باندپهن

مخابرات فضایی

April 17, 2024
19:25 چهارشنبه، 29ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164531

دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک در کشورهای پشتیبانی‌نشده قطع می‌شود

منبع: Zoomit

دسترسی کشورهای پشتیبانی‌نشده به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در هفته‌های آینده قطع خواهد شد.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، اسپیس‌ایکس شروع‌به مقابله‌با کاربرانی کرده است که در کشورهای پشتیبانی‌نشده، از سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده می‌کنند؛ منظور کشورهایی است که استارلینک در آن‌ها فعالیت رسمی ندارد و از دولت‌شان مجوز دریافت نکرده است.

از زمان آغازبه‌کار استارلینک، بازاری سیاه با محوریت این سرویس اینترنت شکل گرفته و آن‌طور که وال‌استریت ژورنال می‌گوید، ابعاد این بازار به مرور در حال گسترش است.

ظاهرا کاربران استارلینک در سودان، زیمباوه و آفریقای جنوبی ایمیل جدیدی از اسپیس‌ایکس دریافت کرده‌اند که به آن‌ها هشدار می‌دهد دستریس‌شان به استارلینک تا پایان ماه جاری میلادی قطع خواهد شد.

ایمیل‌ها می‌گویند استفاده از استارلینک در کشورهای پشتیبانی‌نشده، قوانین خدمت‌دهی اسپیس‌ایکس را نقض می‌کند.

اسپیس‌ایکس در ایمیلی که برای کاربران ارسال کرده است، می‌گوید: «در دسترس بودن طرح‌های خدمات غیر ثابت ما به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله دریافت مجوز رگولاتوری.» خدمات غیر ثابت به سرویس‌های رومینگ استارلینک اشاره دارد که امکان دسترسی به اینترنت را در کشورهای مختلف فراهم می‌کنند.

اسپیس‌ایکس تاکنون به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی درباره‌ی قطع دسترسی به استارلینک پاسخ نداده است.

شرکت فضایی ایلان ماسک از زمان آغازبه‌کار استارلینک در سال ۲۰۱۹ تلاش کرده است مجوز دولت‌های مختلف را دریافت کند. در حال حاضر ۷۲ کشور به استارلینک مجوز داده‌اند. این سرویس در هند، اکثر بخش‌های آفریقا، روسیه و چین قابل دسترس نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.