سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 13, 2024
15:39 شنبه، 25ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164193

عصبانیت مقامات آمریکایی از رونمایی لپ‌تاپ جدید هواوی

منبع: ایسنا

در پی رونمایی لپ‌تاپ جدید هواوی که در آن تراشه هوش مصنوعی اینتل به کار رفته است، قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا، از دولت بایدن انتقاد کردند.

آمریکا، شرکت چینی هواوی را در سال ۲۰۱۹ به دلیل نقض تحریم‌های ایران و در راستای مقابله با پیشرفت‌های فناوری پکن، در لیست محدودیت تجاری قرار دارد. قرار گرفتن در این لیست، به معنای آن است که تامین کنندگان هواوی پیش از فروش کالا به این شرکت، باید مجوز ویژه دریافت کنند.

چنین مجوزی که در دولت ترامپ صادر شد، اجازه داد اینتل، پردازنده‌های مرکزی را برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها از سال ۲۰۲۰ به هواوی بفروشد. قانونگذاران ضد چین، از دولت بایدن خواستند این مجوز را باطل کند اما بسیاری از آنها قبول دارند که این مجوز، اواخر امسال منقضی شده و تمدید نخواهد شد.

رونمایی لپ‌تاپ «میت بوک ایکس پرو» هواوی که در آن از پردازنده جدید «کور اولترا ۹» اینتل استفاده شده است، این قانونگذاران را شوکه و عصبانی کرد زیرا نشان داد که وزارت بازرگانی، با ارسال تراشه جدید به هواوی موافقت کرده است.

مایکل کالاگر، نماینده جمهوریخواهی که ریاست کمیته منتخب امور چین در مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد، به رویترز گفت: یکی از بزرگترین معماها در واشنگتن دی سی، این است که چرا وزارت بازرگانی، اجازه داده است فناوری آمریکایی به هواوی ارسال شود.

یک منبع آگاه گفت: این تراشه‌ها، تحت مجوزی که پیش از این وجود داشت، ارسال شده‌اند و شامل محدودیتهای گسترده اخیر در خصوص صادرات تراشه هوش مصنوعی به چین نیستند.

این واکنش، سیگنالی از فشار رو به رشد روی دولت بایدن برای انجام اقدامات بیشتر برای مقابله با رشد هواوی پس از گذشت پنج سال از اضافه شدن این شرکت به لیست محدودیت تجاری است.

بر اساس گزارش رویترز، هواوی در اوت سال ۲۰۲۳، با معرفی گوشی که در ساخت آن از یک تراشه پیشرفته استفاده شده بود، دنیا را شوکه کرد و به نماد پیشرفت فناوری چین با وجود اقدامات خصمانه واشنگتن برای فلج کردن ظرفیت تولید نیمه‌رساناهای پیشرفته در این کشور، تبدیل شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.