بانکداری و پرداخت الکترونیک

October 31, 2009
15:32 شنبه، 9ام آبانماه 1388
کد خبر: 23837

سازمان نظام صنفی اهداف کوتاه مدت خود را اعلام کرد; 9 خواسته از وزیر جدید

سازمان نظام صنفی کل کشور سرفصل 9 خواسته کوتاه مدت سازمان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را اعلام کرد.


به گزارش عصرارتباط، پرویز رحمتی- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای- با اعلام این خبر متعاقب دیدار اخیر خود با رضا تقی‌پور- وزیر جدید ICT – گفت: این خواسته‌ها به صورت مکتوب پیرو جلسه حضوری در سه حوزه اینترنت، نرم‌افزار و شبکه و سخت‌افزار اعلام شده است تا از پراکندگی بحث‌ها جلوگیری و به صورت مشخص خواسته‌های بخش فناوری اطلاعات از دولت دهم را مطرح کند.


او تاکید کرد: با ارائه این خواسته‌ها به وزیر ICT، تقی‌پور نماینده بر حق صنف IT در هیئت دولت به حساب آمده و انتظار می‌رود او نیز مطابق مذاکرات انجام شده به موجب همسویی شخص خود و تیم کارشناسی اطرافش با اغلب برنامه‌های یاد شده برای تحقق این خواسته‌های کوتاه مدت و مشخص ظرف ماه‌های آینده اقدام کند یا دست‌کم فرآیند حل آنها را شروع کند.


اینترنت


مطابق آنچه که در مستندات خواسته‌های سازمان و صنف از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است در حوزه اینترنت صنف IT از وزیر جدید انتظار دارد شرایط استقلال سازمان تنظیم مقررات و کمیسیون مربوطه را فراهم کند، نرخ پهنای باند را کاهش دهد و قدمی جدی برای حل مسئله شرکت‌های VoIP بردارد.


در کنار این سه خواسته رحمتی از تقی‌پور خواسته است با برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم از تبدیل انحصار دولتی به انحصار شبه‌دولتی در فرآیند جاری مخابرات جلوگیری کند. او همچنین خواستار ارائه خط‌مشی جلوگیری از ورود زیرمجموعه‌های وزارت ICT  در حوزه تصدی‌گری و ارائه خدماتی که جایگاه آن  از آن بخش خصوصی است نیز شده است.


خود رحمتی در توضیح این خواسته‌ها می‌گوید: درباره رگولاتوری هرچند هنوز حضور نماینده‌ای از صنف متاسفانه دور از دسترس به نظر می‌رسد ولی ما دست‌کم خواستار تعیین سه فرد مورد وثوق و دارای وجاهت نزد صنف از سوی وزیر هستیم که گرایش دولتی در تصمیم‌گیری‌ها نداشته باشند. درباره نرخ اینترنت، خود گزارشات دولتی نشان می‌دهد نرخ پهنای باند در کشور ما گاهی تا 900 برابر کشورهای دیگر است که خود مانع توسعه این بازار و کل کشور است. در خصوص شرکت‌های حوزه VoIP ضمن تاکید بر لزوم ملاحظات امنیتی ما معتقدیم باید تناسب لازم در این مورد لحاظ شود که نشده و متاسفانه ملاحظات فنی بر موارد توسعه‌ای سایه انداخته است.


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است: در مورد خصوصی‌سازی مخابرات مشخص است پروانه فعلی اجازه آن را به مخابرات می‌دهد که با استفاده از تمامی برتری‌ها فیزیکی خود حتی وارد لایه دسترسی و کاربر نهایی شود که امکان رقابت را از شرکت‌های خصوصی اینترنتی می‌گیرد. او همچنین شرکت فناوری اطلاعات را هم درگیر مورد مشابهی می‌داند که باعث شده است مذاکرات مداوم شرکت‌های خصوصی برای جلوگیری از ورود شرکت‌های شبه دولتی به بازار آنها ناکام باقی ‌بماند.


