بانکداری و پرداخت الکترونیک

February 23, 2010
16:33 سه شنبه، 4ام اسفندماه 1388
کد خبر: 26032

تقی پور وعده داد: الکترونیکی شدن خدمات بین دستگاهی تا پایان برنامه پنجم

ICTna.ir – بر اساس برنامه پیشنهادی دولت به مجلس، تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور می بایست 100 درصد خدمات بین دستگاه ها به صورت الکترونیکی انجام شود.


به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،مهندس رضا تقی پور در مراسم  پانزدهمین اختتامیه اجلاس انجمن کامپیوتر ایران، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: یکی محورهای اصلی مورد توجه قرار گرفته در لایحه برنامه پنجم، ایجاد دولت الکترونیکی است.
وی افزود: بر همین اساس و علاوه بر الکترویکی شدن تمام خدمات بین دستگاه ها، پیش بینی شده است تا پایان برنامه، 70 درصد خدمات دولت به مردم نیز به صورت الکترونیکی به متقاضیان ارایه شود.
وی با بیان این مطلب که حوزه سلامت و رفاه یکی دیگر از محورهای مورد توجه تصمیم گیران بوده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس پیش بینی شده است نزدیک به 100 درصد مردم از کارت سلامت الکترونیکی بهره مند شوند.
مهندس رضا تقی پور استفاده از فناوری اطلاعات را اصلی ترین راه حل برای مشکلات مدیریت شهری، حفاظت از محیط زیست و تحقق صرفه جویی در هزینه ها و زمان دانست، و تصریح کرد: الکترونیکی شدن 80 درصد از پرداخت ها در سیستم بانکی، یکی دیگر از اهداف مشخص شده در لایحه برنامه پنجم توسعه است.
وی ادامه داد: در صورت تحقق این شاخص، مراجعه به بانک ها به یک پنجم کاهش می یابد که براساس برآوردها، سهم این کاربرد در سبد ترافیکی شهرها، عدد بسیار بزرگی می باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که علی رغم منابع عظیم فرهنگی و سهم بسیار زیاد ایران در ایجاد تمدن ها و توسعه کشورها، در حوزه فرهنگ در دنیای مجازی جایگاهی در شان ملت ایران نداریم، گفت: بر همین اساس یک محور اصلی تحت این موضوع در برنامه پنجم توسعه تعریف شد که ایجاد یک موتور جستجوی بومی یکی از زیر پروژه های این محور است.
وی تأکید کرد: نقش بالای فناوری اطلاعات در تولید ناخالص بسیاری از کشورها بیانگر با اهمیت بودن این حوزه است به طوری که امروزه این فناوری از یک فناوری لوکس به یک ضرورت در سبد خانوارها جا گرفته است.
وی با بیان این مطلب که هدف اصلی فناوری اطلاعات، مدیریت و تأمین دانش اطلاعات لازم برای اداره امور است خاطر نشان کرد:  باید نقش این فناوری و اهداف عملیاتی آن تعریف و برای مدیران و تصمیم گیران کشور روشن شود.
مهندس رضا تقی پور هزینه در حوزه IT را یک سرمایه گذاری دانست و اظهار داشت: بر همین اساس در دور جدید سعی کردیم این فرهنگ را هم در برنامه ریزی و هم در ارایه عملکرد تغییر داده و به جای ارایه آمار هزینه ها، عملکرد و دستاوردهای بدست آمده از طریق این حوزه را عرضه کنیم.
وی افزود: برای دستیابی به اهداف تعریف شده، سازو کار اجرایی نیز مشخص گردید که در نخستین گام، کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات در دولت شکل گرفته است.
وی با بیان این مطلب که تاکنون 18 کمیته در امور مختلف در این کار گروه پیش بینی شده تصریح کرد: این کارگروه موجب می شود  چرخه تصمیم گیری  دولت در این حوزه بسیار کوتاه شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین دولت دیدگاه خوبی در خصوص بحث کار از راه دور دارد و در این زمینه پیشنهادهایی در لایحه برنامه پنجم توسعه مطرح شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.