خدمات ابری و مجازی‌سازی

January 12, 2024
15:48 جمعه، 22ام دیماه 1402
کد خبر: 157783

گارتنر: رایانش ابری بخش ضروری کسب‌وکارها تا سال ۲۰۲۸

رایانش ابری در حال تبدیل شدن به عنصر اساسی و ضروری کسب‌وکارها در فضای رقابتی است. بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۸ از پلتفرم‌های ابری صنعتی برای تسریع ابتکارات کسب‌وکار خود استفاده خواهند کرد.

طبق پیش‌بینی‌هاب گارتنر رایانش ابری به‌صورت پیوسته مهم‌تر از قبل می‌شود و جایگاه خود را در ساختار کاری سازمان‌ها تثبیت می‌کند. هزینه‌های حوزه IT به‌طور مداوم در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری(۲۰۲۴) هزینه‌های کاربران نهایی در سراسر جهان برای خدمات ابری عمومی به ۶۹۷ میلیارد دلار برسد. این رقم تا سال ۲۰۲۷ فراتر از یک تریلیون دلار خواهد رفت.

اکثر شرکت‌ها در حال حاضر رایانش ابری را به عنوان یک پلتفرم فناوری در نظر می‌گیرند. در سال ۲۰۲۳ سازمان‌ها از محاسبات ابری به عنوان یک اخلال‌گر فناوری گذشته یا توانمندساز قابلیت‌ها استفاده می‌کردند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۸ از پلتفرم‌های ابری صنعتی برای تسریع ابتکارات کسب‌وکار خود استفاده خواهند کرد. در سال ۲۰۲۸ بیشتر سازمان‌ها از رایانش ابری به عنوان یک ضرورت در کسب‌وکارشان استفاده خواهند کرد.

میلیند گووکار (Milind Govekar)، معاون اصلی تحلیلگر در گارتنر گفت: «سازمان‌ها به‌دلیل پتانسیل رایانش ابری به منظور تقویت نوآوری، ایجاد اختلال در بازار سنتی و افزایش حفظ مشتری به منظور کسب مزیت رقابتی، فعالانه در این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند. بسیاری از سازمان‌ها شروع به استفاده از مزایای فنی رایانش ابری کرده‌اند. ولی تنها تعداد کمی از آن‌ها به پتانسیل کامل این فناوری برای ایجاد تحول در کسب ‌و کار دست یافته‌اند. در نتیجه، سازمان‌ها از رایانش ابری برای راه‌اندازی موج جدیدی از اختلالات ضروی در کسب و کار استفاده می‌کنند که ناشی از هوش مصنوعی است. چنین اقدامی آن‌ها را قادر می‌سازد تا ارزش کسب ‌و کار را در مقیاس بهبود دهند.

 آینده محاسبات ابری تا سال ۲۰۲۸

سازمان‌هایی که از رایانش ابری به‌ عنوان یک اخلال‌گر فناوری گذشته استفاده می‌کردند، از پتانسیل تحول‌آفرین آن برای ایجاد انقلابی در سبک‌ها و فناوری‌های محاسباتی مبتنی بر مرکز داده‌ غیرابری بهره می‌برند. گووکار در این باره می‌گوید:« از آن‌جایی که کسب‌وکارها در حال حرکت در مسیرهای تحول دیجیتالی هستند، حرکت به سمت رایانش ابری به یک نقطه تصمیم‌گیری کلیدی تبدیل می‌شود.»

شرکت‌هایی که از فناوری ابری به عنوان یک توانمندساز استفاده می‌کنند، از پتانسیل آن برای فعال کردن قابلیت‌های جدیدی مانند کشش، یکپارچه‌سازی مداوم، تحویل ابری (continuous integration/cloud delivery) یا CI/CD سریع، عملکردهای بدون سرور و APIها و فرآیندهایی که دستیابی به آن‌ها در زمان قبل از رایانش ابری دشوار بود، استفاده می‌کنند. برای بهره‌برداری از این قابلیت‌های جدید، سازمان‌ها باید عواملی مانند سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌ها، شکستن سیلوهای عملیاتی و ارتقای همکاری بین تیم‌ها را به دقت ارزیابی کنند. در این صورت می‌توانند اتوماسیون را به‌ طور یکپارچه مورد پذیرش قرار دهند.

طی چند سال آینده، محاسبات ابری از یک تسهیل‌کننده نوآوری به یک اخلال‌گر در فرآیندهای سنتی کسب‌وکار تبدیل خواهد شد. به دنبال این روند، استفاده از این فناوری به یک ضرورت در کسب‌وکارها تبدیل می‌شود.

با استفاده از محاسبات ابری به عنوان تسهیل‌کننده نوآوری، سازمان‌ها می‌توانند مفاهیم کسب‌وکار پلتفرم را به طور گسترده با استفاده از فناوری پلتفرم زیربنایی آن توزیع کنند. این کار برای فراهم کردن اتصالات، مقیاس، تجمیع و قابلیت‌های تجزیه و تحلیل مفید است. همچنین این محاسبات امکان استفاده از فناوری را به عنوان یک جزء اساسی مدل کسب‌وکار فراهم می‌کند.

طبق نظر گووکار:« با استفاده از اکوسیستم ارائه‌دهندگان ابر، سازمان‌ها می‌توانند محصولات و خدمات نوآورانه‌ای مانند راه‌حل‌های پیشگیری از کلاهبرداری را معرفی کنند. به عنوان مثال می‌توان به پیشگیری از کلاهبرداری برای اتومبیل‌های دست دوم از سمت تولیدکنندگان تایر یا توسعه سریع واکسن از طریق یادگیری ماشین مبتنی بر ابر توسط شرکت‌های دارویی اشاره کرد.»

تا سال ۲۰۲۸، بیشتر سازمان‌ها به طور کامل به نهادهای دیجیتالی تبدیل خواهند شد که قادر به سنجش و پاسخگویی به شرایط کسب‌وکار و بازار است. گووکار گفت:« در سال ۲۰۲۸ محاسبات ابری به بخشی جدایی‌ناپذیر از عملیات کسب‌وکار تبدیل خواهد شد. بنابراین مدیران فناوری اطلاعات باید یک مدل عملیات ابری بسیار کارآمد را برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار مورد نظر خود پیاده‌سازی کنند.»

منبع: gartner
ترجمه: پیوست

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.