شبکه هوشمند استانی (IN) یکی از سرویسهای مخابرات است که در ابتدای ارائه به علت ناآگاهی مشترکان سبب تحمیل هزینههای ناخواسته شده بود؛ اما بهترین راه برای جلوگیری از دریافت این هزینهها، غیرفعال کردن سرویس یا استفاده آگاهانه با در نظر گرفتن قیمت هر سرویس است.
به گزارش ایسنا، فناوری شبکه هوشمند استانی برای تلفنهای ثابت سرویس جدیدی نیست. مدتی است که شرکت مخابرات از این فناوری برای ارائه خدمات مختلف به مشترکان استفاده میکند و هزینه خدمات بر اساس قرارداد سرویسدهنده با مخابرات محاسبه میشود. این سرویس توسط شرکت مخابرات برای تلفن هوشمند استان تهران با پیششماره ۹۰۹۲۳۰ و برای تلفن هوشمند کشوری با پیششماره ۹۰۹۹۰۷ ارائه میشود.
سرویسدهندهها (مانند مراکز مشاوره و…) شماره تلفنهای ثابتی را به مخابرات معرفی میکنند که پس از برقراری تماس توسط یک سرویسگیرنده (مردم) با شماره ۹۰۹، خط سرویسگیرنده به خط سرویسدهنده وصل شده و تعرفه تماس که در ابتدای تماس و پیش ار برقراری آن توسط سیستم گویای مخابرات اعلام شده، بر اساس قرارداد سرویسدهنده با مخابرات، به حساب سرویسگیرنده شارژ میشود. همچنین هیچ تلفن مشاورهای امکان شارژ بیش از مقدار اعلامشده توسط سامانه مخابرات را ندارد.
با وجود این، همچنان اخباری در شبکههای مجازی دست به دست میشود مبنی بر اینکه دریافت هزینههای شبکه هوشمند استانی اجباری بوده و مخابرات بدون درخواست مشترک اقدام به دریافت آنها میکند. یا اینکه این سرویس بدون آگاهی مشترکان فعال شده است. در صورتی که فعال کردن شبکه هوشمند بیمعنی و امکان استفاده از این سرویس برای تمامی تلفنهای ثابت به صورت پیشفرض فعال است و مشترکان در صورت عدم تمایل میتوانند با مراجعه به مخابرات منطقه تقاضای قطع سرویس کنند و یا به صورت آگاهانه نسبت به هزینه این سرویسها از آن استفاده کنند.
در این زمینه پیش از این داوود زارعیان -معاون شرکت مخابرات ایران- درباره این موضوع هشدار داده و درباره اعتراض کاربران در حوزه تلفن ثابت بیان کرده بود: شکایت در حوزه قبوض تلفن ثابت و مکالمه بسیار کم است، اما نکتهای که وجود دارد، استفاده برخی از مشترکان از سرویسهای هوشمند شامل مسابقات و نوارهای ضبطشده است. حتی در مواردی ممکن است خود خانواده نداند اما فرزندانشان از این سرویسها استفاده کنند.
ممکن است برخی از کاربران نسبت به اینکه اخیرا مخابرات اقدام به حذف قبضهای تلفنی کرده است، معترض باشند، زیرا در شرایطی که قبض تلفن به صورت کاغذی صادی نمیشود، کاربران نمیتوانند آگاه شوند هزینههایی که هر ماه میپردازند برای چه منظور است. در صورتی که به گفته زارعیان، برای آگاهی از ریز مکالمات مشترکان میتوانند در تهران ۱۸۱۸ و در استانهای دیگر ۲۰۰۰ را شمارهگیری کنند و ریز مکالمات خود را به صورت آنلاین بشنوند. به این ترتیب مطلع میشوند که هزینههای آنها مربوط به چه بخشی بوده است.
زارعیان همچنین با اشاره به راهکار مخابرات برای مشکل سرویسهای هوشمند اظهار کرده بود: مخابرات برای این موضوع فکری کرده است، بدینصورت که سیستم سرویس را آنلاین کرده تا از این پس شارژ آنلاین را روی شبکههای هوشمند داشته باشیم. هزینه سرویسهای هوشمند نیز از این پس به صورت آنلاین برروی سیستم قرار میگیرد.
شبکه هوشمند به عنوان بستر جدیدی برای ارائه برخی از خدمات توسط شرکت مخابرات ایجاد شد تا به کسانی که امکان استفاده حضوری از بسیاری از خدمات را ندارند، تسهیلاتی عرضه کند. هرچند ممکن است کیفیت برخی از خدمات ارائهشده در این بستر نیز همانند روشهای دیگر مانند خدمات حضوری مطلوب نباشد. بنابراین بهتر است مشترکان ابتدا از روشهای مختلف از نوع و کیفیت خدمات شماره مورد نظر اطمینان حاصل کرده و سپس از این شبکه استفاده کنند. هزینه سرویس نیز قبل از شروع مکالمه توسط مخابرات اعلام میشود که مشترکان در صورت عدم تمایل باید نسبت به قطع تماس اقدام کنند.
در شرایطی که به گفته مسوولان مخابرات تقریبا اطمینان دارد که از این سرویسهای هوشمند استفاده شده و سپس در صورتحساب آمده است، اگر مشترکی همچنان احساس کند هزینه بالایی در صورتحساب او لحاظ شده و این مشکل مربوط به مخابرات بوده، می تواند اقدام به طرح شکایت کند. برای این کار، مشترکان میتوانند با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرند، یا به بازرسیها مراجعه کرده و یا از طریق پرتال اعتراض کنند.