بازی

فناوری اطلاعات

July 14, 2022
15:29 پنجشنبه، 23ام تیرماه 1401
کد خبر: 137520

بازی های کامپیوتری باعث می شود، بهتر تصمیم بگیریم

محققان دانشگاه ایالتی جورجیا طی مطالعات جدید خود دریافتند که بازی‌های ویدیویی مهارت ‌های تصمیم ‌گیری حسی-حرکتی افراد را افزایش داده و به طور کلی گیمرها همچنین فعالیت بیشتری در مناطق کلیدی مغز خود دارند.
پژوهش های جدید محققان دانشگاه جورجیا بر اساس خوانش‌های fMRI  یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی، از ده‌ها گیمر و افرادی که بازی های کامپیوتری انجام شد نشان می دهد بازی‌ های ویدیویی ممکن است گزینه مناسبی برای آموزش تصمیم ‌گیری ادراکی باشند.
 
موکش دامالا (Mukesh Dhamala)، محقق ارشد این پروژه و استاد دانشکده فیزیک و نجوم و مؤسسه علوم اعصاب دانشکده دانشگاه جورجیا در این رابطه می ‌گوید: بازی‌ های ویدیویی توسط اکثریت جوانان بیش از سه ساعت در هفته انجام می ‌شود، اما تأثیرات مفید آن بر توانایی‌ های تصمیم‌ گیری و مغز دقیقاً مشخص نیست.  مطالعات ما پاسخ هایی در این زمینه ارائه می دهد.
 
در واقع  ما دریافتیم پس از شناسایی شبکه ‌های مغزی مربوطه، می ‌توان از بازی های ویدیویی به ‌طور مؤثر برای آموزش ، کارآمدی تصمیم‌ گیری و مداخلات درمانی استفاده کرد.به گزارش سیناپرس، این پروژه شامل ۴۷ شرکت کننده دانشجو بود که ۲۸ نفر از آن ها ادعا می کردند بازیکن معمولی بازی های ویدیویی هستند و ۱۹  نفر دیگر به بازی علاقه نداشتند.
 
شرکت‌کنندگان در داخل یک دستگاه FMRI با نمایشگری که علامتی را نشان می داد قرار گرفتند و بلافاصله پس از نمایش نقاط متحرک، هر فرد باید دکمه ‌ای را در دست راست یا چپ خود فشار می ‌داد تا جهت حرکت نقاط را مشخص کند و  اگر حرکتی در هر دو جهت وجود نداشت، این فرد باید از فشار دادن دکمه خودداری می کرد.
 
یافته های این مطالعه نشان داد گیمر ها در پاسخ‌ های خود سریع ‌تر و دقیق ‌تر بودند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل اسکن مغز آنها تفاوت های قابل توجهی را نشان داد که با افزایش فعالیت در بخش های خاصی از مغز گیمرها مرتبط است.
 
نویسندگان این مطالعه در بیانیه ‌ای می ‌نویسند: این نتایج نشان می‌دهد که انجام بازی‌ های ویدیویی به طور بالقوه چندین فرآیند فرعی برای احساس، ادراک و عمل را برای بهبود مهارت‌ های تصمیم ‌گیری افزایش می ‌دهد. این یافته ‌ها همچنین نشان می ‌دهند که چگونه بازی ویدیویی مغز را به منظور بهبود عملکرد کار و پیامدهای بالقوه آن برای افزایش فعالیت‌های خاص تغییر می‌ دهد. جالب توجه است، محققان اضافه می کنند که گیمرها در هر دو زمینه سرعت و دقت، بهتر بودند.
 
شرح کامل ایت مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  NeuroImage منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.