تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 10, 2021
8:33 شنبه، 21ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122675

متوسط زمان ترخیص و ورود تجهیزات ICT به کشور کاهش یافت

 
معاون امور رادیویی رگولاتوری از کاهش متوسط زمان ترخیص تجهیزات بخش ارتباطات به کشور از حدود ۹ روز کاری در سال ۹۵، به حدود ۳ روز کاری در سال ۹۹ با وجود افزایش ۷۴ درصدی تعداد درخواست ترخیص تجهیزات حوزه ارتباطات، خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نسترن محسنی گفت: الکترونیکی کردن فرآیند بررسی درخواستهای حوزه ترخیص و راه اندازی "سامانه جامع ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات فاوا" در سال ۹۵، به عنوان اولین ابزار بهبود فرآیندها و از دلایل کاهش متوسط زمان ترخیص تجهیزات است.
وی افزود: پس از راه‌اندازی این سامانه، رگولاتوری در سه سال گذشته به منظور تسهیل گری بیشتر و پاسخگویی سریعتر به درخواستها، به رصد زنجیره فرآیندها، دریافت و پردازش بازخوردها پرداخته است که این اقدام با اصلاح برخی فرآیندها، بازنگری و به روز رسانی قواعد و تنظیم بعضی ضوابط فنی جدید که لازمه هماهنگی با شرایط زمانی و فناوریهای روز است، باعث بهبود عملکرد این حوزه شده است.
محسنی درباره عملکرد رگولاتوری در بررسی تجهیزات بخش ICT مورد تقاضا برای ورود به کشور، عنوان کرد: آمارهای سامانه جامع نشان می‌دهد درخواستهای ترخیص و ورود تجهیزات از ۴ هزار و ۴۳۹ مورد در سال ۹۵ به ۷ هزار و ۷۲۸ مورد در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است.
معاون امور رادیویی رگولاتوری درباره آمار مربوط به ثبت سفارش تجهیزات نیز بیان کرد: آمار استخراج شده از سامانه جامع، نشان می‌دهد ۶ هزار و ۳۷۲ درخواست ثبت سفارش در سال ۹۵ ثبت شده است که این آمار در سال ۹۹ به ۱۹ هزار و ۷۷۴ مورد رسیده است و با وجود افزایش حدود ۲۰۰ درصدی در این حوزه، رگولاتوری توانست، متوسط زمان ثبت سفارش تجهیزات حوزه ICT را در حدود دو روز ثابت نگه دارد.
وی بیان کرد: مطابقت مشخصات عملکردی تجهیزات این حوزه با استانداردهای ملی و بین المللی و ضوابط فنی و رادیویی از دیگر اقداماتی است که توسط رگولاتوری و با همکاری آزمایشگاههای معتبر در کشور انجام می‌شود، در این راستا رگولاتوری با انجام آزمونهایی مانند RF، EMC، Safety، SAR بر روی تجهیزات و صدور گواهی تایید نمونه، امکان بهره برداری از تجهیزات را برای متقاضیان مجاز، فراهم می‌کند.
محسنی در ادامه گفت: آمارهای سامانه جامع نشان می‌دهد تعداد درخواستهای دریافت تایید نمونه در سال ۹۷، ۶ هزار و ۲۹۹ مورد بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۷ هزار و ۷۵۴ مورد رسیده است که با وجود افزایش درخواستها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توانسته است با توجه بیش از پیش به نقشهای جدید رگولاتوری به عنوان یک تسهیل گر و توانمندساز علاوه بر نقش مقررات گذاری و نظارتی خود، متوسط زمان تایید نمونه تجهیزات را از ۳۵ به ۱۴ روز کاری کاهش دهد.
معاون امور رادیویی رگولاتوری، در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه استاندارد و تایید نمونه عنوان کرد: با توسعه سامانه جامع در بخش تعامل بین رگولاتوری، متقاضیان و آزمایشگاههای آزمون کننده تجهیزات حوزه ICT، تدوین و ابلاغ الزامات حاکم بر آزمایشگاهها برای نظم‌دهی و وحدت رویه تعامل میان آزمایشگاهها با سایر ارکان زنجیره تایید نمونه تجهیزات، تدوین و انتشار جداول پایه استانداردها و آزمونهای چهارگانه RF، EMC، Safety، SAR با تفکیک پارامترها و موارد آزمون برای هفت گروه اصلی از انواع تجهیزات با هدف رفرنس دهی استانداردهای ملی و بین المللی مرجع و تعیین نوع آزمون و همچنین انتشار فهرست تجهیزات تایید شده در رگولاتوری در فرآیندهای حوزه استاندارد و تایید نمونه، شفاف‌سازی و قاعده‌مندی هر چه بیشتر فرآیندها، دسترسی آسانتر و سریعتر به مقررات، استانداردها و اطلاعات تجهیزات رخ داده است که در نهایت باعث کاهش متوسط زمان تائید نمونه در این سالها شده است.
وی درباره انتشار فهرست تجهیزات تایید شده گفت: در حال حاضر فهرست تجهیزات تایید شده، با ذکر نوع تجهیز، مارک، مدل، کشور سازنده، تاریخ اعتبار و مشخصات فنی تجهیز بر روی پورتال رگولاتوری در بخش دسترسی سریع، گزینه دستگاههای تایید شده، در دسترس است.
محسنی در ادامه بیان کرد: رگولاتوری، تنظیم مقررات و ضوابط فنی، توسعه و بهبود سیستمها و بازنگری فرآیندها را یکی از وظایف خود می داند و امیدوار است با تعامل سازنده میان تمامی فعالان این حوزه مانند واردکنندگان، تولیدکنندگان تجهیزات و آزمایشگاههای اعتبار داده شده و بهره‌برداران مانند اپراتورها یا بهره‌برداران نهایی، امکان ایجاد فرصتهای هرچه بیشتر برای کشور و بخش ICT بیش از پیش فراهم شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.