سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 7, 2024
16:13 سه شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165759

اپل روی توسعه یک چیپ اختصاصی هوش مصنوعی برای دیتاسنتر‌ها کار می‌کند

منبع: Peivast

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی می‌گوید که اپل در حال توسعه یک چیپ اختصاصی برای ابزارهای هوش مصنوعی خود در دیتاسنتر‌ها است با این حال مشخص نیست که شرکت از کدام نیمه‌رسانا استفاده خواهد کرد.

تلاش‌های اپل در این راستا هم سوی با فعالیت‌های پیشین شرکت در حوزه تولید چیپ اختصاصی است. کوپرتینویی‌ها پیش از این هم استفاده از چیپ‌های شخص ثالث برای آیفون، مک و دیگر دستگاه‌ها را کنار گذاشته‌اند و حالا از چیپ داخلی برای دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. این پروژه به گفته وال‌استریت ژورنال در داخل شرکت ACDC نام گرفته است.

انتشار این خبر باعث شد تا ارزش سهام اپل در ساعات پایانی معاملات روز جمعه ۱.۲ درصد افزایش یابد. سهام اپل روی هم رفته امسال یک رکود ۵.۶ درصدی را تجربه کرده است. نماینده این شرکت هنوز به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

اپل نتوانسته است در جدال هوش مصنوعی پیشتازی را به دست بگیرد و در حال حاضر نظاره‌گر پیشرفت دیگر فعالان این حوزه است اما انتظار می‌رود که به زودی از قابلیت‌هایی، شاید با همکاری غول‌هایی مثل گوگل و اوپن‌ای‌آی، به اکوسیستم این شرکت بیاید. این شرکت در حال آماده سازی یک استراتژی جدید هوش مصنوعی است که احتمالا در کنفران جهانی توسعه دهندگان در ماه آینده رونمایی می‌شود.

انتظار می‌رود که اپل در استراتژی خود روی قابلیت‌هایی تمرکز کند که در زندگی روزمره کاربر کاربرد دارد. اپل همچنین با الفابت، شرکت مادر گوگل، و اوپن‌ای‌آی، استارت‌آپ پیشتاز صنعت هوش مصنوعی که از حمایت مایکروسافت برخوردار است، مذاکراتی را برای استفاده از خدمات هوش مصنوعی به انجام رسانده است.

در صورتی که اپل برای دیتاسنتر‌ها به سراغ پردازنده داخلی برود در کنار دیگر نام‌های بزرگ این حوزه قرار می‌گیرد. بخش ابری آمازون یا AWS، گوگل، مایکروسافت و متا همگی از نیمه‌رساناهای اختصاصی در بخشی‌هایی از دیتاسنترهای خود استفاده می‌کنند. چنین تلاش‌هایی باعث شده است تا سلطه فعالان سنتی این حوزه از جمله اینتل بر بازار کاهش یابد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.