اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

May 1, 2024
11:45 چهارشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165378

مروری بر گزارش تحلیلی رگولاتور انگلیس از درخواست ادغام وودافون با Three: اوضاع انقدرها هم بد نیست و حتی ریسک‌هایی هم برای صنعت اپراتورداری دارد

ICTna.ir – گزارش تفصیلی منتشر شده توسط سازمان رقابت و بازار انگلیس در این هفته ارزیابی بدی از برخی استدلال های مخابراتی به ویژه طرح ادغام اپراتورهای وودافون و تری ارائه کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سازمان‌ها معمولاً در مورد اینکه چقدر خوب هستند صحبت می‌کنند، اما به خبرنگاران و تحلیلگران بریتانیایی که این روزها با مدیران وودافون یا Three ملاقات می‌کنند، احتمالاً برعکس گفته می‌شود. این دو اپراتور بدون شرمندگی معایب خود را آشکار می کنند، آنها به وضوح میگویند به ما اجازه دهید ادغام شویم و قول میدهیم پویاتر و جدابتر خواهیم بود. درمقابل، قاضی فکر می کند که آنها بسیار بهتر از آنچه که شرکت های مخابراتی می گویند به نظر می رسند.

در ماه مارس، سازمان رقابت و بازار (CMA) پس از مطرح کردن قیمت‌ها و سایر نگرانی‌ها که توسط رسانه‌های عمومی منتشر شد، تحقیقات خود را در مورد برنامه‌های ادغام به «فاز 2»، به بهانه یک مطالعه عمیق‌تر، سوق داد. این امر بسیار عادی به نظر می رسید. اما مقاله مفصل در مورد یافته‌های فاز 1 CMA، که این هفته منتشر شد، برخی نگرانی‌های اساسی را افشا می‌کند و احتمال تایید هر گونه ادغام را با تردید جدی مواجه می‌کند.

مورد اساسی ادغام وودافون و Three این است که چهار اپراتور شبکه تلفن همراه (MNO) در کشوری به وسعت بریتانیا زیاد است و دستکم یکی از آنها اضافه است. هر یک از آنها به تعهدات پوششی سختگیرانه پایبند هستند و با این حال کوچکترین بازیکنان، مشتریان و درآمد کافی برای پرداخت همه آن ها را ندارند. مگر اینکه چند میلیون مشترک جدید جذب کند، در بازاری که تقریباً همه قبلاً تلفن دارند، این تغییر شدنی نخواهد بود. اما اگر یک شبکه با تصاحب حذف می شد، بقیه تقویت می شدند و اقتصاد اپراتورداری بهبود می یافت.

بر این اساس، وودافون و Three از گزارش آفکام در سال 2022 استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد بازده سرمایه به کار گرفته شده (ROCE) هر اپراتور، کمتر از میانگین موزون هزینه سرمایه (WACC) در سال‌های 2019 و 2020 بوده است. آفکام نوشت که انتظار می رود این اعداد به کمتر از هزینه سرمایه برای یک دوره زمانی پایدار برای هر MNO کاهش یابد، این می تواند انگیزه آن را برای سرمایه گذاری کاهش دهد.

هرکدام از این دو اپراتور هم مدتی است از روش استاندارد و مرسوم به رخ کشیدن نقاط قوت دست کشیده و در عوض نقاط ضعف خود را برجسته کرده اند. این با انتشار اخیر گزارش نتایج مالی اپراتور تری برای سال 2023 به اوج خود رسید که اولین زیان عملیاتی خود را از سال 2010 نشان داد. رابرت فینگان، مدیرعامل Three گفت: این عملکرد مالی به‌رغم کاهش سرمایه‌گذاری 5G ما به وضوح ناپایدار است. وودافون هم در مقابل عینا همه این حرفها را تکرار می کند. آندریا دونا، مدیر ارشد شبکه وودافون، اخیراً با اشاره به BT و Virgin Media O2 (VMO2)، رقبای بزرگ خود، گفت: تنها دو بازیکن با مقیاس سرمایه‌گذاری در سطحی که انگلستان شایسته آن است، وجود دارد.

