تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 23, 2021
11:43 سه شنبه، 2ام آذرماه 1400
کد خبر: 130683

رگولاتوری حوزه رمزارز می‌تواند تاثیرات شگرفی روی کسب‌وکارهای مالی بگذارد

 
فعالان حوزه فین‌تک و رمزارز بر این باورند که در صورت تنظیم‌گری صحیح برای حوزه رمزارز، این دسته از دارایی‌های دیجیتال قادر خواهند بود به اقتصاد دیجیتال ایران کمک کرده و تاثیری شگرف روی کسب‌وکارهای مالی داشته باشند.
 
رضا قربانی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در نشست «راز و رمز ارزهای دیجیتال» با بیان اینکه تجربه سال‌ها مبارزه جریان‌های سنتی مالی با فضای نوآورانه رمزارزها جواب نداده است و باید این واقعیت را قبول کرد که بازار رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال به یک واقعیت تبدیل خواهد شد، گفت:‌ «با این وجود سوال‌های زیادی برای ما ایجاد می‌شود که ابزار مالی را که متعلق به هیچ کشور خاصی نیست چطور باید تنظیم‌گری و رگولاتوری کرد؟»
 
 
رضا قربانی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل پلتفرم اکسیر در این خصوص که رمزارزها چه آینده‌ای خواهند داشت، گفت: «دنیا در حال تغییر است. مکانیسم‌ها و الگوریتم‌های پولدار شدن در تمام دنیا عوض شده و سن میلیاردها پایین آمده و در کشورهای توسعه یافته به زیر ۲۵ سال رسیده است. از نظر من رمزارزها هم بخشی از این اکوسیستم و تغییر هستند و بلاک‌چین یک علم بوده که رمزارزها بخش کوچکی از این علم هستند. به خصوص در کشورهایی که مردم ممکن است به لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه باشند می‌تواند روشی برای درآمدزایی باشد، هرچند که آفات و تهدیدهایی هم دارد.»
 
 
احسان قاضی زاده، مدیرعامل اکسیر
در ادامه این نشست، محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس در رابطه با نقش رمزارزها در پیشرفت اقتصادی و تحول یک کشور گفت:‌ «در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از GDP کشورهای پیشرفته، به بحث اقتصاد دیجیتال بازمی‌گردد و نقش آفرینی دارایی دیجیتال به عنوان یک دسته از دارایی دیجیتال بسیار روی رشد مالی و سیستم اقتصادی کشور اثر گذار است.»
 
او بر این باور است که رمزارزها برای شرایط امروز ایران می‌توانند بسیار کمک کننده باشند، چرا که در شرایطی که ابزارهای مالی کامل نیستند و ارتباطی با بازارهای مالی جهانی  نداریم، این ارتباط برای تامین مالی می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
 
رمزارزها، راه نجات اقتصادی
در ادامه این برنامه حمیدرضا نایینی، مدیرعامل گروه فن‌آوا با اشاره به تاثیر رمزارزها بر حوزه کسب‌وکار گفت:‌ «کشور ما در حوزه رمزارز و فضا ایجاد شده در حال پیش رفتن پابه‌پای دنیا است؛ اما مسئله‌ مهم تاثیر همین رمزارزها بر کسب‌وکارهای دیگر است و این به نگاه‌ حاکمیت‌ها و دولت‌ها نسبت به این موضوع بستگی دارد. در این حوزه ابهاماتی وجود دارد و بیشتر به عنوان یک دارایی نامشهود به آن نگاه می‌کنیم اما اگر ایرادات این سیستم رفع شود و به بلوغ کافی برسد، می‌تواند در آینده به عنوان یک سیستم پرداخت جایگزین شود و قطعا قادر خواهد بود تاثیر بزرگی را روی کسب‌وکارهای مالی داشته باشد.»
 
 
حمیدرضا نائینی، مدیرعامل فن‌آوا
او ادامه می‌دهد: «از سمت دیگر کسب‌وکارهایی هم هستند که غیرمجازند و در زمینه پول‌شویی کار می‌کنند و با وجود رمزارزها این کسب‌وکارها در حال رونق گرفتن هستند. من تاثیر رمزارز روی کسب‌وکارها را به دو بخش تقسیم می‌کنم. یکی رمزارز برای کسب‌وکارهای موجود است که در این مورد رمزارز به عنوان یک تسهیلگر به آنها کمک می‌کند و دیگری اینکه رمزارز باعث شکل‌گیری کسب‌وکار می‌شود. مانند همین موضوع متاورس که یک پدیده و تکنولوژی جدید است و محرکش رمزارز و بلاک‌چین بود.»
 
 
محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس
قاسمی مدیرعامل مزدکس نیز در این باره با بیان اینکه یکی از مسائلی که رمزارزها به آن کمک می‌کنند، بحث تبادلات مالی است، گفت: «اما به نظر من، موضوع مهم‌تر، بحث تامین مالی با کمک رمزارزهاست. ما به دلیل محدودیت‌های موجود در ایران، تورم و نبود سرمایه‌گذار خارجی در حوزه کسب‌وکارها با مشکل مواجهیم و عملا بخشی از پروژه‌ها شروع نشده یا نتوانسته به دلیل این تامین مالی کارش را ادامه بدهد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.