اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 27, 2024
11:37 شنبه، 8ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165109

گزارش مالی سه‌ماهه آلفابت اعلام شد؛ پرداخت اولین سود سهام به سهامداران با سابقه

منبع: Digiato

آلفابت، شرکت مالک گوگل گزارش مالی سه‌ماهه اول خود را منتشر کرد که عملکرد بهتر از انتظار تحلیلگران را نشان می‌دهد. درآمد غول فناوری نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است که همچنین سریع‌ترین نرخ رشد آن از اوایل سال 2022 محسوب می‌شود. این شرکت همچنین اولین سود سهام و بازخرید 70 میلیارد دلاری سهام خود را اعلام کرد.

نتایج گزارش مالی آلفابت (در مقابل انتظار تحلیلگران) به شرح فهرست زیر است:

سود هر سهم: 1.89 دلار در مقابل 1.51 دلار
درآمد: 80.54 میلیارد دلار در مقابل 78.59 میلیارد دلار
درآمد تبلیغاتی یوتیوب: 8.09 میلیارد دلار در مقابل 7.72 میلیارد دلار
درآمد سرویس ابری گوگل: 9.57 میلیارد دلار در مقابل 9.35 میلیارد دلار
هزینه های جذب ترافیک (TAC): 12.95 میلیارد دلار در مقابل 12.74 میلیارد دلار

رشد سود و درآمد آلفابت

درآمد آلفابت از 69.79 میلیارد دلار در سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است تا این شرکت سریع‌ترین نرخ رشد خود از اوایل سال 2022 تاکنون را اعلام کند. سود آن نیز با رشد 57 درصدی به 23.66 میلیارد دلار یا 1.89 دلار به ازای هر سهم رسیده است.

همچنین هیئت مدیره آن، سود نقدی 20 سنت به ازای هر سهم را تصویب کرده است که در 17 ژوئن (28 خرداد) به سهامداران سابقه‌دار پرداخت خواهد شد. این شرکت قصد دارد در آینده نیز سود نقدی سه ماهه را به‌همین صورت پرداخت کند. علاوه بر این، هیئت مدیره آلفابت اجازه خرید مجدد 70 میلیارد دلار دیگر از سهام خود، «به روشی که به نفع شرکت و سهامداران آن است» را صادر کرد.

غول فناوری همچنین انتظارات تحلیلگران برای درآمد تبلیغاتی یوتیوب و درآمد سرویس ابری خود را شکست داده است. مجموع فروش تبلیغات گوگل، 61.66 میلیارد دلار گزارش شده که این میزان نسبت به سال گذشته (54.55 میلیارد دلار)، افزایش یافته است. بنابراین تجارت اصلی گوگل، پس از سال‌های سخت 2022 و 2023 که در آن‌ها با وجود افزایش نرخ بهره و تورم، شرکت‌ها تصمیم به کاهش هزینه‌های خود گرفته بودند، دوباره در حال شتاب گرفتن است.

درآمد کسب‌وکار ابری گوگل نیز بیش از چهار برابر رشد داشته و به 900 میلیون دلار رسیده است. این امر نشان می‌دهد که غول موتور جستجو پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری در این زمینه برای همگام‌شدن با خدمات وب آمازون و مایکروسافت Azure، سود قابل‌توجهی از آن به دست آورده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.