدودی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. پس اگر بگوییم این روزها زمین حالش خوب نیست، اغراق نکرده‌ایم. برعکس ایران، کشورهای دیگر به دنبال راه‌حل هستند. یکی از این راه‌حل‌ها استفاده از خودروهای برقی است. کمک گرفتن از خودروهای برقی از نظر زیست‌محیطی، اقتصادی و فناوری مزایایی بسیاری دارد که از میان آن می‌توان به کاهش آلودگی هوای شهرها، صرفه‌جویی در هزینه سوخت، کاهش صداهای مزاحم و افزایش راندمان انرژی اشاره کرد.

کسب‌وکارها و استارتاپ‌هایی در این سال‌ها ایجاد شده‌اند تا بازدهی فعالیت خودروهای برقی را افزایش دهند. استارتاپ انرژی بعدی ما (our next energy) یا ONE یک شرکت مستقر در میشیگان آمریکا است که در توسعه و تولید باتری برای خودروهای برقی (EV) و ارائه راه‌حل‌هایی برای ذخیره انرژی تخصص دارد. این استارتاپ مدعی است که باتری‌هایش باعث خواهند شد هر مالک به داشتن تنها یک خودروی برقی بسنده کند. در حقیقت این استارتاپ یک شرکت ذخیره‌ساز انرژی است که باتری‌های خودروهای الکتریکی را با برد طولانی‌تر نسبت به رقبای خود توسعه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این استارتاپ، فن‌بیز این هفته را در ادامه بخوانید:

استارتاپی از یک کاربلد

سال ۲۰۲۰ مجیب عیجاز (Mujeeb Ijaz) استارتاپ انرژی بعدی ما را ایجاد کرد. او درحال حاضر بنیانگذار و مدیراجرایی این استارتاپ است و هدف او از راه‌اندازی این استارتاپ، انقلابی در ذخیره انرژی و کمک به ایجاد جهانی پایدارتر بود.

اما عیجاز کیست؟ و آیا سابقه کافی برای راه‌اندازی چنین استارتاپی را دارد؟ مجیب عیجاز متولد ۱۸ مه ۱۹۶۷ است. او مهندس پاکستانی-آمریکایی است که به دلیل فعالیت‌های نوآورانه خود در مهندسی سیستم‌های پیل سوختی خودرو شناخته شده است. پیل سوختی وسیله‌ای است که سوخت (مانند هیدروژن، متانول، گاز طبیعی، بنزین و…) و اکسیدان (مانند هوا و اکسیژن) را به برق، آب و حرارت تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر پیل سوختی شبیه یک باتری بوده، اما برخلاف باتری نیاز به شارژ ندارد.

او بیش از ۱۵ سال در شرکت فورد موتور به عنوان مدیر مهندسی خودروهای الکتریکی و سلول سوختی فعالیت می‌کرد. فعالیت‌های او باعث شد فورد فیوژن هیدروژن ۹۹۹ در سال ۲۰۰۷ رکورد بالاترین سرعت را به ثبت برساند. عیجاز همچنین رئیس واحد Venture Technologies A123 در فورد موتور بود، جایی که او و تیم‌اش راه‌حل‌هایی برای عرضه باتری لیتیوم یونی برای وسایل نقلیه الکتریکی ارائه می‌کردند. پس از فورد، عیجاز در اپل مدیر ارشد بود و راه‌حل‌های جدید برای ذخیره‌سازی انرژی را توسعه می‌داد.

عیجاز بیش از ۳۰ اختراع مربوط به فناوری باتری و سیستم‌های مدیریت انرژی را ثبت کرده است.اختراع‌های او بر صنعت خودروهای الکتریکی در سراسر جهان تاثیر گذاشته است. در سال ۲۰۲۰ عیجاز تصمیم گرفت استارتاپ خود را راه‌اندازی و به صورت تخصصی روی فناوری باتری‌های خودروهای برقی تمرکز کند.

با راه‌اندازی این استارتاپ، عیجاز چند هدف را دنبال می‌کرد. اصلی‌ترین هدف او افزایش استفاده از انرژی‌های پاک و توجه به محیط‌زیست است، هدف دوم عیجاز، ۲ برابر کردن برد مسافت خودروهای الکتریکی است. حتی دراین زمینه در سال ۲۰۲۲ این استارتاپ به صورت آزمایشی با جایگذاری باتری ۲۰۷.۳ کیلوواتی در جایگاه باتری ۱۰۳.۹ کیلوواتی تسلا مدل S موفق به پیمایش ۱۲۰۳ کیلومتر یا یک بار شارژ کامل شد. به این صورت نگرانی راننده‌ها درباره مسافت قابل‌پیمایش خودروهایشان برطرف شد. سومین هدف عرضه باتری با یک ساختار نوآورانه بود. ماموریت تیم «انرژی بعدی ما» این است تا با به‌کارگیری مواد و طرح‌های مخصوص، چگالی انرژی، ایمنی و مقرون‌ به صرفه بودن باتری‌ها را افزایش دهند. یکی دیگر از اهداف عیجاز برای ایجاد این استارتاپ تلاش برای توسعه صنعت باتری داخلی بود و کارشناسان اعتقاد دارند تجربیات او در شرکت‌هایی که پیشتر درآنها فعالیت می‌کرده است، دراین هدف نقش اساسی دارد.

باتری‌های گوناگون با کارکردهای متنوع

استارتاپ «انرژی بعدی ما» در این چند سال روی تولید باتری‌های گوناگون تمرکز کرده است. این باتری‌ها شامل:

Aries LFP: باتری فسفات آهن لیتیوم (LFP) پایدار که باتری‌های قابل شارژ هستند. با ظرفیت ۷۹ کیلووات ساعت و برد بیش از ۲۰۰ مایل برای کامیون‌ها و قایق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Aries II LFP: این نوع باتری بدون استفاده از نیکل یا کبالت با ظرفیت +۱۰۰ کیلووات ساعت برای وسیله نقلیه سواری طراحی شده است و می‌تواند بیش از ۳۵۰ مایل را طی کند.

