بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 30, 2022
16:54 شنبه، 10ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135480

رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد: تشکیل کارگروه تخصصی فین‌تک‌ها با حضور بخش خصوصی

 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم حمایت از نخبگان صنعت فناوری در کشور گفت رشد در حوزه فناوری به رشد صنعت بانکداری و سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی کمک می‌کند. او همچنین پیشنهاد داد کارگروه تخصصی فین‌تک با محوریت شرکت ملی انفورماتیک و با حضور همکاران حوزه‌های ذی‌نفع بانک مرکزی و همچنین بخش خصوصی تشکیل شود.
 
«علی صالح‌آبادی»، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با فعالان فناوری‌های مالی ایران (فین‌تک‌) اظهار داشت: «اعتقاد بنده این است که دسترسی مردم را به نظام بانکی چه در حوزه خدمات بانکی و چه در بخش تسهیلات بانکی باید سهل کنیم. در این راه، حوزه فناوری‌های نوین مالی نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد.»
 
او این جلسه را به عنوان یک مقدمه برای تعامل بیشتر و حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان دانست و افزود:
 
«در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های جدید همچون بلاکچین تاثیرات زیادی در بخش های مختلف ایجاد کرده است؛ حتی شکل ارزیابی‌ها و اعتبارسنجی‌ها نیز می‌تواند تفاوت پیدا کند. بنابراین بسترهای جدیدی که در دنیا شکل گرفته‌اند، می‌توانند در آینده نقش موثرتری را در بین ذی‌نفعان مختلف ایفا کنند. مطمئنا در دوره‌ای که بنده در بانک مرکزی هستم، فناوری های نوین مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند و در واقع این مبنای توسعه نظام مالی و بانکی خواهد بود.»
 
رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به لزوم حمایت از نخبگان صنعت فناوری در کشور گفت بانک مرکزی به عنوان نهاد تنظیم‌گر در بازار پول می‌تواند بستری را فراهم کند که نوآوری‌ها رشد کنند و استعدادها بالقوه به بالفعل تبدیل شوند: «رشد حوزه فناوری، موجب رشد صنعت بانکداری و همچنین افزایش سهولت دسترسی مردم به خدمات و تسهیلات نظام بانکی خواهد شد.»
 
 
صالح آبادی همچنین پیشنهادی مطرح کرد تا کارگروه تخصصی فین‌تک ها با محوریت شرکت ملی انفورماتیک و با حضور همکاران حوزه‌های ذی‌نفع از بانک مرکزی و همچنین بخش خصوصی تشکیل شود که عملکرد و تصمیمات این کارگروه نیز هر سه ماه یکبار پایش خواهد شد.
 
وی مباحثی از جمله قراردادهای هوشمند، درآمدهای غیر مشاع و نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات شبکه بانکی را از جمله مواردی دانست که با همکاری فناوری‌های حوزه مالی می‌تواند منجر به تغییرات در حوزه پول و بانکداری شود.
 
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد نگاه او همواره بر رشد و توسعه حوزه فناوری بوده که نتیجه این کار باعث رضایتمندی همه ذی نفعان مختلف خواهد شد و تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات و خدمات را به دنبال خواهد داشت:
 
«امضای دیجیتال، سفته الکترونیکی، احراز هویت غیرحضوری و موضوع اعتبارسنجی جزو مهمترین مقوله مربوط به شمولیت مالی باشد که اتفاقات خوبی هم در این زمینه رخ داده است. همچنین موضوع کیف پول الکترونیکی، هوش مصنوعی بلاکچین و بانکداری باز نیز جزو موضوعات مهم و راهبردی در نظام بانکی هستند.»
 
صالح آبادی در پایان از رونمایی از سند باکس بانک مرکزی خبر داد و گفت در روزهای آتی و بعد از تعطیلات پیش رو، سندباکس بانک مرکزی با محوریت شرکت ملی انفورماتیک رونمایی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.