بانکداری و پرداخت الکترونیک

November 9, 2008
10:31 یکشنبه، 19ام آبانماه 1387
کد خبر: 17509

دادستان دیوان محاسبات کل کشور: دریافت کارمزد برای پرداخت قبض تلفن همراه غیرقانونی است

دادستان دیوان محاسبات کل کشور: دریافت کارمزد برای پرداخت قبض تلفن همراه غیرقانونی است


دادستان دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که دریافت کارمزد برای پرداخت قبض تلفن همراه از طریق شعب بانک‌ها و یا دستگاه‌های خودپرداز غیرقانونی است و این وجوه باید از شرکت‌های خدماتی دریافت شود.
 
“اصغر عربیان” در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:هم‌ اکنون برخی بانک‌های عامل کشور بابت پرداخت حضوری قبض تلفن همراه دو هزار ریال و بابت پرداخت آن از طریق دستگاه‌های خودپرداز پانصد ریال کارمزد از مشتریان اخذ می کنند که دریافت این وجوه غیرقانونی است.
وی تصریح کرد:بر اساس بخشنامه‌ای که سوم مهرماه از سوی اداره نظارت بر امور بانک‌های بانک مرکزی به بانک‌های دولتی و غیر دولتی ابلاغ شده است،این بانک‌ها می‌توانند به عنوان هزینه ارایه خدمات 200 تومان بابت پرداخت حضوری فیش موبایل و 50 تومان بابت پرداخت از طریق خودپردازها از مشتریان دریافت نمایند.
عربیان اضافه کرد: دیوان محاسبات کشور در نامه‌ای به اداره نظارت بر امور بانک‌های بانک مرکزی،ضمن اعلام غیرقانونی بودن دریافت این وجوه، از بانک‌ها خواسته است نسبت به استرداد وجود دریافت شده به مشتریان اقدام کنند.
دادستان دیوان محاسبات کشور همچنین تاکید کرد: در این نامه تاکید شده که در اسرع وقت باید نسبت به ابطال این بخشنامه و وجوهی که برخی شعب سراسر کشور از این طریق دریافت کرده اند؛ اقدام شود.
عربیان اضافه کرد: درصورتی که شعب بانکه‌ها نتوانند این دسته از مشتریان را شناسایی کنند، وجوه حاصله از این طریق باید به خزانه‌داری کل کشور واریز شود.
دادستان کل کشور یادآور شد: برخی شعب بانک‌ها بر اساس این بخشنامه بانک مرکزی نسبت به دریافت وجه در قبال پرداخت سایر قبوض اعم از آب و برق و گاز و تلفن نیز اقدام می کردند که با تذکر دیوان محاسبات به بانک مرکزی، اداره نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی نسبت به تصحیح این کار اقدام کرد.
وی افزود: رونوشت این نامه به تمامی بانک‌های کشور ارسال شده است تا وجوه اخذ شده یا به مشتریان مسترد شود و یا به خزانه‌داری کل واریز شود.
دادستان کل کشور تصریح کرد که این وجوه نباید از اشخاص دریافت شود بلکه بانک‌ها باید کارمزد خدمات خود را از شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد دریافت نمایند.
عربیان تاکید کرد: گرچه این بخشنامه با هدف توسعه بانکداری الکترونیکی و توسعه دولت الکترونیک در کشور صادر شده اما این هدف نمی‌تواند مجوزی برای دریافت کارمزد برای ارایه خدمات به مشتریان باشد.
دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: سطح پوشش خدمات اینترنتی بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز آن چندان در کشور گسترده نیست و تمامی مشتریان به این خدمات دسترسی ندارند که بانک‌ مرکزی بخواهد برای توسعه بانکداری الکترونیکی چنین مشوق‌هایی را در نظر گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.