سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

May 3, 2024
10:03 جمعه، 14ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165532

یک سال تا پایان عمر ویندوز ۱۰

منبع: همکاران سیستم

شرکت مایکروسافت در نظر دارد کمتر از دو سال دیگر پس از طی کردن یک دوره موفق ده ساله به زندگی سیستم عامل ویندوز 10 خاتمه دهد و آن را برای همیشه بازنشسته کند.

البته این خبر چندان هم برای کاربران تعجب آور نیست. همان طور که تاریخ پایان فعالیت ویندوز 10 در سند پشتیبانی مایکروسافت آورده شده است، این نسخه از سیستم عامل مذکور در سال 2025 میلادی به پایان پشتیبانی خود می‌رسد. این برنامه توسط سیاست چرخه زندگی مدرن مایکروسافت تعریف شده و در صفحه ویژه مربوط به چرخه حیات مایکروسافت به این شکل آورده شده است: «ویندوز 10 در تاریخ 14 اکتبر 2025 به پایان پشتیبانی خود می‌رسد. نسخه فعلی 22H2 نسخه نهایی ویندوز 10 خواهد بود و همه نسخه‌ها تا آن تاریخ با انتشار به‌روز رسانی‌های امنیتی ماهانه پشتیبانی می‌شوند».

هنگامی که یک نسخه ویندوز به تاریخ پایان پشتیبانی خود می‌رسد نرم افزار مربوطه می‌تواند همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، ولی باید توجه داشت که کانال به‌روز رسانی آن متوقف می‌شود.

مایکروسافت در صفحه پشتیبانی خود نوشته است: «هیچ به‌روز رسانی امنیتی جدید، به‌روز رسانی غیرامنیتی، یا پشتیبانی کمکی وجود نخواهد داشت. کاربران تشویق می‌شوند که به آخرین نسخه محصول یا خدمات مهاجرت کنند. ممکن است برنامه‌های پولی برای محصولات قابل اجرا در دسترس باشند».

درحالی که مایکروسافت به طور صریح اعلام کرده است که کاربران خود را تشویق به استفاده از نسخه جدیدتر سیستم عامل ویندوز می‌کند، ولی متاسفانه این گزینه برای مشتریانی که ویندوز 10 را روی دستگاهی که شرایط سخت افزاری آن سازگار با ویندوز 11 نیست، پشتیبانی نمی‌شود. اگر بخواهید یک دستگاه رایانه شخصی با چنین مشخصاتی را به ویندوز 11 ارتقا دهید، با پیام خطا مواجه خواهید شد و در کنار آن مایکروسافت قاطع است که مهلت پشتیبانی از ویندوز 10 را تمدید نخواهد کرد.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.