درسال‌های اخیر با افزایش تقاضا برای تولید خودروهای الکتریکی، تقاضا برای فلزات کاربردی مثل کبالت، سرب، نیکل، و مس، در این خودروها هم رو به افزایش است. به همین خاطر این منابع در معرض خطر هستند. چون هدف عیجاز این است که به محیط‌زیست آسیب نرساند، باتری Aries II LFP را تولید کرد.

Gemini: این باتری در خودرو الکتریکی BMW iX استفاده شده است. این باتری خودرو بی‌ام‌و را تا برد قابل توجه ۶۰۸ مایل با ظرفیت بیش از ۱۸۵ کیلووات با یک بار شارژ حرکت می‌دهد.

این استارتاپ قصد دارد فعالیت خود را در حوزه باتری‌های خودروهای الکتریکی افزایش دهد. به همین دلیل درسال ۲۰۲۳ کارخانه‌ ONE Circle در «ون‌بورن» میشیگان را راه‌اندازی کرد تا به صورت آزمایشی باتری‌های فسفات آهن لیتیوم را تولید کند.

این استارتاپ قصد دارد سلول‌های باتری را برای مشتریان خود در بخش‌های کامیون تجاری، خودرو و شبکه برق تامین کند و هم‌اکنون در این کارخانه قادر به تولید سلول‌های کافی برای تولید ۲۴۰ هزار پک Aries IIو Gemini در سال است.

مجیب عیجاز، موسس استارتاپ «انرژی بعدی ما» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شروع تولید سلول در ONE Circle گامی بزرگ در جهت ایجاد صنعت باتری LFP در ایالات متحده است که توسط زنجیره تامین آمریکای شمالی پشتیبانی می‌شود. با سلول‌های LFP ساخت میشیگان، وابستگی به نیکل و کبالت را حذف می‌کنیم و در عین حال به نیازهای اصلی خودروسازان که شامل ایمنی و زنجیره تامین داخلی است، پاسخ می‌دهیم.»

چه کسانی از محصولات انرژی بعدی ما استفاده می‌کنند؟

حدود ۵ سال از عمر این استارتاپ می‌گذرد. هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ و متنوعی از آمریکا و کره جنوبی مشتری این کسب‌وکار هستند. یکی از مشتری‌های این استارتاپ گروه BMW است. همانطور که در بالا اشاره کردم این استارتاپ با BMW همکاری کرد تا خودروی الکتریکی BMW iX با یک بار شارژ به مسافت ۶۰۸ مایل دست پیدا کند. این استارتاپ همچنین با سازندگان خودروهای تجاری از جمله گروه Shyft مستقر در شارلوت همکاری‌هایی داشته است.

سرمایه‌گذاران استارتاپ انرژی بعدی ما

استارتاپ «انرژی بعدی ما» هم مانند استارتاپ‌های دیگر برای گسترش فعالیت خود نیاز به سرمایه دارد. به همین دلیل در نوامبر ۲۰۲۳ ، فایننشال پست گزارش داد: «این شرکت در مجموع ۳۹۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران خصوصی از جمله سرمایه‌گذاری انرژی بیل گیتس، فرانکلین تمپلتون، بازوی سرمایه‌گذاری بی‌ام‌و و مؤسسه سرمایه‌گذاری مستقر در دیترویت جمع‌آوری کرده است.»

پست در ادامه گزارش خود آورده است که این استارتاپ حداقل ۲۱۵ میلیون دلار کمک هزینه و سرمایه از ایالت میشیگان برای راه‌اندازی کارخانه باتری خود دریافت کرده است.

براساس داده‌های سایت فورج با جذب سرمایه ۳۹۰ میلیون دلار از فوریه ۲۰۲۳، این استارتاپ به ارزشی معادل ۱.۲ میلیارد دلار دست پیدا کرده است. سرمایه‌گذاران کلیدی این استارتاپ عبارتند از: سازمان سرمایه‌گذاری عمان، سرمایه اطلاعاتی آلفا، سرمایه‌گذاری Equinor، دیوار پنجم، هولدینگ ریوراستون، سنته ونچرز و هلدینگ تماسک.

آینده انرژی ما چه خواهد شد؟

براساس گفته‌‌های مجیب عیجاز تیم استارتاپ «انرژی بعدی ما» برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای آینده دارد که هدف آن متحول‌کردن ذخیره‌سازی انرژی است. یکی از برنامه‌های این استارتاپ افزایش تولید باتری است. راه‌اندازی کارخانه سلول باتری در سال ۲۰۲۳ هم در راستای همین هدف است.

هدف این استارتاپ این است تا فراتر از حوزه فناوری‌های باتری فعالیت کند. این تیم در حال تحقیق روی طرح‌ها و مواد شیمیایی متنوع و گوناگون برای افزایش چگالی انرژی، ایمنی و عملکرد باتری‌ها است.

این استارتاپ قصد دارد با افزایش تولید قطعات در داخل، زنجیره تامین داخلی را تقویت کند تا وابستگی به زنجیره‌های تامین جهانی کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از برنامه‌های استارتاپ «انرژی بعدی ما»، افزایش همکاری‌ها با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر است. به این صورت می‌تواند راه‌حل‌های خود در زمینه انرژی پاک را توسعه دهد.

فعالیت این تیم به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. پس این تیم تصمیم دارد با ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی به محیط‌زیست کمک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.