سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 27, 2024
19:00 شنبه، 6ام مردادماه 1403
کد خبر: 170658

ایلان ماسک در رقابت با انویدیا ابرکامپیوتر تسلا را تا پایان 2024 راه‌اندازی می‌کند

منبع: Digiato

«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا، گفته است این شرکت سرعت توسعه خوشه ابرکامپیوتر Dojo D1 خود را به امید رقابت با انویدیا افزایش خواهد داد. ایلان ماسک هفته گذشته از راه‌اندازی ابرخوشه ممفیس خبر داد که ادعا می‌کند «قوی‌ترین خوشه آموزش هوش مصنوعی در جهان» است. اکنون او می‌گوید به‌دلیل قیمت بالای پردازشگرهای گرافیکی انویدیا، روی توسعه و استقرار Dojo متمرکز خواهد شد.

براساس گزارش Tom’s Hardware، در کنار افتتاح تأسیسات xAI در شهر ممفیس که در آن 100 هزار پردازشگر گرافیکی H100 انویدیا پیکربندی شده، ایلان ماسک می‌گوید Dojo D1 را تا پایان 2024 راه‌اندازی خواهد کرد. البته این اولین‌ بار نیست که ماسک وعده بزرگی می‌دهد بدون آنکه مطمئن باشد سر زمان مقرر به نتیجه می‌رسد. اکنون نیز قطعاً مشخص نیست تا پایان 2024 شاهد راه‌اندازی Dojo D1 باشیم.

ایلان ماسک اولین‌ بار سال 2019 به ابرکامپیوتر Dojo که برای بهبود فناوری خودران کامل (FSD) تسلا طراحی شده است، اشاره کرد. درحالی‌که این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه کامپیوترهای فوق‌العاده قدرتمند انجام داده است، تحلیلگران معتقدند هنوز نمی‌توان Dojo را با فناوری‌های انویدیا مقایسه کرد.


تصویری که ایلان ماسک به‌تازگی از Dojo در ایکس منتشر کرده است.

براساس پست ایلان ماسک در ایکس، قدرت پردازش Dojo D1 معادل 8000 تراشه H100 انویدیا خواهد بود که به گفته او عظیم نیست اما قابل‌توجه است.

TSMC تراشه‌های Dojo را برای تسلا تولید می‌کند و ماسک آن‌ها را در کنار ابرخوشه ممفیس که با تراشه‌های انویدیا کار می‌کند، به کار خواهد گرفت. بااینکه تأسیسات مستقر در ممفیس متعلق به xAI است و عمدتاً برای آموزش مدل‌های Grok استفاده می‌شود، تراشه‌های Dojo بیشتر برای یادگیری ماشینی و آموزش ویدیویی تنظیم شده‌اند، به‌خصوص که قرار است از آن‌ها برای آموزش فناوری خودران تسلا براساس ویدیوهای جمع‌آوری‌شده از خودروهای این شرکت استفاده شود.

از سوی دیگر، ایلان ماسک در مصاحبه‌ای گفت هوش مصنوعی گراک 3 درحال‌حاضر در مرکز داده ممفیس xAI دارد آموزش می‌بیند و انتظار می‌رود تا دسامبر 2024 (دی‌ماه) منتشر شود. باتوجه‌‌به اینکه این مدل با ابرخوشه ممفیس آموزش می‌بیند، Grok 3 باید قدرتمندترین هوش مصنوعی دنیا باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.