اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 1, 2014
9:57 چهارشنبه، 11ام دیماه 1392
کد خبر: 59946

توپ «اختلال در تلفن همراه» در زمین مخابرات و شهرداری پاس کاری می شود

خبیری – خراسان :
 
۱۰ روز پیگیری خراسان برای دریافت پاسخ مدیرعامل مخابرات نتیجه نداد
 
«مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد» این روزها تماس با تلفن های همراه در مشهد این جواب را برای شهروندان به همراه دارد. برقرار نشدن تماس یا قطع مکالمه ها مهم ترین مشکلاتی است که بیشتر دارندگان تلفن یا استفاده کنندگان، با آن مواجه می شوند. این مشکل در مناسبت های خاص و ایام حضور زائران در مشهد تشدید می شود و هرگاه پیگیر دلیل این مشکلات مخابراتی شده ایم بحث به نصب دکل ها و آنتن های «BTS» و ساماندهی محل نصب دکل و سایت های مخابراتی کشیده شده است و شرکت مخابرات و اپراتور تلفن همراه اول توپ اختلالات مخابراتی تلفن همراه را به زمین شهرداری مشهد و سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری مشهد انداخته اند. آنها دلیل این امر را اجازه ندادن شهرداری به مخابرات برای نصب دکل و آنتن های جدید و توسعه آنها اعلام کرده اند.
 
مدیرعامل مخابرات جواب نداد
در بررسی مجدد این موضوع طی ۱۰ روز گذشته بارها با مدیرعامل شرکت مخابرات استان خراسان تماس گرفتیم اما با وجود هماهنگی با روابط عمومی این شرکت، موفق به شنیدن نظرات وی در این باره نشدیم.
 
البته در گفت و گویی که ۱۱ آذرماه درباره علت ضعف آنتن دهی و اختلالات شبکه تلفن همراه اول، در روزنامه خراسان رضوی به چاپ رسید مهندس «ملک جعفریان» به خبرنگار ما گفته بود: مشکل تراشی شهرداری مشهد برای نصب دکل های «BTS» و خاموش شدن برخی آنتن ها، باعث ایجاد اختلال در برخی ارتباطات تلفن همراه اول شده است.
 
وی گفته بود: برای رفع مشکلات آنتن دهی تلفن همراه اول و توسعه شبکه مخابرات استان خراسان رضوی ۱۰۰ دستگاه آنتن «BTS» به شهر مشهد اختصاص یافته بود ولی متأسفانه شهرداری مشهد اجازه نصب آن را به بهانه ساماندهی مبلمان شهری نداد.
 
همچنین مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان رضوی در جلسه ای با اعضای شورای شهر مشهد که چندی پیش برگزار شد، با گلایه از مشکلاتی که حوزه فناوری اطلاعات شهرداری مشهد برای مخابرات به وجود آورده است، گفت: ورود شهرداری به موضوعات غیرمرتبط با وظایف شهرداری به بهانه های مختلف از جمله ساماندهی دکل ها و توجه به مبلمان شهری، کنترل تشعشعات با وجود این که موضوع به تأیید سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و وزارت بهداشت رسیده است در روند توسعه شبکه مخابرات اختلال ایجاد می کند و نارضایتی شهروندان را در پی خواهد داشت.
 
با این حال مدیرعامل سازمان «فاوا» شهرداری مشهد و مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت شبکه استانداری خراسان رضوی نیز نظر دیگری دارند.
 
شهرداری به درخواست های مخابرات جواب داده است
مهندس «علی آبسالان» مدیرعامل سازمان «فاوا» شهرداری مشهد درباره نصب آنتن های «BTS» اپراتورهای مخابراتی و این ادعا که جلوگیری شهرداری از نصب آنتن های مخابراتی، باعث اختلال در تماس های تلفن های همراه به خصوص در تلفن های همراه اول می شود، به خراسان می گوید: ما این حرف را قبول نداریم زیرا هرگاه اپراتورهای مخابراتی از ما درخواست مجوز نصب آنتن «BTS» را کرده اند، مجوز نصب صادر کرده ایم.
 
وی می افزاید: ما آمادگی داریم برای احداث سایت های مخابراتی بر اساس مصوبه شورای شهر مشهد و طبق قانون با اپراتورهای مخابراتی همکاری کنیم و مجوزهای لازم را بدهیم اما شرکت مخابرات تمایلی به اجرای مصوبه شورای شهر مشهد برای ساماندهی نصب آنتن های «BTS» ندارد.
 
وی درباره مصوبه شورای شهر مشهد اضافه می کند: ۲۸ آبان ماه سال ۹۰ شورای شهر مصوبه ای را برای ساماندهی دکل های مخابراتی تصویب و به سازمان «فاوا» شهرداری مشهد ابلاغ کرد که ما نیز از طریق رسانه ها و یا به صورت مکاتبه به اپراتورهای تلفن همراه اول، ایرانسل، تالیا، مبین نت و تمامی ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاع رسانی و از آن ها دعوت کردیم برای ساماندهی دکل ها و آنتن های خود به سازمان «فاوا» مراجعه کنند.آبسالان می گوید: تعداد زیادی از اپراتورها به این سازمان مراجعه و اطلاعات سایت ها و دکل هایشان را اعلام کردند و درخواست های جدیدشان را برای نصب آنتن ارائه دادند. ما نیز بر اساس مصوبه شورای شهر آنها را بررسی و برای آنها مجوز صادر کرده ایم.
 
