بانکداری و پرداخت الکترونیک

September 17, 2008
13:26 چهارشنبه، 27ام شهریورماه 1387
کد خبر: 16633

انتقال الکترونیکی وجه از یک بانک به بانک دیگر بدون هیچ گونه محدودیت امکان پذیر شد

ICTna.ir- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از امکان پذیر شدن انتقال الکترونیکی وجه از یک بانک به بانک دیگر بدون هیچ گونه محدودیت خبر داد.


به گزارش ایستنا از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر که به طور سنتی با استفاده از چکهای رمزدار بانکی یا ایران چک یا حمل فیزیکی اسکناس صورت می گیرد، از اردیبهشت ماه سال جاری به صورت الکترونیکی نیز امکان پذیر شد.


پیاده سازی کامل سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این امکان را فراهم کرد. با استفاده از این خدمت بانکی، مشتری با مراجعه به شعبه بانک خود فرم تقاضای انتقال وجه از طریق ساتنا را با ذکر نام بانک گیرنده، شماره حساب و نام دریافت کننده وجه تکمیل کرده و بانک نیز پس از برداشت مبلغ از حساب مشتری، دستور پرداخت به ساتنا صادر می کند.


براساس دستور پرداخت صادره ، وجه به صورت الکترونیکی به بانک گیرنده وجه منتقل می شود . بانک گیرنده وجه نیز مبلغ موردنظر را به حساب ذینفع واریز می کند.


به این ترتیب مشتری با یک بار مراجعه به شعبه بانک خود می تواند از این خدمت استفاده کند و برخلاف روش سنتی دیگر نیاز به مراجعه به بانک گیرنده وجه نیست.


در ابتدا مبالغ بیش از پانصد میلیون ریال از این طریق از یک بانک به بانک دیگر قابل انتقال بودند. لیکن به منظور فراگیر کردن آن ، از تاریخ 1/7/1387 به صورت آزمایشی تمامی شهروندان می توانند برای انتقال تمامی مبالغ اعم از خرد و کلان و بدون هیچ گونه کارمزدی از این خدمت استفاده کنند.


این سامانه از تاریخ 1/7/1387 به طور آزمایشی توسط بانکها مورد بهره برداری قرار می گیرد و در فاصله 20 روز بانکها نسبت به ایجاد آمادگی ، تنظیم نرم افزارها ، آموزش کارکنان و ارائه توضیحات و تبلیغات لازم به مردم اقدام کنند و از 21/7/1387 این خدمات به صورت کامل در بانکها ارائه شود.


هم اکنون با استفاده از این خدمت ، بانکها می توانند هر مبلغی را به هر حسابی در هر بانک دیگری به صورت الکترونیکی منتقل نمایند و دیگر این خدمت منحصر به حساب های موجود در یک بانک نیست. بنابراین یک شخص با داشتن صرفا یک حساب بانکی قادر است هرگونه پرداخت یا دریافت در بانکهای کشور را انجام دهد و دیگر نیاز به افتتاح حسابهای متعدد در بانکهای مختلف وجود ندارد. این امر کمک شایانی به بانکها در زمینه کاهش تعداد حسابهای غیرفعال خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.