اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 3, 2022
20:21 شنبه، 12ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138759

دلیل مشکلات اخیر اینترنت چه بود؟

اینترنت در ایران طی ماه‌های گذشته از آغاز سال ۱۴۰۱ فراز و نشیب‌هایی را طی کرده و در مقاطعی با کندی یا اختلال رو به رو شد که هر کدام دلایلی داشت.
از تیرماه سال جاری تاکنون چندین بار اینترنت کشور با کندی و اختلال روبه‌رو شده و در هر دوره زمانی دلایل خود را داشته است. در تاریخ ۱۶ خردادماه امسال مصرف برق کشور در زمان اوج مصرف به مرز ۶۰ هزار مگاوات رسیده بود که عدد بسیار بزرگی به شمار می‌رفت و این رقم از آخرین زمان مصرف سال گذشته ۵۰۰۰  مگاوات بیشتر بود. هرچند از سوی مسئولان صنعت برق اعلام شده بود که شبکه برق کشور بدون مشکل و پایدار است و مشکلی برای تأمین برق وجود ندارد، اما در برخی نقاط شاهد خاموشی‌هایی بودیم و همین مسئله مانند سال‌های گذشته قطعی آنتن‌های موبایل و اینترنت و در نتیجه کندی اینترنت را به دنبال داشت.
 
پس از آن در تیرماه سال جاری بود که اینترنت با کندی کلی مواجه شده بود و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل آن را قطعی گسترده‌ای که طی دو، سه شب در همان ماه اتفاق افتاده بود، اعلام کرد.
 
همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی در سوم مردادماه امسال اعلام کردند که اینترنت خانگی و همراه اول در تهران با اختلال روبه‌رو شده بود؛ خبری که یکی از رسانه‌های کشور به نقل از شرکت مخابرات منتشر کرده بود اما از بروز این اختلال در نقاط دیگری از کشور هم مشاهده می‌شد.
 
در همین رابطه اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات اعلام کرد اختلال ایجاد شده باعث قطعی موقت اینترنت «دربرخی نقاط کشور» شده است؛ اما در ساعاتی بعد شرکت مخابرات ایران اعلام کرد «قطعی اینترنت، ارتباطی به شرکت مخابرات ایران ندارد.»؛ همچنین برخی از فعالان این حوزه گفته بودند «اختلال در مرکز ارتباطات زیرساخت» سبب بروز این مشکل شده است.
 
در نهایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت که اختلال مذکور بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال، برق در شبکه اینترنتی برخی از مناطق تهران ایجاد شده بود که با پیگیری و همکاری کارشناسان این شرکت و هماهنگی شرکت توانیر مشکل برطرف و تمامی ارتباطات به حالت به پایدار درآمده است.
 
پس از آن هشتم مردادماه هم بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات، یکسری از فیبرهای نوری قطع شده بود و حدود چهار ساعت ارتباطات چند استان اعم از مشهد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کرمان دچار اختلال شده بود که برطرف شد.
 
بار دیگر، تاریخ ۱۰ مرداد سال جاری بود که شبکه اینترنت همراه و ثابت چندین شرکت با اختلال روبه‌رو و بعضا قطع شد. شبکه تلفن همراه نیز برای بعضی از کاربران در برخی از مناطق تهران از دسترس خارج شد و امکان برقراری تماس وجود نداشت. به دنبال این اختلال، ارتباط مخابراتی ثابت و سیار در بخش‌هایی از مناطق تهران برای برخی از مشتریان خانگی و تجاری دارای اختلال بود.
 
طبق اعلام اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اختلال ایجاد شده در برخی از خطوط ارتباطی به علت آتش سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات بود و در نتیجه ارتباط مخابراتی ثابت و سیار در مناطقی از شهر، مختل شده و کارشناسان مخابراتی مشغول فعالیت به منظور حل سریع این اختلالات هستند.
 
عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در همین رابطه اعلام کرده بود یکی از حوضچه‌های شرکت مخابراتی ایران در خیابان کارگر دچار آتش سوزی شد که سبب قطع ارتباطات مشترکان شرکت ایرانسل به مدت چهار پنج ساعت و مشترکان شرکت مخابرات شد.
 
همچنین اعلام شد جلسه‌ای برای این دو حادثه اخیر (مشهد و تهران) برگزار شده و عامل اصلی که باعث بروز این حوادث شده بود، متأسفانه عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط این اپراتورها بود که در آن اصول پدافند غیر عامل هم رعایت نشده بود.
 
از سوی دیگر اعلام شد که مسئول پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مأمور شده است که طی مدت دو هفته تمام حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی و ابنیه متعلق به اپراتورهای اصلی را بررسی کنند که اگر مشکلی وجود دارد به سرعت برطرف شود؛ شرکت مخابرات هم حتما باید ضرر و زیان مشترکان خود و ایرانسل را جبران کند.
 
اواخر هفته گذشته هم به دنبال بروز برخی اختلالات در برخی مناطق شمال کشور، شرکت ارتباطات زیر ساخت اعلام کرد که هیچ اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور وجود نداشته و سرویس دهی به اپراتورهای مخابراتی و ارائه دهندگان خدمات در لایه‌های دسترسی به روال عادی و معمول در جریان است و اختلال در ارتباطات برخی از مناطق شمال کشور مربوط به شرکت زیرساخت نیست.
 
بر این اساس شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد که شبکه ارتباطات زیرساخت کشور وضعیت عادی و پایدار دارد و اختلال در ارتباطات برخی از مناطق شمال کشور مربوط به شرکت مخابرات ایران است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.