اپراتورها

تلفن همراه

April 27, 2024
15:42 شنبه، 8ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165154

تشریح آینده نزدیک ارتباطات از نگاه مدیرعامل مخابرات منطقه تهران

مدیر مخابرات استان تهران در چهارمین همایش تبیین سیاست ها و برنامه های مخابرات منطقه تهران که با حضور رییس، نایب رییس و عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و تمامی مدیران ارشد مخابرات منطقه تهران سوم اردیبهشت ماه در سالن همایش های مجموعه شهید یگانه برگزارشد ، ضمن تشریح نقش اثرگذار شرکت مخابرات در تامین ارتباطات مورد نیاز جامعه و استفاده تمامی اپراتورها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از زیرساخت ها و شبکه عظیم مخابرات استان تهران ، روند شکل گیری و گسترش روز افزون صنعت ارتباطات و مخابرات در ایران و جهان را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، مهندس ملک جعفریان پس از سخنرانی و خیر مقدم در آیین افتتاحیه و بخش نخست همایش که توام با ارایه گزارشی از آخرین دستاوردهای مخابرات استان تهران و روند برگزاری نشست های تخصصی و مستمر پایش های فنی و تجاری بود ، در بخش های بعدی همایش با اشاره به کتاب “آینده نزدیک ” نوشته ” کوین کلی” از ۱۲ نیروی فناورانه که در ۲۶ سال آینده زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد ، سخن گفت.

مهندس ملک جعفریان در این باره خاطر نشان ساخت : همه ما باید با این ۱۲ نیرو آشنایی داشته باشیم تا در مراودات روز مره زندگی و کسب و کار، تعاملات اجتماعی، فعالیتهای سازمانی دچار نقصان نشویم زیرا فرار از آن عملا اجتناب ناپذیراست.

وی ۱۲ نیروی فناورانه را شامل : بهتر شدن ، هوشمند سازی، جریان داشتن ، مرور صفحه نمایش، دسترسی داشتن، اشتراک گذاری ، فیلتر کردن و پالایش، بازآرایی، تعامل کردن، پیگیری کردن، پرسش گری و آغاز کردن عنوان کرد و سپس به تشریح هریک پرداخت.

نظر به اهمیت محتوای سخنرانی مهندس ملک جعفریان، مشروح بیانات مدیرمخابرات منطقه تهران با“ موضوع آینده نزدیک و ۱۲ نیروی فناورانه“ ، از نظر می گذرد:

۱– بهتر شدن (becoming):

از زمانی که اینترنت بوجود آمد کمتر کسی زمان حال را پیش بینی می کرد و اصلا افق درستی برای آن مشخص نبود و آن را به عنوان یک کالای لوکس و بدون فایده معرفی می کردند. در ان زمان وجود تجهیزات و وسایل سرگرمی (‌ مانند رادیو و تلویزیون و… ) طوری همه گیر شده بود که عملا کتاب خواندن را مختل کرده بود و همه از رادیو و تلویزیون استفاده میکردند و حجم بالایی صرف تولیدات برنامه های تلویزیونی شده بود و کانالهای متعددی از رادیو و تلویزیون با هزینه بسیار سنگینی ایجاد شده بود و کمتر کسی می توانست تصور کند که اینترنت جایگزین ان شود (‌ شرکتهای تلویزیونی abc ؛ استدیوهای تولید فیلم و موزیک ) تصور نمی کردند که افراد وارد پلتفرمها شوند و خود تولید کننده محتوا شوند الان طوری شده است که همیشه باید بروز باشیم نرم افزار گوشیها کامپیوتر ها وغیره هر لجظه بروز می شوند و ما باید یادگیری آن رادر دستور کار داشته باشیم.