 

واقعیت چیز دیگری است؛ اوضاع بد نیست!

اما CMA یک ارزیابی سمی (!) از برخی درخواست ها ارائه می دهد. تحقیقات این کرکز تاکنون “نشان می‌دهد که VUK [وودافون انگلیس] و 3UK [Three] کسب‌وکارهای قابل دوام و رقابتی هستند و بدون ادغام ببا یکدیگر هم به سرمایه‌گذاری در شبکه‌های خود ادامه خواهند داد. سی ام ای می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن وضعیت مالی در تری پیدا نکرده است!

برعکس، سی ام ای میگوید شواهدی که در اسناد داخلی Three کشف کرد، نشان‌دهنده «تعهد قوی به رشد بلندمدت، همراه با چشم‌اندازی مثبت در توانایی آن برای ارائه برخلاف اهداف استراتژیک و رقابت پایدار» بوده است. سی ام ای اشاره می‌کند که این برخلاف آنچه وودافون و Three در گزارشات و داده های ارسالی خود به رگولاتور بوده است می باشد!

در مورد وودافون CMA می گوید که “یافته های ما به طور مداوم روند سودآوری EBITDA را نشان داده است”،این گزارش با اشاره به معیار محبوب مخابراتی که سود را قبل از محاسبه چهار مورد بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک سرمایه بررسی می کند. در مورد EBIT، وودافون بین سال‌های مالی 2020 و 2022 زیان‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد، اما CMA در گزارش خود به طور شفاف “به بازگشت سودآوری EBIT” برای سال 2023، اشاره می‌کند.

تجزیه و تحلیل آفکام از ROCE و WACC را تأیید می کند، اما توجه را به هشدارها جلب می کند. خود آفکام استدلال کرده است که در بازاری مانند بریتانیا، که در آن رقبا استراتژی‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند، باید انتظار تغییر در بازده مالی را داشت. همچنین به گفته CMA، “محدوده ای برای MNOهای کوچکتر برای بهبود عملکرد مالی خود با ادامه رقابت و سرمایه گذاری وجود دارد.”

همچنین به نظر می رسد مقامات ارزیابی بسیار بهتری از تلاش های Three در زمینه عرضه 5G نسبت به اپراتورهای دیگر دارند. در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژانویه که در گلاسکو برگزار شد ، آقای ایین میلیگان، مدیر ارشد شبکه Three، پوشش 5G را 62 درصد از جمعیت انگلیس اعلام کرد و گفت که گسترش فایوجی در اواخر سال 2022 متوقف شده است زیرا “هزینه استقرار 5G بسیار زیاد است” و Three با سرمایه گذاری دیگری روبرو شده است، اما داده‌های آفکام، پوشش 5G در فضای باز Three را در دسامبر 2023 به 78 درصد رساند و آن را بالاتر از سایر شرکت‌های مخابراتی در این معیار قرار داد. بدبینان 5G اضافه می کنند که اکثر ساختمان ها به خوبی به Wi-Fi مجهز هستند و بنابراین نیاز کمی به فناوری سلولی ندارند.

وودافون و تری در ترویج ادغام خود، قول داده اند در صورت اجازه ادغام، 11 میلیارد پوند یعنی 13.8 میلیارد دلار آمریکا، در سرمایه گذاری کنند، که به گسترش شبکه 5G مستقل در سراسر بریتانیا سرعت می بخشد. این نسخه مستقل یعنی 5G SA آخرین استاندارد فناوری ارتباطات سلولی، پیوند به شبکه قدیمی 4G ارائه شده توسط 5G غیرمستقل (NSA) امروزی را قطع می‌کند و ظاهراً با انواع ویژگی‌های جدید هیجان‌انگیز همراه است. بدون آن، بریتانیا می تواند از دیگر کشورهایی که در اولویت قرار دارند، عقب بماند.

