گجت

November 28, 2017
21:48 سه شنبه، 7ام آذرماه 1396
کد خبر: 86091

امکان ردیابی کالا با سامانه محققان کشور

 
با مشارکت 5 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس، بازارگاه اینترنتی در حوزه حمل‌ونقل راه‌اندازی و بر اساس فعالیت‌های انجام شده اولین مجوز حمل و نقل اینترنتی کالا برای این مجموعه صادر شد.
 
 
به گزارش ایسنا، کیوان جعفری‌فشارکی از محققان این طرح، در نشست خبری امروز در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، با اشاره به اهمیت بازارگاه‌های اینترنتی در حوزه‌های حمل و نقل گفت: این سامانه‌ها با تشکیل ستاد حمل و نقل از سال 88 مطرح شد و بر این اساس دولت تصمیم گرفت تا در بدنه خود اقدام به راه‌اندازی خدمات الکترونیکی حمل‌ونقل بار کند.
 
وی با بیان اینکه دولت در این زمینه موفق نبوده است، ادامه داد: سال گذشته با تعامل سازمان راهداری و معاونت علمی آئین‌نامه بازارگاه‌ الکترونیکی حمل و نقل کشور تدوین و بر اساس آن ضوابط این حوزه تعریف شد.
 
جعفری با تاکید بر اینکه این ضوابط مورد تایید دولت قرار گرفته است، اضافه کرد: بر این اساس اولین مجوز بازار الکترونیکی حمل و نقل بار و کالا به ما اعطا شد و ما فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کردیم.
 
این محقق با اشاره به جزئیات شبکه اینترنتی حمل و نقل کالا، توضیح داد: در این طرح هدف ما حمل و نقل کالا به صورت عمده یا خرده‌بار برای تجار، بازرگانان، ترخیص‌کاران، کارخانجات و واحدهای تولید،‌ معادن و تمام شرکت‌ها بوده است که بر این اساس بستری شفاف و تعامل با سرویس‌های ارزش افزوده ایجاد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه این طرح در بستر فناوری اطلاعات عرضه شده است، خاطر نشان کرد: سرعت عمل و تحویل به موقع، دغدغه بسیاری از صاحبان بار و کالا است که در این طرح با کمک زیرساخت‌های طراحی نوین امکان ارائه خدمات به موقع و سریع را فراهم کردیم تا از این طریق توانایی برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای کاربران فراهم شود.
 
جعفری، ردیابی محموله بار با استفاده از گوشی همراه را از ویژگی‌های این شبکه نام برد و یادآور شد: تمامی ناوگان مورد استفاده در این سامانه مجهز به سیستم رهگیری در لحظه هستند. از این رو صاحبان محموله با استفاده از سامانه اینترنتی و نرم‌افزارهای مربوط قادر به دریافت موقعیت مکانی محموله خود در تمام ساعات شبانه روز و به صورت لحظه‌ای و تصویری بر روی نقشه هستند.
 
این محقق، امنیت بالا و استاندارد را از دیگر مزایای این شبکه نام برد و گفت: با توجه به اهمیت تضمین و تایید امنیت محصولات در این طرح تمامی محموله‌های ارسالی دارای پوشش بیمه مسئولیت کالا (حوادث) هستند تا در صورت هرگونه اتفاق، تمامی خسارات صاحبان کالا از طرف بیمه پرداخت خواهد شد.
 
وی یکی از چالش‌های موجود در این طرح را عدم دسترسی به نقشه ترافیک جاده‌ها دانست و افزود: برخلاف تهران که به اینترنت پر سرعت دسترسی دارد، جاده‌های کشور به اینترنت پر سرعت مجهز نیست که ما برای این امر در صدد توسعه فناوری‌ها در این عرصه هستیم.
 
این محقق از آغاز فعالیت این سامانه خبر داد و گفت: در حال حاضر این طرح در شهرهای بزرگ تهران، اصفهان، شیراز و مشهد راه‌اندازی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.