باندپهن

فیبرنوری

April 13, 2024
15:01 شنبه، 25ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164164

توافق کویت و عراق برای یک خط جدید ارتباط با اروپا از خلیج فارس

منبع: Peivast

در هفته‌ای که گذشت نمایندگان شرکت انفورماتیک و ارتباطات عمومی عراق (ITPC) و شرکت ارتباطات زجیل از کویت طی دیداری با یکدیگر یک طرح همکاری استراتژیک را به امضا رساندند که براساس آن قرار است یک مجرای جدید ارتباطی بین اروپا و خلیج فارس برقرار شود.

هدف نهایی از این توافق ایجاد یک مجرای جدید ارتباطات به اروپا از طریق عراق و ترکیه است. این اقدام همچنین جایگاه استراتژیک عراق را در منطقه تقویت می‌کند و مسیر دیگری به جز دریای سرخ در اختیار منطقه می‌گذارد.

هیام الیسیری، وزیر ارتباطات عراق،‌می‌گوید این توافق اولین نمونه از چندین پروژه کابل انتقال زیردریایی است که قرار است از کشور‌های حاشیه خلیج فارس،‌جنوب و جنوب غرب آسیا و به واسطه خاک عراق و مجاری دریایی به اروپا متصل شود.

امید بر آن است که این طرح و موارد دیگر عراق را به یک مجرای امن زمینی تبدیل کند و در نتیجه این کشور بتواند به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز باشد.

از جمله دیگر طرح‌های کابلی می‌توان به اتصال امارات و الفاو در جنوب عراق اشاره کرد. الیسیری می‌گوید که کابل سومی هم به زودی عربستان را به عراق متصل می‌کند. سیستم کابلی ۲آفریقا نیز احتمالا در سال جاری در پایگاه الفاو به عراق می‌رسد.

الفاو در حال حاضر یکی از مقاصد کابل‌های زیردریایی FALCON و GIBCS به حساب می‌آید و توافق‌های بیشتری برای اتصال بهتر عراق با منطقه از جمله عمان و بحرین نیز در دست اجرا است.

اخلال در کابل‌های زیردریایی دریای نشانگر اهمیت بالایی مجاری جایگزینی و افزایش ظرفیت ارتباطت منطقه است. عراق در این میان می‌تواند به عنوان شاه راهی برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس ایفای نقش کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.