نوکیا از منطق توافق با ردهت در روزهای سیاه خدمات ابری دفاع میکند
ICTna.ir – نوکیا و اریکسون در بحبوحه رکود هزینههای مخابراتی، استراتژیهای متفاوتی را در کسبوکارهای ابری خود دنبال میکنند.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نوکیا اخیراً با خرید Infinera ، یک سازنده بزرگ تجهیزات نوری، به مبلغ 2.3 میلیارد دلار موافقت کرده است. اما خدمات ابر و شبکه کوچکتر از همیشه به نظر می رسد. هنگامی که نوکیا نتایج سه ماهه دوم اخیر را در هفته گذشته گزارش کرد، فروش 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 615 میلیون یورو (670 میلیون دلار آمریکا) رسید که کمترین میزان فروش سه ماهه در حداقل دو سال گذشته است. ضرر عملیاتی 25 میلیون یورویی (27 میلیون دلار) بدترین زیان نوکیا در مدت مشابه است. نوکیا در بهروزرسانی گزارشات خود، کنار گذاشتن دستگاهها و پلتفرمهای مدیریت خدمات را عامل حدود سه درصد کاهش فروش عنوان کرد.
نسخه 5G که یک هسته جدید را معرفی می کند، تاکنون نتوانسته است بیشتر مخابرات و هزینه ها را تحریک کند. Dell’Oro و Omdia، دو شرکت تحلیلی، چشم انداز خود را کاهش داده اند . واحد نرمافزار و خدمات ابری اریکسون، رقیب بزرگ شمال اروپا، نوکیا نیز سودآور نیست. زمانی که نوکیا چند ماه پیش نتایج سه ماهه اول خود را گزارش کرد، انتظار داشت فروش کل سال 0.5 درصد در نقطه میانی محدوده پیش بینی خود رشد کند. هفته گذشته اعلام کرد که اکنون به دنبال کاهش 2.5 درصدی است.
اما نوکیا همچنان بر این باور است که سال گذشته واگذاری داراییهای زیرساخت ابری منطق استراتژیک خوبی داشت. سهگل، رئیس گروه تجاری خدمات ابری و شبکه نوکیا در این خصوص گفت: با مقدار هزینهای که برای ردهت و ابر مقیاسکنندهها و منابع و افراد و استعدادها انجام میشود، برای ما بسیار واضح بود که این منطقهای نیست که بتوانیم در آن رقابت کنیم.
گره زدن با رد هت
این قرارداد، به عنوان یادآوری، به معنای عقب نشینی از نرم افزار زیرساخت ابری نوکیا (CBIS) و خدمات کانتینری نوکیا (NCS) بود، دو پلتفرم زیرساختی که نوکیا در داخل خود توسعه داده بود. این چیز غیرعادی نبود. فروشندگان تجهیزات مخابراتی تمایل دارند برنامههای کاربردی خود را – نرمافزاری برای عملکردهای شبکه اصلی – با پلتفرمهای خودشان جمع کنند و همه چیز را به عنوان یک پیشنهاد “یکجا” بفروشند. اما این امر معمولاً اپراتورها را با ترکیبی از پلتفرمها، یکی برای هر فروشنده، مواجه میکند. شرکتهای مخابراتی بزرگ بهطور فزایندهای خواهان پلتفرمهایی هستند که از فروشندگان برنامههای کاربردی متعدد پشتیبانی کند، و اینجاست که سهگل و همکارانش به این نتیجه رسیدند که نوکیا نمیتواند رقابت کند.
در عوض، نوکیا با Red Hat همکاری کرده و حدود 350 کارمند را به شرکت متعلق به IBM منتقل کرده است. آنها با هم توافق کردمد از مشتریان در CBIS و NCS پشتیبانی کنند. اما برنامه در نهایت این است که این مشتریان را به پلتفرم OpenStack و OpenShift، معادلهای Red Hat، منتقل کند. این یک تضاد کامل با اریکسون است که میگوید قصد ترک پلتفرمهای زیرساختی خود را ندارد.
با این حال سهگال احساس میکند که نوکیا میتواند به اندازه کافی این تقاضا را از طریق مشارکت یک ساله خود برآورده کند: ما روابط عمیقی با ردهت داریم، بنابراین می توانیم آن پشته عمودی را فراهم کنیم. او گفت که مشتریان CBIS یا NCS نیز برای جهش سریع از آن پلتفرم ها به Red Hat تحت فشار نیستند.
سهگل گفت: هیچ اجباری برای آنها وجود ندارد که در حالت هراس باشند. ما این مسئولیت را در قبال مشتریان خود داریم و در هر زمان در طول این مدت آنها این فرصت را دارند که به زیرساخت Red Hat یا نسخه جدیدی از پلتفرم ابری خود بروند یا به هر جای دیگری که میخواهند بروند. این به آنها یک دوره انتقال خوب میدهد. عدد سالها.