طبق پیشبینیهاب گارتنر رایانش ابری بهصورت پیوسته مهمتر از قبل میشود و جایگاه خود را در ساختار کاری سازمانها تثبیت میکند. هزینههای حوزه IT بهطور مداوم در حال افزایش است. پیشبینی میشود که در سال جاری(۲۰۲۴) هزینههای کاربران نهایی در سراسر جهان برای خدمات ابری عمومی به ۶۹۷ میلیارد دلار برسد. این رقم تا سال ۲۰۲۷ فراتر از یک تریلیون دلار خواهد رفت.
نقش رایانش ابری در سال ۲۰۲۳
اکثر شرکتها در حال حاضر رایانش ابری را به عنوان یک پلتفرم فناوری در نظر میگیرند. در سال ۲۰۲۳ سازمانها از محاسبات ابری به عنوان یک اخلالگر فناوری گذشته یا توانمندساز قابلیتها استفاده میکردند. گارتنر پیشبینی میکند که بیش از ۵۰ درصد از شرکتها تا سال ۲۰۲۸ از پلتفرمهای ابری صنعتی برای تسریع ابتکارات کسبوکار خود استفاده خواهند کرد. در سال ۲۰۲۸ بیشتر سازمانها از رایانش ابری به عنوان یک ضرورت در کسبوکارشان استفاده خواهند کرد.
میلیند گووکار (Milind Govekar)، معاون اصلی تحلیلگر در گارتنر گفت: «سازمانها بهدلیل پتانسیل رایانش ابری به منظور تقویت نوآوری، ایجاد اختلال در بازار سنتی و افزایش حفظ مشتری به منظور کسب مزیت رقابتی، فعالانه در این فناوری سرمایهگذاری میکنند. بسیاری از سازمانها شروع به استفاده از مزایای فنی رایانش ابری کردهاند. ولی تنها تعداد کمی از آنها به پتانسیل کامل این فناوری برای ایجاد تحول در کسب و کار دست یافتهاند. در نتیجه، سازمانها از رایانش ابری برای راهاندازی موج جدیدی از اختلالات ضروی در کسب و کار استفاده میکنند که ناشی از هوش مصنوعی است. چنین اقدامی آنها را قادر میسازد تا ارزش کسب و کار را در مقیاس بهبود دهند.
سازمانهایی که از رایانش ابری به عنوان یک اخلالگر فناوری گذشته استفاده میکردند، از پتانسیل تحولآفرین آن برای ایجاد انقلابی در سبکها و فناوریهای محاسباتی مبتنی بر مرکز داده غیرابری بهره میبرند. گووکار در این باره میگوید:« از آنجایی که کسبوکارها در حال حرکت در مسیرهای تحول دیجیتالی هستند، حرکت به سمت رایانش ابری به یک نقطه تصمیمگیری کلیدی تبدیل میشود.»
شرکتهایی که از فناوری ابری به عنوان یک توانمندساز استفاده میکنند، از پتانسیل آن برای فعال کردن قابلیتهای جدیدی مانند کشش، یکپارچهسازی مداوم، تحویل ابری (continuous integration/cloud delivery) یا CI/CD سریع، عملکردهای بدون سرور و APIها و فرآیندهایی که دستیابی به آنها در زمان قبل از رایانش ابری دشوار بود، استفاده میکنند. برای بهرهبرداری از این قابلیتهای جدید، سازمانها باید عواملی مانند سرمایهگذاری در توسعه مهارتها، شکستن سیلوهای عملیاتی و ارتقای همکاری بین تیمها را به دقت ارزیابی کنند. در این صورت میتوانند اتوماسیون را به طور یکپارچه مورد پذیرش قرار دهند.
رایانش ابری به عنوان یک ضرورت تجاری در سال ۲۰۲۸
طی چند سال آینده، محاسبات ابری از یک تسهیلکننده نوآوری به یک اخلالگر در فرآیندهای سنتی کسبوکار تبدیل خواهد شد. به دنبال این روند، استفاده از این فناوری به یک ضرورت در کسبوکارها تبدیل میشود.
با استفاده از محاسبات ابری به عنوان تسهیلکننده نوآوری، سازمانها میتوانند مفاهیم کسبوکار پلتفرم را به طور گسترده با استفاده از فناوری پلتفرم زیربنایی آن توزیع کنند. این کار برای فراهم کردن اتصالات، مقیاس، تجمیع و قابلیتهای تجزیه و تحلیل مفید است. همچنین این محاسبات امکان استفاده از فناوری را به عنوان یک جزء اساسی مدل کسبوکار فراهم میکند.
طبق نظر گووکار:« با استفاده از اکوسیستم ارائهدهندگان ابر، سازمانها میتوانند محصولات و خدمات نوآورانهای مانند راهحلهای پیشگیری از کلاهبرداری را معرفی کنند. به عنوان مثال میتوان به پیشگیری از کلاهبرداری برای اتومبیلهای دست دوم از سمت تولیدکنندگان تایر یا توسعه سریع واکسن از طریق یادگیری ماشین مبتنی بر ابر توسط شرکتهای دارویی اشاره کرد.»
تا سال ۲۰۲۸، بیشتر سازمانها به طور کامل به نهادهای دیجیتالی تبدیل خواهند شد که قادر به سنجش و پاسخگویی به شرایط کسبوکار و بازار است. گووکار گفت:« در سال ۲۰۲۸ محاسبات ابری به بخشی جداییناپذیر از عملیات کسبوکار تبدیل خواهد شد. بنابراین مدیران فناوری اطلاعات باید یک مدل عملیات ابری بسیار کارآمد را برای دستیابی به اهداف کسبوکار مورد نظر خود پیادهسازی کنند.»
منبع: gartner
ترجمه: پیوست