اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 11, 2024
22:16 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166063

طوفان خورشیدی بر ماهواره‌های استارلینک تاثیر گذاشته است

منبع: Digiato

به تازگی شدیدترین طوفان خورشیدی در دو دهه اخیر به زمین رسید و این پدیده در برخی کشورها به‌صورت شفق قطبی قابل مشاهده است. اکنون «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس تأیید کرده که منظومه ماهواره‌ای استارلینک نیز تحت تأثیر این طوفان خورشیدی قرار گرفته است.

براساس گزارش رویترز و پست ایلان ماسک در ایکس، ماهواره‌های استارلینک به‌دلیل طوفان ژئومغناطیسی تحت فشار زیادی قرار گرفته‌، اما تاکنون مقاومت کرده‌اند. به‌رغم این طوفان خورشیدی، اسپیس‌ایکس که صورت فلکی ماهواره استارلینک خود را در مدار پایین زمین (LEO) مستقر کرده است، روز گذشته نیز ماهواره‌های دیگری را به LEO پرتاب کرد.

یک طوفان خورشیدی در سال 2022 ده‌ها ماهواره استارلینک را از بین برد. اسپیس‌ایکس، پس از این حادثه گفت که ماهواره‌های تازه پرتاب‌شده در آن سال، نتوانستند به حالت عادی خود برگردند. به گفته این شرکت، این ناهنجاری به دلیل سطوح بالای کشش اتمسفر رخ داده بود.

ایلان ماسک در خصوص طوفان فعلی تأیید کرد که اکنون ماهواره‌های استارلینک با برخورد مواد خورشیدی که به زمین می‌رسد، مواجه شده است. به گفته وی، این طوفان خورشیدی یکی از بزرگ‌ترین طوفان‌هایی بوده که اسپیس‌ایکس به خود دیده است. ماسک افزود درحالی که ماهواره‌های استارلینک تحت فشار زیادی قرار دارند، اما تاکنون توانسته‌اند به خوبی مقاومت کنند.

چندین کاربر نیز در شبکه اجتماعی ایکس تصاویری از تست‌های سرعت اینترنت استارلینک را به اشتراک گذاشتند که حاکی از اختلال در شبکه آن است. برخی کاربران می‌گویند اپلیکیشن استارلینک به آن‌ها اخطار می‌دهد که این سرویس دچار اختلال شده و اسپیس‌ایکس درحال بررسی آن است.

اسپیس‌ایکس قرار است دسته دیگری از ماهواره‌های استارلینک را فردا پرتاب کند. این پرتاب از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا اواخر عصر به وقت محلی انجام خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.