مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اعلام اینکه درحال آمادهسازی صورتهای مالی خود بر اساس نظام بهای تمام شده هستند، اعلام کرد: به محض آماده شدن این اسناد، آن را برای شورای رقابت ارسال میکنیم تا مجوز «دریافت ماهانه هزینه نگهداری خطوط» از مشترکان صادر شود.
ماههاست که شرکت مخابرات ایران با گلایه از وضعیت تعرفهها و افزایش هزینههای جاری این شرکت، خواستار دریافت مبالغی بابت نگهداری خطوط تلفن ثابت است تا جبرانی برای کسری بودجه سالانه این شرکت باشد. با اینحال تا امروز این خواسته با مخالفت شورای رقابت همراه شده بود. شورای رقابت در توجیه این تصمیم اعلام کرده بود تنها درصورتی مجوز دریافت این مبلغ را صادر خواهد کرد که شرکت مخابرات صورتهای مالی خود را بر مبنای نظام بهای تمام شده ارائه کند تا هزینه تمامشده هر یک از خدمات این شرکت در صورتهای مالی مشهود باشد. اگرچه شورای رقابت اعلام کرده بود که این خواسته تا امروز از سوی شرکت مخابرات ایران اجابت نشده است، روز گذشته مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرد که سرانجام صورتهای مالی مذکور را برای این شورا ارسال خواهد کرد.
مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری سالانه این شرکت که روز گذشته و با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن اعلام گزارشی از وضعیت درآمدی و هزینههای این شرکت در سال اخیر، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در بخشی از صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که وضعیت پیشرفت استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده که مورد درخواست شورای رقابت بود به کجا رسیده است، اظهار کرد: «ما تمام روال قانونی که بر عهده ما گذاشته شده بود را انجام دادهایم و در مورد نظام حسابداری هم در حال پیش بردن موضوع با سازمان حسابرسی هستیم و با یک تیم مجزا این موضوع پیش میرود. به محض آماده شدن کارهای لازم در این زمینه، ساختار برای شورای رقابت ارسال خواهد شد.»
سلطانی با تشریح وضعیت درآمد و هزینه این شرکت طی ۱۰ سال گذشته، بر لزوم تجدیدنظر در درآمدهای این شرکت تاکید کرد و گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ این شرکت هیچ تغییری در بحث درآمدی در بخش تلفن ثابت نداشته است. به گفته او در سال ۱۳۹۰ شرکت مخابرات از محل مکالمات صوتی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که این میزان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان رسیده است، یعنی این شرکت نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این زمینه کاهش درآمد داشته است. او با اعلام اینکه این کاهش درآمد در حالی بوده که مشترکان آنها افزایش داشته است، گفت: «در سال ۱۳۹۰ مشترکان ما ۲۵ میلیون نفر بوده که در سال ۱۴۰۰ این میزان به حدود ۳۰ میلیون مشترک رسیده است، بنابراین در بحث شبکه و نگهداری آنها روند روبه رشدی را طی کردهاند. همچنین در این زمینه هزینههای ما هم با وجود کاهش درآمد افزایش داشته است.» سلطانی تاکید کرد که درآمد این شرکت در ۱۰ سال گذشته کاهش داشته، اما حداقل هزینههای آنها ۱۲ برابر شده است.
از شهریور ماه سال جاری شرکت مخابرات طبق آنچه دستور ستاد تنظیم بازار عنوان میکند ۲۰ هزار تومان هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی را در صورتحساب مشترکان تهرانی و ۱۵ هزار تومان برای مشترکان مراکز استان اعمال میکند و امیدوار است این اقدام بتواند به بهبود وضعیت درآمدی شرکت کمک کند. با اینحال این اقدام با مخالفت شورای رقابت همراه شده بود.