رمز ارز

July 28, 2024
16:59 یکشنبه، 7ام مردادماه 1403
کد خبر: 170737

مخالف سابق رمزارزها به حامی تمام‌عیار فعلی تبدیل شد

منبع: Peivast

دونالد ترامپ روز شنبه در کنفرانس بیت‌کوین نشویل از برنامه‌های خود برای توسعه کریپتو خبر داد و متعهد شد تا آمریکا را به مرکز اسختراج رمزارز در جهان تبدیل کند. او همچنین وعده داد که دولت آمریکا تحت رهبری او هیچ‌ کدام از بیت‌کوین‌های تحت مالکیتش را به فروش نمی‌رساند. رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی از حمایت تمام قد از کریپتو می‌گوید که در گذشته دارایی‌های رمزارزی را بی ارزش و ابزاری برای معامله مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی خوانده بود.

ترامپ می‌‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات یک خزانه استراتژیک بیت‌کوینی راه‌اندازی می‌کند. او گفت: «سیاست دولت من این خواهد بود که ۱۰۰ درصد تمام بیت‌کوین‌های فعلی دولت آمریکا و آنچه در آینده کسب می‌کند را … به عنوان بخشی از یک انباشت استراتژیک بیت‌کوین نگه دارد.»

حمایت اخیر ترامپ از جهان کریپتو و به ویژه بیت‌کوین را در حالی شاهد هستیم که او در جولای ۲۰۱۹ گفت طرفدار بیت‌کوین و دیگر رمزارزها نیست. او معتقد بود که توکن‌ها ارزشی ندارند و براساس هیچ ارزش‌گذاری می‌شوند و هشدار داد که دارایی‌های کریپتو که تحت سلطه قانونی نیستند برای تسهیل معاملات مواد مخدر و دیگر «فعالیت‌های غیرقانونی» استفاده می‌شوند.

انباشت استراتژیک بیت‌کوین و ورود دولت آمریکا به جهان کریپتو
دولت آمریکا در حال حاضر سهم قابل توجهی از اندوخته‌های بیت‌کوینی دارد. بیش از ۲۱۰ هزار بیت‌کوین که از فعالیت‌های غیرقانونی از جمله بازار سیاه سیلک رود و الگوی پانزی بیت‌کانکت ضبط شده‌اند، در حال حاضر تحت مالکیت دولت هستند. ارزش این دارایی‌ها در حال حاضر حدود ۱۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

کریپتو و به ویژه بیت‌کوین به موضوع مهمی در رقابت جدید ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده‌اند. علاوه بر ترامپ، کاملا هریس، نماینده احتمالی حزب دموکرات نیز رویکرد دوستانه‌تری را در پیش گرفته است و رابرت اف کندی، نماینده حزب سومی این انتخابات، نیز روز جمعه در کنفرانس بیت‌کوینی از راه‌اندازی یک خزانه ۴ میلیون بیت‌کوینی گفت که به دارایی‌های فعلی و آینده دولت آمریکا اختصاص می‌یابد.

با این حال حزب جمهوری‌خواه در حال حاضر بیش از همه حمایت خود را از کریپتو و بیت‌کوین اعلام کرده است و ترامپ بخش مهمی از صحبت‌های روز شنبه خود را به قیاس بین رویکرد جمهوری‌خواهان با رویکرد فعلی دولت بایدن اختصاص داد.

سناتور سینتیا لومیس از وایومینگ پس از صحبت‌های ترامپ روی صحنه رفت و از طرح خود برای ذخیره بیت‌کوین به عنوان «هدیه‌‌ای به رئیس جمهور دونالد ترامپ» صحبت کرد.

براساس طرح پیش‌نویس لومیس، دولت آمریکا «در طول پنج سال یک میلیون بیت‌کوین را گردآوری می‌کند.» او گفت: «این پنج درصد از بیت‌کوین جهان است و برای حداقل ۲۰ سال نگهداری می‌شود و می‌توان از آن تنها برای یک هدف استفاده کرد- کاهش بدهی [دولت آمریکا]»

این طرح همچنین تصریح می‌کند که دولت آمریکا «ذخایر اضافه در ۱۲ بانک خزانه فدرال را در طول پنج سال به بیت‌کوین تبدیل می‌کند» تا به جای نگهداری از یک دارایی با ارزش نزولی («دلار آمریکا» که به گفته او به گونه‌ای طراحی شده تا هرسال حدود ۲ درصد از ارزش خود را از دست بدهد)، یک دارایی با پتانسیل رشد را در اختیار داشته باشند.

وعده اخراج گری گنسلر
یکی از وعده‌های مهم روز شنبه که با تشویق پرشور حضار روبر شد، اخراج گری گنسلر، رئیس فعلی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، بود. ترامپ گفت: «من گری گنسلر را همان روز اول اخراج می‌کنم.» گنسلر که در حال حاضر سکان هدایت یکی از مهمترین رگولاتوری‌های ایالات متحده پیرامون کریپتو را در اختیار دارد با رویکرد تهاجمی بسیاری از فعالیت‌های رمزارزی را هدف گرفته است.

با این حال رئیس جمهوری آمریکا توان اخراج کامل کمیسر‌های این کمیسیون را ندارد. حتی در صورتی که ترامپ رئیس جدیدی برای SEC انتخاب کند، گنسلر همچنان به عنوان یکی از کمسیر‌های این آژانس مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وعده دیگر ترامپ نیز یکی از موضوعات مهم برای طیف راست سیاسی در جهان ارزهای دیجیتالی است. او در این کنفرانس بار دیگر بر جبهه‌گیری منفی خود نسبت به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تاکید کرد.

رمزارزهای پایدار در مقابل CBDCها
ترامپ وعده داد تا با ایجاد چارچوبی، توسعه ایمن رمزارزهای پایدار را تضمین کند. به گفته او این کار به «افزایش سلطه دلار در دیگر بخش‌های جهان» منجر می‌شود.

او همچنین در کنفرانس روز شنبه بر جبهه‌گیری منفی خود نسبت به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDCها تاکید کرد و گفت از هرگونه تلاش برای ساخت دلار دیجیتالی توسط بانک‌ها جلوگیری می‌کند. او گفت: «وقتی من رئیس‌جمهور ایالات متحده باشم، هیچ CBDC وجود نخواهد داشت.»

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به عنوان راهکاری برای استفاده از این فناوری جدید در سیستم مالی سنتی عنوان شده‌اند و دولت‌های سراسر جهان طرح‌هایی را برای توسعه آنها در مرحله اجرا یا آزمایشی دارند. دولت چین به عنوان یکی از پیشتازان این صنعت در حال حاضر یکی از پروژه‌های فعال را در اختیار دارد و از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در سیستم مالی خود استفاده می‌کند و استفاده از آن در معاملات بین‌المللی را نیز وعده داده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.