هوش مصنوعی

October 15, 2024
15:45 سه شنبه، 24ام مهرماه 1403
کد خبر: 175709

OpenAI با Swarm راه را برای اتصال چند هوش مصنوعی به یکدیگر هموار می‌کند

منبع: Digiato

OpenAI از فریم‌ورک «Swarm» رونمایی کرد که برای راه‌اندازی شبکه‌‌‌ای از چند هوش مصنوعی مختلف طراحی شده است. البته این شرکت می‌گوید نباید Swarm را محصولی رسمی دانست. علاوه‌براین، بحث‌های مختلفی درباره پیامدهای احتمالی استفاده از آن ایجاد شده است.

براساس گزارش VentureBeat، فریم‌ورک Swarm به توسعه‌دهندگان طرحی برای ایجاد شبکه‌های هوش مصنوعی به‌هم‌پیوسته ارائه می‌دهد؛ چند هوش مصنوعی موجود در یک شبکه می‌توانند برای انجام کارهای پیچیده، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و همکاری کنند. البته مفهوم سیستم‌های چندعامله (Multi-Agent) جدید نیست، Swarm گام مهمی است تا این سیستم‌ها برای طیف وسیع‌تری از توسعه‌دهندگان در دسترس قرار بگیرند.

OpenAI می‌گوید Swarm محصولی رسمی و نهایی نیست و باید آن را بیشتر شبیه کتاب آشپزی دانست.

سازمانی که از Swarm بهره ببرد، می‌تواند شبکه‌ای از چند هوش مصنوعی تخصصی برای نیازهای مختلف ایجاد کند. این هوش مصنوعی‌ها ممکن است برای تجزیه‌وتحلیل روندهای بازار، تنظیم استراتژی‌های بازاریابی، شناسایی لیدهای فروش و ارائه پشتیبانی به مشتری با یکدیگر همکاری کنند؛ تمام این کارها نیز با کمترین مداخله انسانی انجام می‌شود.

این سطح از اتوماسیون می‌تواند اساساً کارهای تجاری و یا دیگر زمینه‌ها را تغییر دهد. شبکه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است وظایفی را انجام دهد که درحال‌حاضر به نظارت انسانی نیاز دارد؛ همین امر می‌تواند کارایی را افزایش داده و تمرکز کارمندان را بر ابتکارات استراتژیک معطوف کند. اما این تغییر مسائل مهمی درباره ماهیت کار و نقش تصمیم‌گیری انسانی در محیط‌هایی که فرایند آن‌ها خودکار می‌شوند، ایجاد می‌کند.

درحال‌حاضر برخی توسعه‌دهندگان با کمک Swarm پروژه‌ای متن‌باز به نام HOS را توسعه داده‌اند که در آن سلسله‌مراتبی از هوش مصنوعی‌های مختلف با نقش‌ها و مسئولیت‌های متمایز وجود دارد. البته از سویی تأمین امنیت و نظارت بر چنین شبکه‌های هوش مصنوعی که مستقلاً کارها را انجام می‌دهند، بیش‌ازپیش موردنیاز خواهد بود.

انتشار Swarm بر نیاز به همکاری متخصصان رشته‌های مختلف تأکید می‌کند. کارشناسان فناوری، فیلسوفان اخلاق، سیاست‌گذاران و مدیران کسب‌وکارها باید با هم کار کنند تا مطمئن شوند توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی چندعامله با ارزش‌ها و نیازهای اجتماعی همسو است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.