اما CMA مایل به چشم پوشی از معایب یک ادغام نیست، فقط به این دلیل که ممکن است استقرار 5G مستقل را سرعت بخشد. ظاهراً توسط یکی از اپراتورهای تلفن همراه گفته شده است که “5G SA یک فناوری نوپا است که هنوز تأثیر چشمگیری نداشته یا برای موارد استفاده خاص گسترده لازم است.” یکی دیگر از اپراتورها هم به رگولاتور گفته: “هیچ مزیت فوری 5G SA در مقابل NSA 5G را نمی بیند.”

به جای این حرفها؛ به اشتراک گذاری شبکه را به حد افراطی توسعه دهید!

رسانه‌های انگلیس ظاهرا تمایل دارند روی خطری تمرکز کنند که در صورت ادغام وودافون و تری، رقابت آسیب ببیند، قیمت‌ها افزایش یابد و مصرف‌کنندگان در معرض ضرر قرار گیرند. به هر حال، اینها پیامدهای آشنای ادغام در هر بخش است. اما یکی از ویژگی‌های خاص صنعت اپراتور موبایل در انگلیس، احتمال آسیب در سمت اشتراک‌گذاری شبکه است.

وودافون در حال حاضر درگیر یک سرمایه گذاری مشترک اشتراک گذاری شبکه با VMO2 است که تحت عنوان Cornerstone بع معنای سنگ بنا، شناخته می شود، در حالی که Three یک ترتیب مشابه با BT به نام MBNL دارد. بنابراین، موجودیت ترکیبی در هر دو فعال خواهد بود. جای تعجب نیست که این موضوع CMA را نگران می کند که بخش خوبی از گزارش خود را به این موضوع خاص اختصاص می دهد. این گزارش می‌گوید از آنجایی که به نظر می‌رسد با ادغام این دو، پروژه Cornerstone بیشتر در معرض خطر است، نهاد جدید می‌تواند تلاش کند تا بودجه MBNL را محدود یا مسدود کند.

دخالت شرکت ادغامی فرضی در هر دو MBNL و Cornerstone می تواند اثرات ضد رقابتی دیگری نیز داشته باشد. برای مثال ممکن است این شرکت بداند که آیا BT برنامه‌ای برای عرضه 5G مستقل در یک منطقه خاص ندارد و در مقابل روی آن اقدام ضدرقابتی بگذارد. درک این موضوع که در آن حوزه با چالش رقابتی مواجه نخواهد شد، می تواند منجر به عدم سرمایه گذاری شود. در این گزارش آمده است: بنابراین، CMA معتقد است که یک چشم‌انداز واقع‌بینانه وجود دارد که نهاد ادغام‌کننده می‌تواند برنامه‌های عرضه قبلی طرف‌ها را بر اساس دریافت اطلاعات مربوط به برنامه‌های عرضه MNOهای رقیب لغو یا به تأخیر بیاندازد و عملا بازار را مهندسی کند.

تجزیه و تحلیل کل گزارش فوق که 243 صفحه را شامل می شود، به وضوح فراتر از محدوده یک داستان ساده است و عمق تحلیل رگولاتوری انگلیس را نشان میدهد و در فاز اول این مطالعات بدیهی است که مشکلات احتمالی را شناسایی کند و نکات مثبت را توضیح ندهد. منفی بودن این گزارش CMA الزاما به معنای توقف ادغام نیست. اما به سختی می‌توان شاهد پیشروی آن بدون اقدامات اصلاحی و توجیهی اساسی بود و پرچم‌های برافراشته شده توسط CMA با رنگ قرمز واضح‌تری نسبت به ودافون یا تری را در مورد طرح ادغام به رخ می کشاند. اگر برنامه‌های مرج این دو در نهایت خنثی شود، اپراتورها که اکنون تمام نقاط زشت خود را آشکار می‌کنند، باید امیدوار باشند که مصرف‌کنندگان صحبت های بیان شده برای ترغیب رگولاتور به موافقت با ادعام را ندیده بگیرند و فراموش کنند والا ضرر میکنند!

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.