اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 28, 2024
19:11 یکشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165253

پنجره دانشگاه‌های ایران که روی جامعه اطلاعاتی جهان باز شد

منبع: ایرنا

پنجره خدمات واحد دانشگاهی که بر مبنای قانون توسعه ششم و تحقق دولت هوشمند توسعه یافته و سامانه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور در آن گرد آمده، توجه کارشناسان و برگزیدگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خود جلب کرده و به عنوان منتخب به مرحله نهایی جایزه جامعه جهانی اطلاعات ۲۰۲۴ راه یافته است.

آبان ۱۴۰۱ بود که کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت علوم ایجاد پنجره واحد خدمات دانشگاهی را تصویب کرد و قرار شد تمام دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تابع خدمات الکترونیکی خود را از طریق اتصال به این پنجره به متقاضیان ارائه کنند.

همچنین بر این اساس پیش از این نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «پنجره خدمات هوشمند وزارت عتف» را ایجاد کرده و آن را به «پنجره ملی دولت هوشمند» متصل کرده است که سازمان‌های تابعه این وزارتخانه اعم از سازمان سنجش آموزش کشور، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، موزه علم و فناوری، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، صندوق رفاه دانشجویان، سازمان امور دانشجویان، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی، مرکز نشر دانشگاهی به این پنجره متصل شده‌اند یا در حال اتصال هستند.

اما خرداد ۱۴۰۲ بود که مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دومین نشست مدیران فناوری اطلاعات ستاد و سازمان‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مهم‌ترین شاخص ارزیابی در دهمین دوره دولت الکترونیکی، اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی است. این پنجره طراحی و اجرا شده و دانشگاه‌ها و موسسات تابعه باید به آن بپیوندند.

محمدهادی زاهدی، ضمن تشریح الزامات ابلاغی در خصوص دهمین دوره ارزیابی دولت الکترونیکی، بر تلاش جدی جهت بهبود کیفیت خدمات الکترونیکی و ارائه مستندات دقیق و منطبق بر شاخص‌های ارزیابی از سوی نمایندگان ستاد و سازمان‌های تابعه، تأکید کرد.

اولین خبر از پیوستن دانشگاه‌های مختلف به این پنجره را هم زاهدی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی سراسر کشور شهریور گذشته داد و گفت: تا امروز ۱۹۰ دانشگاه و موسسه از جمله دانشگاه های دولتی، با بیش از ۴۴۰ سامانه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده‌اند.

وی ادامه داد: در مجموعه وزارت علوم سه کلان پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی، پایگاه اطلاعات پایه و مدارک تحصیلی و آموزش عالی هوشمند تعریف شده است. دنبال تحقق آموزش هوشمند عالی هستیم. در چند ماه گذشته پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی را راه اندازی کردیم و با همراهی دانشگاه‌های کشور و اهتمام روسای دانشگاه‌ها و همکاران ما در حوزه مشاوران اطلاعات دانشگاه‌ها و ستاد وزارت علوم، تمامی دانشگاه‌های دولتی به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده‌اند تا این خدمت ماندگار در آموزش عالی در دولت مردمی سیزدهم به یادگار بماند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.