اپلیکیشن

تلفن همراه

April 30, 2024
19:18 سه شنبه، 11ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165352

گوگل سال گذشته از پلی‌استور در برابر ۲.۲۸ میلیون برنامه مخرب محافظت کرده است

منبع: Digiato

فروشگاه گوگل پلی مدت‌ها است که به‌عنوان منبع اصلی دانلود برنامه‌های امن و بی‌خطر شناخته می‌شود. این فروشگاه در بسیاری از موارد مانع از دانلود نسخه‌های جعلی برنامه‌ها و بدافزارها می‌شود. اکنون گوگل توضیح داده است که در سال 2023 چگونه از حریم خصوصی کاربران درمقابل بدافزارها دفاع کرده است.

به گزارش وب‌سایت اندروید پلیس، گوگل ادعا می‌کند که در سال 2022 موفق شده بود جلوی انتشار 1.43 میلیون برنامه مخرب در پلی استور را بگیرد. این آمار برای سال 2023، به حدود 2.28 میلیون برنامه مخرب و ناقض حریم خصوصی کاربران افزایش پیدا کرد. همچنین حساب 333,000 توسعه‌دهنده به‌دلیل انتشار بدافزار یا نقض مکرر خط مشی این فروشگاه، مسدود شد. علاوه‌براین، در سال گذشته میلادی جلوی انتشار حدود 200,000 برنامه گرفته شد و این برنامه‌ها برای اعمال تغییرات به توسعه‌دهندگان بازگردانده شدند. این اقدام گوگل از آن جهت بود تا اطمینان حاصل شود که این برنامه‌ها از مجوزهای حساس مانند پیامک و دسترسی به موقعیت مکانی پس‌زمینه، به درستی استفاده می‌کنند.

اصول گوگل پلی برای حافظت از حریم خصوصی کاربران
گوگل می‌گوید که اصول ایمنی این فروشگاه، کاربران را از خطر نصب برنامه‌های بالقوه خطرناک در امان نگه می‌دارد. اصول ایمنی گوگل عبارتند از:

محافظت از کاربران
محافظت از توسعه‌دهندگان
میزبانی از نوآوری‌های مسئولانه
تقویت تدابیر دفاعی پلتفرم گوگل پلی

این اصول که اختصاراً SAFE نامیده می‌شوند، برای کاربران به‌صورت نشانک‌هایی در صفحه برخی برنامه‌ها مثل VPNها نشان داده می‌شود تا کاربران متوجه شوند این برنامه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ از نظر امنیتی بررسی شده‌اند.

براساس اصول SAFE، گوگل ادعا می‌کند که حریم خصوصی بیش از 31 کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) را بهبود داده است. این کیت‌ها به برنامه‌ها کمک می‌کنند تا با سیستم‌عامل اندروید و سخت‌افزار دستگاه بهتر ارتباط برقرار کنند.

این تغییرات باعث شده است که بیش از 790,000 برنامه امن‌تر شوند و حالا بیش از 6 میلیون برنامه با اکوسیستم اندروید بیشتر سازگار هستند.

علاوه‌براین، برای اطمینان از اینکه کاربران اندروید حداکثر بهره امنیتی را از به‌روزرسانی‌های این سیستم‌عامل دریافت می‌کنند، گوگل حدود 1.5 میلیون برنامه را از Play Store حذف کرد، چون این برنامه‌ها با آخرین APIهای جدیدترین نسخه اندروید، تطابق نداشتند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.