سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 29, 2024
15:32 دوشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165296

کارخانه‌های تولید تراشه‌ها صد برابر تمیزتر از اتاق عمل بیمارستان‌ها هستند

منبع: ایسنا

علی‌رغم آنکه شرکت‌های دنیا بر پیچیدگی‌های ساخت تراشه‌ها فائق آمدند، ولی همچنان گرد و غبار بزرگترین دشمن آنها محسوب می‌شود و از این رو با مکانیزه کردن خط تولید درصدد غلبه بر این دشمن کوچک برآمده‌اند.

از سوی دست‌اندرکاران برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گزارش تصویری از نحوه ساخت تراشه‌ها ارائه شد. در این گزارش اعلام شده است که نیمه‌هادی‌ها اجزای حیاتی سازنده دنیای مدرن ما هستند و ۳ مرحله در تولید تراشه‌ها شامل طراحی، ساخت و مونتاژ می‌شود. طراحی تراشه‌ها عمدتا توسط شرکت‌های آمریکایی انجام می‌شود.

مونتاژ تراشه‌ها آخرین مرحله تولید است که با عنوان OSAT شناخته می‌شود. در این مرحله قابلیت‌های تراشه‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و پس از اطمینان از صحت عملکرد و کیفیت آن، دسته بندی و توزیع می‌شوند.

در کنار آنها تکنولوژی فرایند بسته‌بندی بسیار مهم است، چون باید از تراشه در مقابل عوامل بیرونی محافظت کند و همچنین تعیین‌کننده ابعاد نهایی تراشه و ارتباط آن با دیگر تراشه‌ها است. هیچ شرکت و حتی هیچ کشور واحدی به تنهایی قادر به تولید نیمه‌هادی‌ها نیست‌ و هر بخش توسط یک شرکت جداگانه انجام می‌شود.

فرایند ساخت نیمه‌هادی‌ها از طراحی مدار شروع می‌شود و در این مرحله طرحی از معماری یک تراشه به منظور بهینه‌سازی پارامترهای خاص از جمله هزینه، مصرف انرژی و ظرفیت بر اساس نیازهای تراشه مورد نظر ترسیم می‌شود.

ویفر تراشه‌ها نیز مبتنی بر سنگ معدن غنی از سیلیکان است. سیلیکان یک نیمه‌هادی است؛ یعنی خواص آن مانند رسانایی را می‌توان با افزودن مواد دیگر تغییر داد تا سیگنال‌های الکتریکی که از طریق سیلیکان عبور می‌کنند، متناسب با نیازهای دستگاه‌های الکترونیکی، کنترل شوند. سیلیکان یکی از ۱۰ عنصر رایج موجود در زمین است

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.