وی می افزاید: متأسفانه شرکت مخابرات که متولی تلفن همراه اول است به مصوبه شورای شهر مشهد اعتراض کرده و موضوع در دیوان عالی عدالت اداری در حال بررسی و پرونده همچنان مفتوح است.
 
وی اضافه می کند: سایر اپراتورها مصوبه شورای شهر را قبول کرده اند و تنها این شرکت مخابرات و اپراتور همراه اول هستند که با مصوبه شورای شهر مخالف اند. وی با اشاره به اینکه ما به عنوان زیرمجموعه شهرداری مشهد باید مصوبه شورای شهر مشهد را اجرا کنیم، تصریح کرد: شورای شهر خیر و صلاح شهر و شهروندان را در نظر گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه مخابرات هرگاه که برای نصب آنتن «BTS» درخواست مجوز کرده است، بر اساس مصوبه شورای شهر اقدام به صدور مجوز کرده ایم می گوید: متأسفانه شرکت مخابرات در نصب آنتن ها و سایت های خود در ۶۵ مورد خارج از ضوابط و مقررات عمل کرده است.
 
مدیرعامل سازمان «فاوا» شهرداری مشهد تصریح می کند: ما بر اساس مصوبه شورای شهر مشهد جلوی احداث تعداد انگشت شماری از سایت ها و نصب دکل های تلفن همراه اول مخابرات را که بدون مجوز اقدام به نصب آن کرده بودند، گرفته ایم.
 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و خدمات کامپیوتری شهرداری مشهد می گوید: در بسیاری از موارد کهنه و قدیمی بودن برخی تجهیزات مخابراتی باعث ایجاد اختلالات و مشکلات مخابراتی می شود اما از آنجا که مردم از این موارد خبر ندارند، شرکت مخابرات ایجاد این اختلالات را به عملکرد شهرداری نسبت می دهد؛ در صورتی که این مسئله صحت ندارد و این اختلالات به قدیمی بودن تجهیزات خودشان ارتباط پیدا می کند.
 
تشکیل کمیته ساماندهی دکل های مخابراتی
مهندس «محمدرضا خلیلی» مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت شبکه استانداری خراسان رضوی درباره مشکلات دکل های مخابراتی اپراتورها و به دنبال آن اختلالات تلفن های همراه به خراسان می گوید: در گذشته مشکلات زیادی در این زمینه داشتیم که یکی از آنها جانمایی دکل ها و سایت های «BTS» توسط اپراتورهای مخابرات بود؛ به این معنا که تا اپراتوری اقدام به نصب دکل مخابراتی در ملک خصوصی می کرد، همسایگان بدون آگاهی به مسئله ورود پیدا کرده و شکایت می کردند.
 
وی می افزاید: همین امر در شهر چالش ایجاد کرده و باعث کندی روند نصب دکل مخابراتی و ایجاد اختلالات مخابراتی شده بود.
 
وی اضافه می کند: در پی اختلال در تماس های تلفن های همراه، مردم با ما هم تماس می گیرند و سوال می کنند چرا تلفن های همراه اول یا اپراتورهای دیگر آنتن نمی دهد و این برای ما یک چالش شده است و هر از چندی برخی روزنامه ها نیز به آن می پردازند.
 
به همین دلیل ما اقدام به تشکیل کمیته ای برای ساماندهی، نصب و زیباسازی دکل های مخابراتی‌زیرمجموعه‌کمیسیون‌فناوری اطلاعات استان کرده ایم.
 
وی می افزاید: تصمیماتی که در این کمیته درباره نصب و ساماندهی دکل های مخابراتی گرفته می شود، قانونی است و باید توسط دست اندرکاران ساماندهی و نصب دکل ها و سایت های مخابراتی اجرا شود.
 
خلیلی با بیان اینکه اپراتوری که قصد نصب دکل را دارد باید ۳ مکان را مشخص و به کمیته اعلام کند، تصریح می کند: این مکان ها در جلسات کمیته با حضور نمایندگان محیط زیست، اداره اطلاعات، دانشکده علوم پزشکی، سازمان «فاوا» شهرداری مشهد و اپراتورهای مخابراتی بررسی و اماکنی که مخاطرات کمتری دارد انتخاب می شود.
 
وی اضافه می کند: دبیرخانه کمیته ساماندهی دکل های مخابراتی در سازمان «فاوا» شهرداری مشهد ایجاد و به تمام اپراتورهای مخابراتی ابلاغ شده است که مصوبات کمیته را رعایت کنند.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی می افزاید: از زمانی که جلسات کمیته ساماندهی دکل ها و سایت های مخابراتی برگزار می شود وضعیت بهتر شده است.وی می گوید: ما بحث مشترک شدن دکل های مخابراتی اپراتورها را در دستور کار قرار داده ایم تا با این کار تعداد دکل های مخابراتی در شهر کمتر شود و اپراتورها در مکان هایی که امکان دارد از یک دکل به صورت مشترک استفاده کنند.وی با اشاره به بحث ساماندهی و زیباسازی دکل های مخابراتی تصریح می کند: از اپراتورها خواسته ایم که دکل های خود را رنگ آمیزی و به زیباسازی آن ها برای هماهنگی با فضای شهری توجه کنند.خلیلی اضافه کرد: مردم بدانند که نگاه کمیته ساماندهی دکل ها و سایت های مخابراتی با نگاه رعایت حقوق شهروندان بوده و سلامت آنها در اولویت قرار دارد لذا نگران موضوع خطرات دکل های «BTS» نباشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.