نرم‌افزار


خواسته‌های صنف و سازمان در حوزه نرم‌افزار که اساس تشکیل سازمان را تشکیل می‌دهد سه خواسته مشخص را شامل می‌شود؛ بنا به این مستندات از وزیر خواسته شده است معافیت‌های مالیاتی متوقف شده شرکت‌های نرم‌افزاری را احیا کند، امکانی به وجود آورد که شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار دارای پروانه تولید از وزارت صنایع به عنوان تولیدکننده توسط بانک مرکزی پذیرفته شوند، ضمن آن که مشارکت وزیر در اجرایی کردن بخشنامه 7/11/87 معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در راستای تصحیح فضای ارجاع کار در حوزه   IT داشته باشد.


رحمتی در توضیح خواسته‌های این بخش، می‌گوید: هر چند متعاقب پیگیری‌های سازمان نظام صنفی استان اصفهان رئیس جمهوری دستور صریحی در خصوص پیگیری معافیت‌های شرکت‌های نرم‌افزاری مطابق تبصره‌ موجود در قانون نوسازی صنایع داده بود ولی تلاش‌های ما در سازمان امور مالیاتی مسکوت گذاشته شد. در زمینه برخورداری تولیدکنندگان نرم‌افزاری از تسهیلات بانکی مطابق با قانون حمایت از تولید کار کارشناسی لازم انجام شده و حتی موافقت بانک مرکزی هم جلب شده و فقط ما در دالان بوروکراتیک وزارت صنایع برای دریافت نامه لازم گرفتار شده‌ایم.


به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بخشنامه یاد شده، صادره از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی که به شرکت‌های دولتی اجازه حضور در رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک و مناقصات را نمی داد، با مذاکرات انجام شده تا پایان سال جاری به حال تعلیق درآمده تا شرکت‌های دولتی مرتبط فرصت لازم برای خصوصی‌شدن یا انجام فقط امور داخلی وزارتخانه مرتبط را داشته باشند. او نقش اجرای این مصوبه در اصلاح ساختار بازار IT را حیاتی دانست.


سخت‌افزار


خواسته‌های سازمان در حوزه سخت‌افزار صرفا به یک بند محدود می‌شود که آن بند هم شامل مشارکت وزارت ICT در روان‌سازی تجاری این حوزه در شرایط محدودیت‌های اقتصادی و تحریم نسبی از طریق تعامل با وزارت بازرگانی و گمرک در جهت رفع برخی موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای است.


به گفته رحمتی، هرچند مواردی همچون مسئله نمایندگی‌ها و استاندارد از جمله اولویت‌های سازمان در حوزه سخت‌افزار بوده است ولی با قرار دادن آنها تحت عنوان کلی موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای تلاش شده از بروز موضع‌گیری‌ها و اصطکاکات ناخواسته جلوگیری شود تا تعاملات فی‌مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارتخانه‌هایی مانند بازرگانی و صنایع و معادن بتواند موثر واقع شود.


آینده خواسته‌ها


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار هفته‌نامه عصر ارتباط در خصوص شانس محقق شدن این خواسته‌ها، گفت: به هر حال ما به عنوان یک نهاد مردمی بیشتر تحت تاثیر شرایطی هستیم که خودش را تحمیل می‌کند ولی برداشت شخصی من این است که پس از آزمودن بسیاری از راه‌های دیگر این میل در مدیریت جدید وزارتخانه وجود دارد که IT را هم‌سنگ با ICT پیش ببرد و واقعیت این است که اگر در زمان وزارت ایشان حتی 30 درصد این خواسته‌ها نیز تامین شود بازار فناوری اطلاعات با توجه به شرایط فعلی‌اش یک تحول را تجربه خواهد کرد.


او در پاسخ به این پرسش نیز که در صورت تحق نیافتن هیچ‌کدام از این اهداف کوتاه مدت سازمان چه خواهد کرد؟ گفت: ابزار‌های ما در صنف به رایزنی و اعتراض محدود است و مشابه آنچه که درباره نمایشگاه الکامپ اتفاق افتاد ما تلاش خواهیم کرد خواسته‌های خودمان را به شکل دیگری مطرح کنیم یا آن را به سطح بالاتری از مذاکرات ببریم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.