تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

March 27, 2022
16:40 یکشنبه، 7ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134568

مزایده واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ برای ارائه 5G امسال برگزار خواهد شد

 
مزایده واگذاری باند ۳۵۰۰ به اپراتورهای همراه برای ارائه تکنولوژی نسل پنجم موبایل (5G) که قرار بود سال گذشته برگزار شود، امسال برگزاری خواهد شد.
 
باند طلایی برای توسعه نسل پنجم موبایل یا همان 5G، باند‌ ۳۵۰۰ است. تا برگزار نشدن مزایده برای این باند، امکان واگذاری‌اش به اپراتورهای همراه وجود ندارد. با اینکه در سال ۱۳۹۹ و در زمان دولت یازدهم اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به صورت پایلوت توانستند در چندین منطقه ‌5G را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کنند؛ اما این طرح پایلوت در حد همان آزمایشی باقی‌مانده و تاکنون گسترش نسل پنجم موبایل در کشور اتفاق نیفتاده است.
 
نسترن محسنی، معاون امور رادیویی رگولاتوری که خرداد سال گذشته اعلام کرده بود مزایده واگذاری باند ۳۵۰۰ تا یک ماه دیگر (تیر ۱۴۰۰) برگزار می‌شود تا اپراتورهای موبایل هرچه زودتر شبکه نسل پنجم در کشور را توسعه دهند؛ حالا در گفت‌وگو با زومیت می‌گوید که با مشخص شدن مصوبه‌های جدید رگولاتوری برای توسعه فیبرنوری، امسال مزایده واگذاری فرکانس ۳۵۰۰ برگزار خواهد شد.
 
نسترن محسنی توسعه فیبرنوری و 5G را با هم مرتبط می‌داند و مصوبات مربوط به آن‌ها را مانند تیکه‌های از یک پازل می‌بیند که باید در کنار هم آن‌ها را تکمیل کرد.
 
به باور او نمی‌توان پروژه واگذاری باند ۳۵۰۰ برای توسعه 5G را مستقل از توسعه فیبرنوری در کشور جلو برد، چراکه بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه نسل پنجم موبایل، به فیبرنوری نیاز دارد.
 
او در مورد وابسته بودن مزایده واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ به مصوبات مشخص برای توسعه فیبر نوری می‌گوید:
 
اواخر کار دولت یازدهم مصوبه‌ای برای ارائه پروانه هم‌گرایی توسط رگولاتوری تصویب شد. به کمک این مصوبه به تمامی اپراتورها اجازه داده خواهد شد تا امکان ارائه هر نوع سرویسی را داشته باشند؛ اما اپراتورهای اینترنتی نسبت به این مصوبه ایراداتی وارد کردند و از رگولاتوری خواستند تا این مصوبه را با نگاه به توسعه فیبرنوری اصلاح کند.
 
آن‌طور که نسترن محسنی اعلام می‌کند در کنار تغییر در مصوبه همگرایی در راستای توسعه فیبرنوری و نسل پنجم موبایل، تغییراتی هم در مصوبه Wttx یا همان پروانه‌های FWA سابق ایجاد خواهد شد تا امکان ارائه 5G برای دارندگان این پروانه هم فراهم شود. پروانه‌های Wttx پروانه‌هایی است که ازطریق آن اپراتورهایی دارنده این پروانه یعنی ایرانسل و مبین‌نت (همراه اول) امکان ارائه سرویس TD-LTE را دارند. حالا رگولاتوری می‌خواهد با تغییر در این مصوبه امکان ارائه 5G را نیز برای دارندگان این پروانه با نام 5GFWA فراهم کند.
 
نسترن محسنی تأکید می‌کند که رگولاتوری به خروجی هر دو مصوبه در حال اصلاح نیاز دارد تا مزایده واگذاری باند ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ را برای توسعه ‌5G برگزار شود.

 
در حالی برگزاری مزایده واگذاری باند فرکانسی 5G از سال گذشته به امسال موکول شده که اپراتورهای همراه نسبت به آن اعتراض کرده‌اند؛ چراکه براساس اظهارات آن‌‌ها به تعویق انداختن واگذاری باند فرکانسی مناسب برای ارائه نسل پنجم موبایل، آن‌ها را از برنامه‌ریزی برای واردات تجهیزات مورد نیاز توسعه این تکنولوژی در کشور عقب می‌اندازد.
 
معاون امور رادیویی رگولاتوری این اعتراض را بجا می‌داند ولی اعلام می‌کند که آن‌ها نمی‌خواهند برای چندین بار یک مصوبه را به کمیسیون رگولاتوری ببرند و تغییرات لازم را در آن ایجاد کنند؛ بلکه آن‌ها می‌خواهند برای یک بار و با هماهنگی تمام اپراتورهای ارتباطی مصوبه‌ای را تصویب کنند که همه بازیگران این بازار از آن برای توسعه کسب‌وکارشان راضی باشند. همچنین نسترن محسنی یادآور می‌شود که باند‌های طلایی در ۳۵۰۰، باند‌های ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ است که همین حالا دراختیار ایرانسل و مبین نت (همراه اول) برای ارائه TD-LTE است و آن‌ها سرویس‌های پایلوت 5G را هم به گفته او روی همین باندهای فرکانسی در سال ۱۳۹۹ ارائه کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.