امنیت

فناوری اطلاعات

April 17, 2024
14:22 چهارشنبه، 29ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164511

هشدار پلیس فتا درخصوص پشتیبانی جعلی در پیام‌رسان‌ها

رئیس پلیس فتا استان قم به کاربران پیام رسان ها هشدار داد : هیچ گونه اطلاعاتی در اختیار پیام های جعلی مبنی برپیام پشتیبان قرار ندهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ مهدی فرازپور رئیس پلیس فتا استان قم در تشریح این خبر گفت: در پی مراجعه چندین نفر از همشهریان به پلیس فتا استان قم مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربریشان در پیام رسان ها را گزارش کردند که به مخاطبین آنها پیام های آلوده ارسال شده است و قصد سوء استفاده و کلاهبرداری دارند.

وی افزود: این افراد مدعی شدند که حساب‌های کاربری آنها پس از دریافت پیامی از پشتیبان مبنی بر اعلام کد تایید با در اختیار گذاشتن کد تایید به پشتیبان جعلی، حساب کاربری آنها در دسترسی کلاهبردار قرار گرفته و سوء استفاده شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: کلاهبرداران با نام جعلی پشتیبان پیام رسان ها کاربران را فریب می دهند ،حساب‌ها و کانال‌های رسمی متعلق به پیام‌رسان دارای تیک آبی هستند و فقط جهت اطلاع رسانی پیام می دهند و هیچگونه اطلاعاتی از کاربر دریافت نمی کنند. درخواست کد فعال‌سازی حساب از کاربران نقض حریم خصوصی می باشد و ورود به حساب افراد و فریب یا تهدید یا اقدام به دسترسی غیر مجاز جرم تلقی می شود.

سرهنگ فرازپور با اشاره به لزوم فعالسازی تایید رمز دومرحله ای برای حساب‌های کاربری پیام رسان ها و شبکه‌های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد: هنگام استفاده از هر ابزار و برنامه ای در فضای مجازی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را انجام دهند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی و کدهای تایید به دیگران خودداری کنند و در مواجهه با چنین درخواست‌هایی، کاربر ارسال کننده را مسدود و گزارش کنید.

رئیس پلیس فتا استان قم تاکید کرد: کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.