بانکداری و پرداخت الکترونیک

August 31, 2009
15:07 دوشنبه، 9ام شهریورماه 1388
کد خبر: 22677

گزارش جلسه بررسی صلاحیت رضا تقی پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

ICTna.ir – وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه زیر ساخت های ارتباطات، توسعه فناوری اطلاعات به منظور رشد سریع کشور، توسعه فناوری های هوایی ، پست و بانک و نظام های کنترلی در این حوزه از اعم محورهاست.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس رضا تقی پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه رای اعتماد کابینه دهم، ضمن گرامی داشتن هفته دولت گفت: برنامه‌هایم را در دو بخش خدمت نمایندگان محترم ارایه داده‌ام بودم، بخش اول اهداف و راهبردهای کلان و بخش دوم برنامه های اجرایی که این بخش در 17 سرفصل ارایه شده است که گمان می کنم برنامه های جامعی باشد.
وی افزود: بسیاری از نمایندگان این برنامه‌ها را مطالعه و مورد تاییدشان قرار گرفته است که از این بابت از همه بزرگواران تشکر میکنم.
وی خاطر نشان کرد: البته من طی این چند روز تلاش زیادی کردم تا این برنامه به نظر اکثر عزیزان برسد که شکر خدا معرفی برنامه هایم را در کمیسیون ها انجام داده‌ام و لازم است از حسن ظن کمیسیون صنایع و معادن که کمیسیون تخصصی این وزارتخانه است، تشکر ویژه کنم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سرفصل های برنامه‌اش گفت: صعود از مدار توسعه نیافتگی فاقد دانش به توسعه یافتگی متکی به دانش محوری یکی از برنامه‌هایم است.
وی تاکید کرد: تاکید سند چشم انداز بر ضرورت کسب جایگاه نخست در حوزه اقتصاد، علم و فناوری و تاکید مقام معظم رهبری بر جنبش نرم افزاری و هم چنین تبدیل علم به ثروت و کسب رتبه های عالی در اکثر رشته‌های علمی کشور در مجامع بین المللی همه و همه نشان از توانایی ها و پتانسیل های علم و فناوری و الزام به حضور فعال و تاثیر گذار ایران اسلامی در عرصه های مذکور در منطقه و جهان دارد.
مهندس تقی پور میل به این اهداف را دست یافتنی دانست و افزود: با تکیه بر نیروهای جوان و باهوش می توان مجددا مجد و عظمت گذشته خود را بازیابیم و توسعه اقتصادی را بر مبنای توسعه دانش بنیاد طراحی و به تدریج جایگزین فروش نفت خام و سنگ های معدنی کنیم.
وی با اشاره به آرمان های انقلاب اسلامی که نشات گرفته از آرمان های امام خمینی (ره) و رهبری است تاکید کرد که این آرمان ها قابل تحقق است.
وی افزود: دستاورد های علم و فناوری ایران به ویژه فناوری های نوین از قبیل انرژی هسته ای، فناوری نانو، سلول های بنیادی و هوا و فضا که طی چهار سال گذشته با حمایت های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مجلس و ملت قهرمان به دست آمده است، نشان از توان و پتانسیل بسیار بالای کشور درعرصه های علمی و فناوری است و شایسته نیست که جمهوری اسلامی صادر کننده مواد خام و وارد کننده کالا و مواد پیشرفته باشد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: دستیابی به رشد اقتصادی برنامه پنجم توسعه و چشم انداز به نحوی که تحرک جوانان را در بر داشته باشد و اشتغال بیشتری بیافریند نیازمند توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات است.
وی تاکید کرد: به نظر بنده با ورود به این حوزه، هزینه ها کاهش و دانش عمومی افزایش می یابد و همچنین علاوه بر ایجاد نظارت یکپارچه و سراسری، شفافیت در اطلاعات حاصل شده و اقتصاد هماهنگ و فراگیر می شود.
وی با قرائت فرازهای مهمی از برنامه هایش گفت: توسعه شبکه‌های روستایی با استفاده از نرم افزار با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان و حتی ترغیب به مهاجرت معکوس، ارایه راهکارهای مناسب و ارتقای جایگاه کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ، افزایش سهم ایران از بازار سه هزار میلیارد دلاری جهانی، توسعه فناوری های هوافضا و همچنین صدور مجوز های لازم برای شبکه های پستی و مخابراتی از اعم برنامه هاست.
وی با اشاره به دیگر برنامه های خود افزود: توسعه زیرساخت های امنیت فضای تبادل اطلاعات و ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات یا به تعبیری اینترانت ملی  از دیگر بخش های مهم برنامه های اینجانب است.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: فناوری اطلاعات امروز فرصت‌هایی را به وجود آورده که کشورهایی مثل چین و هند توانسته‌اند اقتصادشان را براساس آن بنیان نهند و قطعا جمهوری اسلامی با توجه به منابع غنی انسانی می تواند از این فرصت ها بهره مند شود.
وی با اشاره به سوال برخی از نمایندگان که پرسیده بودند مباحث مربوط به اپراتور سوم در گذشته و روال آتی آن چگونه است، گفت: قراربود اپراتور سوم از طریق مزایده برگزار شود که این کار در اردیبهشت ماه انجام شد و نفرات اول تا سوم مشخص شدند، ولی بعد در مورد برنده اول مباحثی مطرح شد که بخشی از آن مباحث سیاسی بود، بنابراین اولین برنده از کار کنار رفت به همین دلیل ادامه کار از طریق مزایده انجام نشد.
تقی پور افزود: البته ما سعی داریم اپراتور سوم را از طریق تجدید مزایده یا از طرق دیگر ادامه دهیم و این را لازم می دانم عرض کنم که راه اندازی اپراتور سوم تلفن همراه از اولویت های برنامه بنده است.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از زحمات دکتر محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم تشکر کرد و افزود: امیدوارم بتوانم در صورت کسب رای اعتماد به مجلس اقدامات انجام شده دکتر سلیمانی را به ویژه در حوزه خصوصی سازی ادامه دهم.
وی تصریح کرد: امیدوارم با همراهی دولت و مجلس در این حوزه بتوانم موفق شوم.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.