۲– هوشمندسازی (‌cognifying):

الان سوپر کامپیوتر واتسون که در سال ۲۰۰۷ توسط IBM جهت امورات پزشکی و مشاوره های مرتبط طراحی وساخته شده بود بطور کامل برای ارایه خدمات پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی با قابلیت های یادگیری عمیق – شبکه عصبی و کلان داده ها الان به شبکه جهانی متصل میباشد و با حدود ۹۹.۳ ٪ دقت بیماریها را تشخیص میدهد ( برای داروسازی – اشپزی و …. )‌ سرویس ارایه میدهد و طوری خواهد شد به مانند برق در کنار افراد به عنوان دستیار حضور داشته باشد (‌ مشاوره های حقوقی – مدیریتی – سلامت – ترجمه و تبدیل زبان- مدیریت عکسها و تصاویر – تشخیص چهره در فیس بوک و….. ) این تشخیص توسط ذهن بشر امکان پذیر نیست ولی اتصال به شبکه جهانی و حجم داده بالا و سرعت زیاد برای هوش مصنوعی امکان پذیر میکند در نهایت باید پذیرفت انسانها فقط میتوانند در شاخه هایی از هوش ۱ یا دو یا ۳ حوزه قوی عمل کنند ولی در هوشهای مختلف دیگر ضعیف هستند ولی در استفاده از هوش مصنوعی و استفاده در حوزه های دیگر دستیار خوبی برای افراد و پوشش دادن ضعف هوشهای افراد میشود در زمانی که کامپیوتر انسان را در شطرنج شکست داد فکر میکردند مسابقه شطرنج طرفدارانش کم شود ولی الان اینگونه نیست شطرنج بازان بزرگ دنیا چندین برابر شدند و همه ترکیبی و با کمک ماشین مسابقه میدهند و مسابقات جذابتر شده است .

۳– جریان داشتن:

وجود استفاده کنندگان در اینترنت جریان اطلاعات را فراهم میسازد و این جریان اطلاعات کپی را ایجاد میکند و این کپی بارها و بارها در شبکه در حال کپی و در حال جریان هست و شایداطلاعاتی میلیونها بار کپی شود و عملا این کپی جریان داشتن در اینترنت را رقم میزند و هر گاه این کپی ها در اینترنت متوقف شود عملا اینترنت متوقف خواهد شد در نسل اول وب که اطلاعات به صورت دسکتاپ ذخیره می شد، الآن اطلاعات به صورت انبوهی از اطلاعات صفحات وب در شبکه های اجتماعی اطلاعات در اینترنت به صورت وب – صدا و ویدیو رایگان در حال کپی شدن میباشد زمانی قیمت پیدا میکند که به آن ارزشی اضافه نماییم این ارزشها کپی نمیشوند که به ان ویژگی های سازنده میگوییم که این ارزشها مشخصات خاصی دارند که نسیت به کپی های رایگان ویژه گی های سازنده ایی ( نمی توان کپی – تقلید یا ذخیره و انبار کرد ) اضافه میکند که عبارتند از : ۱-آنی بودن: ( یک گزاره نسبی میباشد از ۱ دقیقه تا چند ماه ) ۲- شخصی سازی: (مثلا دارویی عمومی قیمت ارزانی دارد ولی وقتی برای دی ان ای شما ساخته میشود شخصی سازی میشود، خودرو اپشنال و… ) ۳- تفسیر : ( شرکت ردهت و اپاچی نرم افزار اپنسورس رایگان ولی راهنمای ان پولی می باشد و یا کپی دی ان ای رایگان میشود ولی تفسیر آن هزینه ی زیادی دارد ۴- اصالت : مثلا نرم افزاری معروف را رایگان دریافت کنید ولی به دلیل بد افزار بخواهید به اصل آن پول پرداخت کنید و… موسیقیها و عکسهای اورجینال که حاضریم به اصل آن پول پرداخت کنیم ۵- دسترسی پذیری : مثلا به فضاء ابری و قابلیت ذخره سازی محتوای رایگان که بتوانیم فایلهای خود را ذخیره نماییم پول پرداخت میکنیم که در دسترس باشند ۶- تجسد :فضاء دیجیتال بدن جسمان ندار در فضاء سایبری رایگان میباشد ولی جهت حضوری کنسرت یا ارسال کتاب به صورت مجلد پولهای زیادی دریافت میکنند . ۷- حمایتهای مالی : که طرفداران به دلیل حمایت کمکهای مالی پرداخت میکنند ‌( دارای ۴ شرط میباشد ۱-اسان پرداخت شود ۲- مقدار ان معقول باشد ۳ مزیت ایجاد نماید ۴- پول مستقیم بدست خلق کننده برسد ) ۸- یافته شدن : ویژیگی به مانند ۷ ویژیگی دیگر نمی باشد و پیدا کردن محصولی در بین محصولات نامحدود اینترنت بایستی توسط شرکتها تحلیل و ارایه و پیشنهاد شود که در نتفلیکس و امازون به خاطر تحلیل این شرکتها به طور کامل ارایه میشود .

