اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 7, 2022
16:13 شنبه، 17ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135618

تعداد سایت‌های 4G ایران به ۳۵ هزار رسید

 
مروری بر آمارهای رسمی گویای آن است که تا پایان اسفند سال ۱۴۰۰، اپراتورهای تلفن همراه تاکنون بیش از ۱۱۸ هزار BTS سایت فعال شبکه تلفن همراه راه‌اندازی کرده‌اند که از این میان، ۳۵ هزار سایت 4G‌ است.
 
 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارشی منتشر کرده که طبق آن، تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۰، مجموعا ۱۱۸ هزار و ۳۷۹ سایت 2G و 3G و 4G توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل راه‌اندازی شده است.
 
در اپراتور همراه اول، ۹۶.۵ درصد تحت پوشش 2G و ۸۵ درصد تحت پوشش 3G و ۸۱ درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. همچنین تعداد شهرهای تحت پوشش تا پایان سه ماهه چهارم به ۱۳۹۵ و تعداد روستاهای تحت پوشش به ۴۴ هزار و ۹۱۸ رسیده است. میزان پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی نیز به ۸۲ هزار و ۱۴۶ کیلومتر رسیده است.
 
همچنین در اپراتور ایرانسل، ۸۷.۲۱ درصد تحت پوشش 2G و ۸۳.۶ درصد تحت پوشش 3G و ۶۱ درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. میزان پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی نیز به ۶۴ هزار و ۶۶ کیلومتر رسیده است. در اپراتور رایتل  نیز ۵۶.۵ درصد تحت پوشش 3G و ۲۹.۴ درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. میزان پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی نیز به ۲۷ هزار و ۵۶۳ کیلومتر رسیده است.
 
همچنین طبق این آمار، تا پایان سال ۱۴۰۰، در مجموع ۴۴ هزار و ۲۵۸ سایت 2G توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، ۳۹ هزار و ۲۴ سایت 3G توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل و ۳۵ هزار و ۹۷ سایت 4G توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل راه‌اندازی شده است. تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن همراه به تفکیک اپراتور و فناوری در جدول زیر آمده است.
 
 
 
 
 
 
0963145.jpg
با وجود این، یکی از مشکلات کیفیت اینترنت، کمبود این سایت‌های BTS است، زیرا در حالی که بخش زیادی از تجهیزات اپراتورها در شهرهای مختلف کشور مشکل دارد، شهرداری‌ها به آن‌ها امکان اجازه نصب BTS را نمی‌دهند. درواقع ممانعت‌های مردمی و شرایط تعامل با شهرداری‌ها برای نصب دکل‌های جدید BTS یا جمع‌آوری دکل‌های موجود یکی از دلایل کاهش کیفیت پوشش و اینترنت است، به همین دلیل مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در تلاش برای حل این مشکلات هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.