بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 9, 2022
16:58 شنبه، 20ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134896

بانک مرکزی: بیش از ۳.۶ میلیارد تراکنش در اسفند ۱۴۰۰ انجام شد

 
۳ میلیارد و ۶۰۵ میلیون تراکنش در اسفندماه سال گذشته از طریق بیش از ۹.۱ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۴۰۵ هزار ابزار موبایلی و ۶۶۷ هزار ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد.
 
بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط ایبنا، در شرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در اسفندماه سال گذشته بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۵ میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰، بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است. همچنین این رقم نسبت به اسفندماه سال ۹۹، بیش از ۱۱ درصد بیشتر شده است.
 
در این میان، تغییرات مبلغی تراکنش‌ها نیز بیان‌گر افزایش ۱۶.۹۵ درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به رقم ۷,۴۳۹,۵۱۰,۷۵۹ میلیون ریال است. این در شرایطی است که این رقم نسبت به ماه مشابه سال ۹۹ (اسفندماه)، بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.
 
 
ابزارهای پذیرش چند درصد از تراکنش‌ها را بر عهده داشته‌اند؟
از سوی دیگر در اسفندماه سال گذشته، بیش از ۹۲ درصد از کل تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ به گونه ای که بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در اسفندماه ۱۴۰۰ نشان می دهد.
 
همچنین کارتخوان فروشگاهی با ۹۲.۴۹ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۴.۵۸ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۲.۹۳ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.
 
همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در اسفندماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با افت ۴.۵۳ درصدی همراه بوده؛ به گونه ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در اسفندماه با افت ۱۸.۷۹ درصدی نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰ به رقم ۶۶۷.۰۶۷ رسیده است.
 
بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در آخرین ماه سال گذشته به رقم ۱۰.۲۳۲.۲۴۰ رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از ۴ درصد کمتر شده است.
 
همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در اسفندماه ۱۴۰۰، نشان می دهد سهم کارتخوان های فروشگاهی از بازار ۸۹.۵۱ درصد بوده است که این میزان در بهمن ماه سال قبل، ۸۶.۷۲ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در آخرین ماه زمستان ۱۴۰۰، به ۳.۹۷ درصد رسیده که نسبت به بهمن ماه، کاهش یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.