الاایحال جاری بودن شرایطی را برای استفاده کننده فراهم کرده است که استفاده هر کاری را که دوست دارد با استفاده از ابزارهای موجود بر روی ملای خود درآورد

۴– مرور صفحه نمایش (SCREENING):

از عهد باستان تا نیمه قرن ۱۵ (‌ ۱۴۵۰ ) که ماشین چاپ توسط گوتنبرگ اختراع شد تمام مراودات و تعاملات به صورت شفاهی صورت میگرفت و ثبت و یاداشت فقط به طور محدود و در اختیار پادشاهان و ثروتمندان بود بعد از چاپ کتاب تعداد واژگان از ۵۰ هزار به یک میلیون واژه رسید و این نشانه محصولات و توسعه و پیشرفت کاری جدید جامعه بشری میباشد و از سال ۱۹۵۰ که عملا صفحه نمایشها با تلویزیون اغاز گشت و از زمان فراگیری اینترنت همه گمان میکردند که کتاب خوانی منسوخ شده است و افراد گرفتار سرگرمیهای جدیدی مانند دیدن تلویزیون و بازیهای کامپیوتری شده اند در صورتیکه اصلا اشتباه میباشد و از ابتداء سال ۱۹۸۰ میلادی تا به حال مطالعه مردم ۴ برابر شده است و همه چیز را در صفه نمایش پیگیری و کنترل میکنند و عملا میان اهل کتاب و صفحه نمایش جنگی فرهنگی در گرفته است که با این روند احتمالا پیروز ان صفحه نمایش میباشد فضای مجازی که پنجره ان همین مانیتورها میباشد که حدود ۱۰ میلیارد مانیتور در سایزهای مختلف از گوشیهای موبایل – ساعتهای مچی – تبلت – تلویزیون – عینگهای واقعیت مجازی – افزوده و ترکیبی صفحه نمایشهای تبلیغاتی و… را شامل میشود به نوعی عمل میکند که تمامآ ۳۱۰ میلیون کتاب و ۱/۶ میلیارد مقاله و…. را در خود جای میدهد و هر کسی با لینک و شدن برجس به خطی در کتاب میتواند انرا در شبکه منتشر نماید و انا فراگیر نماید و اگر این لینکها دقیق و اسان زده شود حتی اصلاح و دروغهای ان را میتوان مانند ویکیپیدیا براحتی حذف نمود الاایحال پیش بینی میشود کلا نوشتن حذف شود و همه چیز در تایپ خلاصه شود و از طرفی با ارزان شدن صفحات نمایش و نصب ان در محلها مختلف اعضاء خانواده با عینگهای خاصی و با نگاه کردن به صفحات نمایش مطالب خود را از انجایکه رها کرده اند دنبال نمایند و یا شاهد با توسعه عینکهای ترکیبی عملا صفحات نمایش به شدت کاهش یابند .

۵– دسترسی داشتن (ACCESSING):

