امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 3, 2021
14:55 چهارشنبه، 13ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121691

معاون مرکز ملی فضای مجازی: مطالبه گری شهروندان از حاکمیت درباره ویدئوی جنجالی یک خواننده

 
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: شهروندان در روزهای اخیر از حاکمیت درخصوص ویدئوی پخش شده از یک خواننده، حق مطالبه‌گری دارند و سوال این است که حاکمیت برای صیانت از کودکان چه کرده است؟
 
به گزارش  شبکه ۵ سیما، ابوالفضل روحانی در برنامه صبحگاهی شبکه ۵ گفت: شبکه ملی اطلاعات فیلترینگ نیست و در قالب چند نمونه شبکه ملی اطلاعات برای ما بیشتر معرفی می‌شود. به طور مثال در ایران شبکه تولید و توزیع برق داریم و حتی صادرات برق نیز داریم و پیرامون مسائل حمل‌ونقل نیز نیازمند جاده‌سازی و تولید وسایل حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی هستیم. شبکه ملی اطلاعات هم به همین صورت است.
 
وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران تولیدکننده محتوا هستیم و این محتوا در شبکه‌های مجازی، ایمیل و… تولید می‌شود. از سویی مصرف‌کننده محتوا نیز هستیم و مخاطبان ما محدود به داخل نیست و در سراسر جهان مخاطب داریم. شبکه ملی اطلاعات به این معناست که اطلاعات تولیدی داخل کشور در بستر زیرساختی خودمان و توسط پلتفرم‌های داخلی توزیع شود.
 
معاون راهبردی فنی مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات ارتباط ما را با دنیا قطع نمی‌کند و به دنبال تنظیم‌گری اطلاعات داخلی و خارجی کشورمان با قوانین و مقررات مشخص هستیم. شهروندان در روزهای اخیر از حاکمیت جمهوری اسلامی درباره ویدئو پخش شده از یک خواننده حق مطالبه‌گری دارند و سوال اینجاست که در خصوص صیانت از کودکان حاکمیت چه کرده است؟ باید توجه کرد که اگر زیرساخت‌ها در دست ما نباشد و دسترسی به پلتفرم‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده اطلاعات نداشته باشیم، اتفاقات روزهای اخیر تکرار می‌شود. اما شبکه ملی اطلاعات توان صیانت از این شرایط را دارد.
 
وی درباره مزایای شبکه ملی اطلاعات گفت: اولین مزیت شبکه ملی اطلاعات، صیانت از حق کودکان است و دومین مزیت مباحث اقتصادی است. به طور مثال برای انتقال یک کالا از شیراز به اصفهان روش منطقی انتقال کالا از مسیرهای داخلی است و در بحث جابه‌جایی اطلاعات، محتوا از شیراز به خارج از کشور می‌رود و در نهایت به اصفهان می‌رسد. به ازای هر اطلاعاتی که از مرز خارج می‌شود، باید هزینه پرداخت شود و این روزها خانواده‌ها در بحث آموزشی هزینه محتوا پرداخت می‌کنند اما هزینه استفاده از پلتفرم‌های داخلی نیم‌بها است.
 
معاون راهبردی فنی مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: روند حرکت ما در خصوص شبکه ملی اطلاعات می‌توانست بهتر باشد. شبکه ملی اطلاعات همانند نامش نیازمند عزم ملی است و دستگاه‌ها و نهادها به صورت کلی باید پای کار بیایند. شبکه ملی اطلاعات در حد یک قوه یا یک وزارتخانه نیست و در این ۱۰ سال ابتدا به دنبال تعریف یکسان و واحد بودیم و باید جزئیات این مسئله به صورت دقیق مطرح می‌شد. خیلی صحبت‌ها مثل فیلترینگ، اینترنت ملی، اینترانت و… پیرامون شبکه ملی اطلاعات مطرح بود.
 
روحانی گفت: این ۱۰ سال فرسایشی شد و باید با سرعت بیشتری حرکت می‌کردیم و بعد از فرمان مقام معظم رهبری در ۱۲ آذرماه سال ۱۳۹۸ مجموعه‌ها پای کارآمدند و جلسات فوق‌العاده فشرده روزانه برگزار شد. بر اساس برنامه‌های وزارت ارتباطات کل کار شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۴ به نتیجه خواهد رسید و امیدواریم عمده کار تا پایان دولت پایان یابد. شبکه ملی کار بزرگی محسوب می‌شود که نیازمند عزم ملی و کمک همگانی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.