بانکداری و پرداخت الکترونیک

February 21, 2010
12:57 یکشنبه، 2ام اسفندماه 1388
کد خبر: 25991

ریشه‌یابی تعلل مخابرات در ابلاغ تعرفه سطح خدمات به بانک‌ها

یکی از دلایل نارضایتی بانک‌ها از سرویس مخابرات عدم وجود توافقنامه سطح خدمات است؛ این در حالی است که هنوز تعرفه‌ای از سوی مخابرات ارائه نشد. در همین زمینه مدیر فناوری و اطلاعات بانک سامان، انحصار و مهیا نبودن زیرساخت‌های مخابراتی را در تعلل مخابرات در ارائه تعرفه موثر دانست.


ابوالفضل غلامرضایی، مدیریت فناوری و اطلاعات بانک سامان، در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد ضمن اشاره به تاخیر در ارائه تعرفه از سوی مخابرات جهت ایجاد تفاهم نامه سطح خدمات گفت: «در این زمینه کارهای خوبی در کارگروه‌های بانکداری الکترونیک صورت گرفته با این حال بانک‌ها به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌های مخابراتی مشکلات زیادی دارند و هزینه‌های بالایی را نیز برای تداوم عملیات بانکی و پشتیبانی خدمات متحمل می‌شوند، به طوری‌که مجبورند علاوه بر استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی از ارتباطات دیگری چون vesat نیز استفاده کنند که هزینه بالایی را برای آنها در بر می‌گیرد.»
غلامرضایی بابیان اینکه وضعیت مخابرات وخصوصی شدن آن درعدم ارائه تعرفه موثر است، عنوان کرد: «مهم‌ترین دلیل این است که مخابرات زیر ساخت‌های لازم برای ارائه تعرفه را ندارد و اگر بخواهد اسله (تفاهم‌نامه سطح خدمات) را ارائه کند باید زیرساخت‌هایش فراهم باشد؛ به طوری که بتواند کیفیت خطوط مخابراتی را اندازه‌گیری کند.»
وی ادامه داد: «علاوه براین مخابرات طبق تعرفه‌ای که ارائه می‌دهد به بانک‌ها متعهد می‌شود که خطوط ارتباطی هنگام ارائه خدمات دچار مشکل نشود؛ به عنوان مثال فیبر نوری به راحتی قطع نگردد، این در حالی است که مشکلات زیرساختی همچنان وجود دارد وشاید به همین علت است که از ارائه تعرفه برای ایجاد تفاهمنامه سطح خدمات خودداری می‌کند.»
مدیریت فناوری و اطلاعات بانک سامان ضمن بیان اینکه در ارائه تعرفه توسط مخابرات هماهنگی واحد‌های مختلف مخابراتی نیز مهم است، اظهار داشت: «در خصوص زیرساخت‌های مخابراتی جهت توسعه بانکداری الکترونیک می‌توان گفت در مخابرات یک چارچوب مشخصی وجود ندارد، تا طبق آن یک واحد ویژه‌ای ایجاد شود که این واحد خدمات ویژه در خصوص بانکداری الکترونیک ارائه دهد علاوه براین سطح خدمات ارائه شده نیز باید طبقه‌بندی شود.»
این کارشناس بانکی معتقد است این عملیات به صورت دستوری اتفاق نمی‌افتد. غلامرضایی علت دیگر تاخیر در ارائه این تعرفه را وجود انحصار دانست و گفت: «هر جا که انحصار باشد انتظار خدمات با کیفیت بالا را نمی‌توانیم داشته باشیم و می‌توان گفت در خصوص زیرساخت‌های مخابراتی نیز بحث انحصار مطرح می‌شود.»
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: «البته مخابرات قول ارائه تعرفه را داده و بانک‌ها نیز در این زمینه امیدوار هستند.»
توافق‌نامه ASL در نقطه صفر
علیرضا لگزایی، معاون توسعه وفناوری بانک ملت، در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گفت: «توافقنامه سطح خدمات بین سیستم بانکی و مخابرات (ASL) که قرار بود به زودی امضا شود، در همان نقطه اولیه قرار دارد و هنوز تعرفه آن ازسوی مخابرات به شبکه بانکی ابلاغ نشده است.»