شاید مالکیت زمانی معنا داشت فیلمی خریداری میشد نوار کاستی خرید ه میشد و یا برای سفر به شهرها و مکانهای دیدنی نیاز به خرید منزل نمیباشد اجاره میشود ولی الان با اتصال به سایتهای فیلیمو-فیلمنت … و خرید دسترسی هر قیلمی را میتوانیم تماشا کنیم و یا با اتصال به سایتهای موسیقی هر موسیقی را گوش نماییم و در خارجها اوبر-امازون – ایر ان بی برات اجاره مکان و ابرانی ها جاجیکا و شاهد در آینده هزینه های بیمه – تعمیرات – نگهداری و… باعث شود اجاره یا کرایه ان باعث شود سریعتر بتوانیم به ان با اجاره دسترسی پیدا کنیم و یا با زیاد شدن خودروهای خود ران گرفتن خدمات به جای خرید توسعه یابد و یا خرید نرم افزار اجاره ماهیانه ان انجام شود به مانند فتو شاپ و یا به جای خرید کامپیوتر از فضا و حافظه رم ابری استفاده شود. و به ۵ دلیل احساس میشود در اینده این موضوع دسترسی توسعه یابد : ۱- ماده زدایی ۲- درخواستی و آنی ۳- تمرکز زدایی در موزه مالی با بلاک چین و بیت کوین انجام شده است ۴-هم افزایی بسترها مانند فیلمهایی که در فیلیمو و فیلمنت و… مشترکن قرار داده میشود. ۵- فضاء ابری

۶– اشتراک‌گذاری (SHARING):

در فضاء اینترنت و وب شرایطی ایجاد شده است که شرکتهای بزرگ سایتهایی به وجود اورده اند که از به اشتراک گذاری – مشارکت – همکاری و مالکیت اشتراکی که در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهند بزرگ و بزرگتر میشوند مثلا مانند : یوتیوپ – اینستاگرام – گوگل – توییتر و… به عنوان شبکه اجتماعی و شرکتهای تخصصی مانند اپاچی – و ریدیت (‌رد هت ) به عنوان ارایه دهنده سرویسهای اختصاصی شرایطی به وجود آورده اند که مالکیت اجتماعی برای تولیدات خود در عین حالی که برای شرکتها میباشد برای شخص ایجاد کرده است .

۷– فیلتر کردن و پالایش (FILTERING):

در کل ۱۵۸ میلیون کتاب داریم که ۲ میلیون کتاب اضافه میشود ؛ هر سال ۸ میلیون اهنگ ؛۱۶ هزار فیلم ؛ ۳۰ میلیارد مطلب وبلاگی ؛ ۲۲۰ میلیارد توییت و ۴۵۰ هزار محصول جدید که با کمی تلاش و وصل به اینترنت میتواند به کل این اطلاعات دسترسی پیدا کرد و جداکردن و گشتن در این فضا و رسیدن به علاقه مندی مورد نظر بسیار دشوار میباشد مطلب که طوری عمل نماییم یا اینکه از نرم افزارهایی استفاده نماییم که بتوانیم نیازمندی خود را در حوزه های مختلف توسط ان مشخص و هدفمند نماییم و مطالب به راحتی و سهولت در اختیارمان قرار گیرد و ان چیزی نیست جز استفاده از فیلترینگ در فضای اینترنت این کارها توسط گوگل ؛ امازون ؛ توییتر؛ نتفلیکس ؛ پاندورا ؛ لینکدین و…. در سایتها قرار داده شده و پیشنهاد های مختلف ارایه میدهد که از این طریق درآمدهای مختلفی نیز ایجاد میشود الاایحال نیاز به فیلترینگ با تنوع بسیار که بتوانیم اطلاعات با کیفیت و واقعی را مشخص و دریافت نماییم و…. که فیلترینگ به دانش تبدیل میشود که بتوانیم مخاطب را در هر شرایطی کنترل و یا جذب سایتها و یا اینکه مشترک بتواند نیاز خود را در هر شرایطی تامین نماید .طوری که با قرار داد اوتار رودمان بتوانیم نیازمندیهای واقعی خود را در فضاء مجازی مشخص و بعد از ان اقدام نماییم به خرید .فیلترها بر اساس رفتار و کردار خودمان شخصی سازی شده است .

