هوش مصنوعی

April 13, 2024
16:14 شنبه، 25ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164202

افشاگران OpenAI اخراج شدند

منبع: Zoomit

OpenAI دو تن از محققانش را به اتهام افشای اطلاعات محرمانه‌ی این استارتاپ اخراج کرد.

OpenAI، شرکت مادر ChatGPT، دو تن از محققان خود به نام‌های لئوپولد آشنبرنر و پاول ایزمایلوف را به اتهام افشای اطلاعات اخراج کرده است؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ماه‌ها پیش شایعاتی از اختلافات داخلی شدید در مجموعه‌ی یادشده شنیده می‌شد.

به‌ گزارش The Information، آشنبرنر، متحد نزدیک ایلیا ساتسکیور (‌دانشمند ارشد و هم‌بنیان‌گذار OpenAI) به‌همراه ایزمایلوف در تیم امنیت OpenAI کار می‌کردند.

اخیراً اشنبرنر درگیر تلاش‌های این شرکت برای ایجاد سوپر الاینمنت (یک هوش مصنوعی برای نظارت بر عملکرد سایر هوش‌های مصنوعی‌ پیشرفته) شده بود. در‌همین‌حال، ایزمایلوف روی تحقیقات استدلالِ هوش مصنوعی کار می‌کرد.

ماهیت دقیق اطلاعات فاش‌شده همچنان نامشخص است؛ با‌این‌حال، اخراج‌های اخیر نشان از تلاش‌های روزافزون OpenAI برای مقابله با نشت اطلاعات حساس این شرکت دارند. به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های جدیت غول فناوری یادشده، باید به آگهی منتشرشده در اواسط ژانویه (دی و بهمن ۱۴۰۲) برای استخدام یک «بازرس ریسک داخلی» اشاره کرد.

این اخراج‌ها تنها کمی پس از دوره‌ی پرآشوب OpenAI صورت می‌گیرند؛ ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان و آذر ۱۴۰۲) شاهد برکناری کوتاه‌مدت سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت و سپس بازگشت او به جایگاهش بودیم.

ایلیا ساتسکیور آن زمان از اخراج سم آلتمن حمایت کرده بود. طبق گزارش‌های داخلی، پس از بازگشت سم آلتمن به کرسی مدیرعاملی، ساتسکیور به حاشیه رفته و در نوعی برزخ قرار گرفته است و معلوم نیست چه آینده‌ای در این شرکت خواهد داشت.

با اینکه آلتمن پس از برگشتن به OpenAI اعلام کرد که «هیچ‌گونه احساس بدی» نسبت به ساتسکیور به‌خاطر تلاشش برای کودتا ندارد؛ اما اخراج آشنبرنر، با توجه به روابط نزدیکش با این هم‌بنیان‌گذار، چیز دیگری را نشان می‌دهند.

کودتای نافرجام علیه مدیرعامل OpenAI که کارمندان مایکروسافت از آن با عبارت «کشتار روز شکرگزاری» یاد می‌کنند، به افشای اطلاعات جالب توجهی از درون این شرکت منجر شد؛ از جمله ادعاهایی مبنی بر اینکه برکناری آلتمن، به یک مدل هوش مصنوعی مخفی و قدرتمند به نام کیو استار (*Q) مرتبط بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.