اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 15, 2018
14:41 شنبه، 24ام آذرماه 1397
کد خبر: 96321

افزایش سرعت انتقال داده به زمین با سیستم لیزری

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، یک سیستم مبتنی بر لیزر ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تاسواره‌ها در ارسال سریع داده‌ها به زمین کمک کند.
 
به گزارش ام.آی.تی نیوز، پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT)، یک پلتفرم لیزری جدید ابداع کرده‌اند که شاید بتواند به پرتاب ماهواره‌های مینیاتوری کمک کند.
 
از سال 1998، تقریبا دو هزار ماهواره موسوم به "تاسواره"(CubeSats) با ابعادی به اندازه جعبه کفش، به فضا پرتاب شده‌اند. ساخت و پرتاب تاسواره‌ها به خاطر ابعاد کوچک آنها و استفاده از مواد اولیه ارزان‌قیمت، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از ماهواره‌هایی است که صدها یا میلیون‌ها دلار هزینه دارند. تاسواره‌ها در واقع، ماهواره‌هایی هستند که از واحدهای ساختاری مکعبی تشکیل شده‌اند و می‌توان آنها را در یک خشاب با قابلیت یکپارچه‌سازی با سامانه پرتابگر جانمایی کرد و به آسانی در مدار قرار داد.
 
این ماهواره‌های کوچک با وجود توانایی در ارائه تصاویر جامع، به خاطر محدودیت قدرت و ابعاد نمی‌توانند کارآیی لازم را در ارسال داده داشته باشند و مجموعه بزرگی از داده را به زمین منتقل کنند.
 
پلتفرم جدید پژوهشگران ام.آی.تی، تاسواره‌ها را قادر می‌سازد از منابع آنبرد کمتری استفاه کنند. این ماهواره‌ها باید علاوه بر ارسال تصاویر هنگام عبور از مدار، هزاران تصویر با وضوح بالا را هنگام پرواز در ارتفاع کم تهیه کنند.
 
ماهواره‌ها معمولا داده‌ها را با کمک امواج رادیویی ارسال می‌کنند. هر ماهواره بزرگ موجود در فضا می‌تواند به باندهای رادیویی فرکانس بالایی متصل شود که امکان ارسال مجموعه بزرگی از داده‌ها را با سرعت بالا برای آن فراهم می‌کند اما تاسواره‌ها بیش از حد کوچک هستند و دسترسی محدودی به باندهای فرکانس دارند.
 
در هر حال، ارتباطات لیزری، چالش قابل توجهی را ارائه می‌دهند. پرتوهای لیزر به دلیل باریک بودن نسبت به امواج رادیویی، برای رسیدن به گیرنده زمینی، دقت بیشتری می‌طلبند.
 
"کری کاهوی"(Kerri Cahoy)، استادیار هوانوردی و ستاره‌شناسی دانشگاه ام.آی.تی گفت: برای به دست آوردن بینش‌های ارزشمند از مشاهدات زمین، تصاویر فراطیفی تهیه می‌شوند که ثبت آنها در طول موج‌های بسیار صورت می‌گیرد و ترابایت‌ها داده تولید می‌کند. این کار برای تاسواره‌ها دشوار است اما با کمک این سیستم می‌توان تصاویر تهیه شده را به سرعت به زمین رساند. من باور دارم که این قابلیت می‌تواند به تاسواره‌ها کمک کند ماموریت‌ها را در سطح جهانی و در زمان واقعی پوشش دهند.
 
این پژوهش، در مجله "Optical Engineering" به چاپ رسید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.