۸– بازآرایی (REMIXING):

در جهان محصولات جدید از بازآرایی محصولات ساده قدیمی ایجاد می شود یا اینکه رشد اقتصادی پایدار از منابع جدید بوجود نمی اید بلکه باز آرایی منابع کنونی به گونه ایی که انها را ارزشمندتر کند عامل رشد و پایداری میباشد یا اینکه تمامی فناوریهای جدید و پیچیده از ترکیب فناوریهای ساده قبلی و کنونی ساخته میشوند یا اینکه فناوریهای مدرن از بازآرایی و ترکیب فناوریهای ساده تر بوجود امده اند که در حوزه فناوری در ۳۰ سال آینده بازآرایی طور در شبکه انتشار و نهادینه خواهد شد که از ترکیب ویدیوها و تصاویر دو بعدی و سه بعدی قرار داده شده در شبکه اینترنت ویدیو ها و تصاویر جدید خلق خواهد شد که مباحث مالکیت نیز تحت شعاع قرار میگیرد و تغییر خواهد کرد در حوزه ویدیو ؛ تصویر ؛ آهنگ و… و یا اینکه مالکیت تحت NFT به نوعی در محصول جدید لحاظ شده و توسط شبکه تعیین حدود میگردد . در نهایت کل اقتصاد جهان از سوی ماده به بیت حرکت میکند و از مالکیت فاصله میگیرد و به سوی دسترسی میرود و خودش را از ارز کپی دور میکند و به سوی ارز شبکه میرود و به سوی بازآرایی پیوسته ؛فزاینده و اجتناب ناپذیر حرکت میکند که در حال حاضر قوانین با ان دیر هماهنگ میشود و هماهنگی اتفاق می افتد .بازآرایی یگانه منبع نوآوری و ثروت میباشد .

۹–تعامل کردن (INTERACTING):

واقعیت مجازی جهانی ساختگی میباشد که حسی بسیار واقعی دارد ولی ان بی تحرک ولی کاملا ذهنی میباشد در اینده نزدیک عینکهای واقعیت ترکیبی و تکنولوژیهای جدید دیگر بیشتر در فضای مجازی شناور و حس واقعی ایجاد میکند ؛ سنسورهای بسیار زیاد متصل به اتسان یا لباسهایمان و با نزدیک شدن تلفنهای همراه همان ؛ گوشی و ساعت و… به ما انسانها تعاملات انسان یا تجهیزات جانی را با فضای مجازی و تجهیزات جانبی افزایش پیدا میکند (‌ نصب سنسور در تجهیزات لباسها و اشاره به ماشین ظرفشویی و لباسشویی و… ارتباط برقرار میکنند .( پهبادها – کواد کوپترها و عینکهای واقعیت مجازی ( شناوری بیشتر ) – اموزش واقعیت ترکیبی

۱۰–پیگیری کردن (TRACKING):

ما انسانها دقیق خدمات را نمیشناسیم ولی برای انکه دقیق و کامل هویت خودمان را درک کنیم هر کاری میکنیم تخمین زده میشود با توجه به کوچک شدن سنسورها و ابزارهای تصویر برداری و کوچک شدن عینکهای واقعیت های اقزوده ؛ ترکیبی و مجازی و تکنولوژی های جدید دیگر شخصی و اجتماعی تمامی افراد جریان زندگی خودرا با نرم افزارهای ابری ضبط کامل نمایند و انها را به تمامی عملکرد سلامت ؛ ورزشی و کاری و… پیوند بزنند و در زمان و مکان لازم انها را جسجو و رصد نمایند و از ابتدا زندکی تا انتها ذخیره سازی و پیگیر نمایند .

۱۱– پرسش گری (QUESTIONING):

فضای مجازی و وب گردی شرایط ذهن گروهی را فعال کرده تفکرم را وسیعتر کرده است و اندیشه ام را کمتر و در رویاهایم پرس ایجاد میشود به جای انکه انرا در ذهنم پرورش دهم و فکر کنم در فضای وب جسجو میکنم ؛ توییت میکنم پاسخ میشنوم جواب میدهم انقدر پرسش و جواب میگیرم تا انکه برای رویاهام عملکرایی داشته باشم تا چیزی میسازم و خلق میکنم که مالکیت ان از خودم میباشد .به جای انکه بنشینم و فکر کنم. به انجام ان میپردازم و به ان جامه عمل میپوشانم. ولی بعضیها فکر می کنند این دلخوش کنک میباشد و وقت گذارانی ولی اینگونه نمیباشد در اینترنت با پیوندها و انلاین بودن میلیونها نفر میتوانیم با هدف و درست سوال کردن و جستجو پاسخ انها رابگیریم هر سال انسانها ۲۵۰۰ میلیارد سوال از اینترنت میپرسند و موتورهای جستجو به همین تعداد پاسخ میدهند در هر صورت اینترنت فضایی را فراهم کرده است که پرسش در ان راحت و جواب گرفتن و پیوند زدن به سادگی و هزینه بسیار کمی دارد .پرسش و پاسخ به صورت صحبت و…

