مخابرات فضایی

October 5, 2024
22:06 شنبه، 14ام مهرماه 1403
کد خبر: 174973

وزیر ارتباطات در آیین افتتاح هفته جهانی فضا: جایگاه فضایی ایران، از تثبیت در «لئو» تا دسترسی به «ژئو»/ توجه به بخش خصوصی؛ اولویت مهم دولت چهاردهم

«سید ستار هاشمی» تاکید کرد که هدف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم تثبیت جایگاه فضایی ایران در مدار « لئو» و دسترسی قدرتمندانه به مدار « ژئو» است و برای تحقق این اهداف مهم به «هم افزائی و تبادل دانش میان دستگاه های مختلف کشور» نیاز داریم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز شنبه در آیین افتتاح هفته جهانی فضا در پژوهشگاه فضایی ایران سخن می گفت، حضور پرشکوه مردم در نماز جمعه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن را «ستودنی» توصیف و تصریح کرد: اقدام نیروهای مسلح در تحقق وعده «صادق ۲» اقتدار آفرین بود و نشان داد ادعاهای رژیم جعلی صهیونیستی توهمی بیش نیست و هیمنه پوشالی آن درهم شکسته است.
وزیر ارتباطات به برنامه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی هنگام رای اعتماد اشاره و خاطرنشان کرد که یکی از مهمترین ماموریت های او به عنوان وزیر ارتباطات در دولت چهاردهم «تمرکز بر توسعه صنعت فضایی ایران است».

هاشمی با بیان اینکه حوزه اثرگذاری صنعت فضایی به شدت متنوع و وسیع است و علوم پایه تا علوم مهندسی را در برمی‌گیرد، اضافه کرد: دو وجه مهم توسعه صنعت فضایی ایران که همزمان باید به پیش برد، «تقویت اقتدار» و «رشد اقتصاد» است.

صیانت و نگهداشت نیروی انسانی؛ مهمترین رکن توسعه زیرساخت های پایه ای کشور
وزیر ارتباطات مهمترین رکن توسعه زیرساخت های پایه ای کشور و از جمله صنعت فضایی را صیانت و نگهداشت «نیروی انسانی» دانست و با اشاره به مشکلات فراروی نگهداشت نیروی انسانی در بخش های دولتی تصریح کرد: اتکا، توجه و ارتقای ظرفیت بخش خصوصی در دولت چهاردهم به صورت ویژه دنبال می شود.
هاشمی به بخشی از تلاش هایش برای ترغیب جوانان و نخبگان برای ماندن در کشور اشاره کرد و گفت: پنج شنبه گذشته چند ساعتی را در کنار رتبه‌های تک‌رقمی کنکور ریاضی سپری کردم و به آنان گفتم که همه ظرفیت‌های وزارت ارتباطات را در اختیار آنان قرار خواهیم داد تا هم با مسائل کشور آشنا و به ماندن در ایران ترغیب شوند و از همین ابتدا ذهن‌شان را برای حل مشکلات معطوف کنند.
وی در همین رابطه به مدیران سازمان و پژوهشگاه فضایی تاکید کرد که همکاری با نفرات برتر کنکور را در اولویت ها و برنامه های کاری خود قرار دهند.

صنعت فضایی و نقش آن در تحقق دولت الکترونیک
وی با بیان اینکه مردم هنوز مزایای تحقق سه رکن دولت الکترونیک یعنی «هویت‌بخشی به افراد، هویت‌بخشی به کسب و کار و مدیریت سرزمین» را با وجود تلاش های صورت گرفته بخوبی لمس نمی کنند، افزود: صنعت فضایی می تواند در تحقق اهداف دولت الکترونیک از جمله «حدنگاری اراضی کشور» کمک کند و راهگشا باشد.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد که با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات از جمله ماهواره «خیام» می توان تکلیف اراضی ملی، کشاورزی، روستایی و شهری کشور را مشخص کرد و به این سئوالات پاسخ داد که چه کسی، در چه مکانی و چه کاری انجام می‌دهد تا با اطلاعات و داده های موثق زمینه حکمرانی خوب و هدفمند کردن ارائه خدمات به شهروندان را فراهم کرد.
هاشمی همچنین با تاکید بر اینکه داده های ما نیاز به تکمیل شدن دارد که نیازمند استفاده از فناوری حداکثری است، تصریح کرد: بهره گیری از لایه های عمیق هوش مصنوعی در تصاویر دریافتی و انطباق آنان هم اکنون نیاز کشور به شمار می رود.
وزیر ارتباطات بر اهمیت تبادل دانش و تجربیات، هم افزایی دستگاه های مختلف و پرهیز از جزیره ای عمل کردن تاکید کرد و گفت: توسعه متوازن در کشور ضروری است، اما باید محدودیت ها و اولویت های منابع را هم در نظر گرفت.
وزیر ارتباطات در بخش پایانی آیین افتتاح هفته جهانی فضا، با اهدای لوح سپاس از دکتر رضا منصوری، استاد باسابقه دانشگاه صنعتی شریف، فیزیکدان و اخترشناس و همچنین دکتر محمدتقی میرترابی، استاد و پژوهشگر برجسته اخترفیزیک قدردانی کرد.
انجمن هفته جهانی فضا هر ساله موضوعی را برای برگزاری رویدادهای این هفته که ۱۳ تا ۱۹ مهر 1403مصادف با ۴ تا ۱۰ اکتبر برگزار می شود، انتخاب می‌کند تا تمام فعالیت‌ها و رویدادها در سراسر جهان پیرامون شعار این هفته که امسال «فضا و تغییرات اقلیمی» نامیده شده، برنامه ریزی شود.
همچنین بر اساس این گزارش، ارتفاع سطح زمین تا ۲ هزار کیلومتر را مدار ارتفاع پایین یا لئو (LEO) از ۲ هزار کیلومتر تا حدود 36 هزار کیلومتر را مدار میانی و از این ارتفاع بالاتر را مدار ارتفاع بالا یا ژئو نام‌گذاری کرده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.