لگزایی با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه به اراده شرکت مخابرات است، عنوان کرد: «سیستم بانکی در چارچوب استفاده از خدمات شرکت مخابرات یک انتظاراتی دارد که این انتظارات با توجه به حساسیت بانکداری و آستانه تحمل مشتری چه در شعب فیزیکی و چه در درگاه‌های الکترونیکی متفاوت است و مخابرات باید بر اساس این انتظارات تعرفه تعیین کند.»
وی افزود: «به طور مثال در حال حاضر بانک‌ها از مخابرات خط دیتا می‌گیرند که هزینه امتیاز و هزینه آبونمان ماهانه نیز دارد؛ همچنین برای رفع خرابی نیز یک سطح خدماتی دارد که همه این‌ها نیازمند تعرفه است.» لگزایی با بیان اینکه مشترکان سیستم بانکی با سایر مشترکین متفاوتند ،عنوان کرد: «مخابرات باید در این زمینه سازوکارهای لازم را مهیا کند و کشیک 24 ساعته وکشیک عملیاتی داشته باشد.» وی با اشاره به اینکه هر بانکی متناسب با سیاست‌های داخلی خود خواسته‌های خود را ارائه می‌کند و تعرفه این کارها نیز متفاوت است، عنوان کرد: «بانک‌ها نیازها و سطح خدمات را به مخابرات ارائه کرده‌اند و برای خدمات زیر ساختی تقاضاهایی دارند که مشتری‌های معمولی ندارند.» لگزایی اظهار داشت: «ابتدا باید زمینه ارائه خدمات توسط مخابرات فراهم شود که به نظر می‌رسد فراهم است و دیگر اینکه شرکت مخابرات نیازمند یک تعرفه است که اگر تعرفه را نهایی کنند زمینه برای امضا تفاهم‌نامه فراهم می‌شود.» این عضو کارگروه بانکداری الکترونیک تاکید کرد: «خواسته‌های بانک‌ها مشخص است و مخابرات باید هزینه‌ها را تعیین کرده و تعرفه را ارائه دهد.»
معاون توسعه و فناوری بانک ملت با بیان اینکه یکی از دلایل نارضایتی برخی بانک‌ها از سرویس مخابرات این است که توافقنامه سطح خدمات (ASL) وجود ندارد، گفت: «مخابرات به دلیل نبودن تعرفه، بانک‌ها را به چشم یک مشترک خانگی می‌بیند.»
به گزارش بانکداری الکترونیک، این توافق نامه در شورای راهبری بانکداری الکترونیک تایید شده وبا توجه به رسالتی که بانک مرکزی دارد و ناظر بر بانکداری الکترونیک است آن را دریافت کرده تا کار کارشناسی مجدد روی آن انجام دهد واصلاحاتی هم روی آن انجام گرفته است، همچنین مدتی است که به شبکه بانکی ابلاغ شده و رایزنی‌هایی نیز با مخابرات صورت گرفته است.
این گزارش حاکی است، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات ظاهرا در خرداد ماه امسال مصوبه‌ای داشته که یک بند آن مربوط به تصویب پیشنهاد موافقت‌نامه سطح خدمات است، اما هنوز تعرفه این خدمات به بانک‌ها ابلاغ نشده است.
بخش عمده مشکلات مربوط به مخابرات است
از سوی دیگر محمودرضا خاوری رییس شورای هماهنگی بانک‌ها ضمن بررسی مشکلات سامانه شتاب عنوان کرد: «مشکل اصلی قطعی‌های شبکه شتاب مربوط به مخابرات است.»
وی افزود: البته بانک‌ها چاره ای جز کنار آمدن با این مساله ندارند و در هر حال بخش عمده مشکلات مربوط به شتاب بر عهده مخابرات است.»
خاوری عنوان کرد: «بانک‌ها اقداماتی را برای کاهش قطعی شبکه شتاب انجام داده‌اند؛ چرا که آنها خود را متعهد به پاسخگویی به مشتریان می‌دانند اما این اقدامات باعث نشده تا شتاب از کارآیی لازم برخوردار باشد.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.