آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

رگولاتوری

March 5, 2025
2:30 چهارشنبه، 15ام اسفندماه 1403
کد خبر: 187210

مهلت پرداخت غرامت به مرسولات پستی آسیب دیده ۵ روز تعیین شد

ضوابط سطح خدمات پستی مورد بازبینی قرار گرفت و طبق این مصوبه مهلت پرداخت غرامت و جریمه توزیع و آسیب بار از ۳ روز به ۵ روز افزایش یافت.

به گزارش پیوست،‌ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در مصوبه جدید ضوابط و چارچوب موافقتنامه‌های سطح خدمات پستی اعلام کرد غرامت خدمات غیرپایه پستی ثبتی از یک تا ۲ روز به میزان ۲ برابر مبلغ اخذ شده خواهد بود.

در مصوبه جدید که جایگزین مصوبه قبلی شده است، مهلت پرداخت جریمه تمامی موارد ذکر شده از جمله تاخیر در توزیع مرسولات داخله یا وارده و صادره خارج از شبکه اتحادیه جهانی پستی، مفقودی و آسیب‌دیدگی از ۳ روز به ۵ روز رسید. در مصوبه پیش مهلت رسیدگی به تاخیر در توزیع مرسولات داخله یا وارده خارجه مشخص نبود که در این مصوبه، مدت زمان رسیدگی به آن ۷ روز اعلام شده است.

همچنین غرامت خدمات غیرپایه پستی ثبتی با اولویت داخله(بین شهری) از یک تا ۲ روز به میزان ۲برابر مبلغ اخذ شده بابت خدمت پستی است. قبل از تصویب مصوبه جدید، مدت زمان غرامت تنها تا یک روز بود.

تا پیش از این اگر پرداخت جریمه یا غرامت دارنده پروانه تایید نمی‌شد دارنده پروانه موظف بود به ازای هر یک روز تاخیر مشتری ۱۰ درصد مازاد جریمه یا غرامت را پرداخت کند. اما در این مصوبه این میزان به ۵ درصد کاهش یافته است.

براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات دارنده پروانه موظف است در صورت آسیب‌دیدگی یا تاخیر در ارسال محتوای کسر شده علاوه‌بر پرداخت مبلغ تضمین سلامت مرسوله، غرامت تاخیر خدمت مربوط را نیز پرداخت کند.

همچنین دارنده پروانه باید در صورت تاخیر در اعلام مفقودی، علاوه‌بر پرداخت مبلغ تضمین سلامت مرسوله، غرامت تاخیر متناسب با خدمت را نیز پرداخت کند.

در صورت اعلام مفقودی مرسوله در زمان تعهد شده، دارنده پروانه موظف است ضمن استرداد مبلغ اخذ شده بابت خدمت پستی، غرامت تضمین سلامت مربوط را پرداخت کند.

همچنین طبق این مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است پس از ۳ ماه از اجرای این مصوبه گزارش عملکرد و نتایج اجرا را به کمیسیون ارائه کند.

برای مشاهده و دانلود متن کامل مصوبه_شماره_2_جلسه_شماره_359_کمیسیون_تنظیم_مقررات_اینجا را کلیک کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.