۱۲–آغاز کردن (BEGINNING):

در زمانی زندگی میکنیم که از تولد اینترنت از ۶ اگوست ۹۱ حدود ۲۳ سال میگذرد که در حدود ۵۴۰۰ میلیون مشترک اینترنت میباشند و در حدود ۲۶.۲ میلیارد تجهیز از همراه – نوت بوک – تبلت -گیمر تحهیزات IOT – و… به اینترنت متصل میباشند و بحثهای هوشمند سازی و ماینیگ اطلاعات از ابتدای سال ۲۰۲۴ در شبکه استارت خورده است در مغز طبیعی که انسانها پدید آورده اند و روزانه ۵۴۰۰ میلیون نفر در ان مشغول به ایجاد جریان اطلاعاتی در ان میباشند و هر روز انرا غنی تر و بروز رسانی میکنند و این افتخاری برای ما میباشد که شاهد رشد ان میباشیم و هر روز با شتاب بیشتری و بطور تصاعدی انرا توسعه و هوشمند می کنیم الان با ۱۰۰ زتابایت اطلاعات در ۱۰ سال اینده ظرفیت اطلاعات ان به ۷۶۰ زتا بایت میرسد و با استقرار هوش مصنوعی و شتابی که در توسعه ان وجود دارد و با اضافه شدن اتصالات جدید که هرسال نسبت به سال بعد دوبرابر میشود به مانند یک کامپیوتر مجازی واحد میباشد که در سطح زمان گسترده شده است و این ۵۴۰۰ استفاده کننده از طریق سیم مسی و فیبرهای نوری اتصالات نرونی را با تجهیزات انتهایی فراهم کرده اند و عملا با اتصالات بیشتر به شبکه و جمع اوری اطلاعات با تحهیزات جدید و اتصال به قسمت ها مختلف حجم داده رو به افزایش می باشد و عملا این رایانه بزرگ که توسط انسان ها در حال بزرگ شدن میباشد و ۸درصد برق جهان را میبلعد الاایحال در ۲۶ سال اینده با رشد و توسعی که در شبکه ایجاد میشود دوباره در آغاز شبکه در سال ۲۰۵۰ میباشیم و این رایانه واحد که در ۵۴ هکتار زمان گسترده شده است در ۲۶ سال اینده همین مسیر بهتر شدن – هوشمندی بیشتر – جریان داشتن – دسترسی بیشتر – تعامل کاملتر – پیگیری دقیق تر -پرسشگری – بازآرایی – فیلترهای دقیقتر و کامل – اشتراک گذاری بیشتر – و صفحات نمایش جدید و بیشتر را دوباره با همین فرایند آغاز می کند.

گفتنی است مهندس ملک جعفریان در بخش پایانی همایش و پس از بیان برنامه ها و سیاست ها توسط معاونان و مدیران کل ادارت ومناطق به جمع بندی مباحث مربوطه پرداخت و اظهار امیدواری کرد با تشریک مساعی و همت تمامی کارکنان و اهتمام جدی به موضوع پایش های فنی و تجاری ، شاهد تحقق هرچه بیشتر اهداف و رسالت های مخابرات استان تهران باشیم.

شایان ذکر است در این همایش یک روزه دکتر راعی مشاور مدیریت مخابرات منطقه تهران با موضوع تحول سازمانی و حجت الاسلام و المسلمین محسنی مشاور فرهنگی مدیریت و رییس ستاداقامه نماز مخابرات نیز پیرامون الگوها و شیوه های مدیریت مبتنی برآموزه های دینی سخنرانی کرد. همچنین کارشناس مدعو حوزه امنیت فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی نیز به ارایه مباحثی برای پیشگیری و حفظ آمادگی در حوزه های مرتبط با مقوله امنیت اطلاعات پرداخت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.