اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 25, 2022
18:24 یکشنبه، 4ام دیماه 1401
کد خبر: 141592

وزیر ارتباطات: دلیل کاهش کیفیت اینترنت استفاده از فیلترشکن است

وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی ضمن اعلام اینکه دلایل کاهش سرعت اینترنت در ایام اخیر استفاده از فیلترشکن و حملات سایبری در ایام اخیر بوده، قطع اینترنت را شایعه خواند و اعلام کرد اینترنت مانند هواست و کسی حق ندارد فضای تنفس مردم را قطع کند.
سه ماه از شروع محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و هرروز این محدودیت‌ها تشدید می‌شود، با این حال وزیر ارتباطات شب گذشته در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه خبر اعلام کرد که استفاده مردم از فیلترشکن اصلی‌ترین دلیلی است که باعث می‌شود مردم تجربه خوبی از استفاده اینترنت نداشته باشند. همچنین با اینکه او هفته گذشته و در حاشیه هیئت دولت گفته بود اختلال جزیی اینترنت حل شده است در این برنامه خبر اعلام کرد که یکی دیگر از دلایل کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای اخیر حمله‌های سایبری به یک سرویس داخلی بوده است. 
 
از سوی دیگر زارع‌پور قطع اینترنت در ۳ دی ماه را هم شایعه خواند و گفت: «وزارت ارتباطات به دنبال افزایش سرعت و افزایش کیفیت اینترنت است. اینترنت مانند هوا می‌‌ماند و کسی نمی‌تواند آن را محدود کند. قطع اینترنت شایع است و چنین خبر‌هایی نیست، کسی نمی‌تواند فضای تنفس کشیدن مردم را قطع کند.»
 
همچنین او مانند گذشته تاکید کرد که توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست و شبکه اینترنت نه تنها قطع نمی‌شود، بلکه سرعت آن افزایش پیدا خواهد کرد.
 
در ادامه این مصاحبه زارع‌پور بازهم مانند همیشه تاکید کرد که محدودیت ایجاد شده روی برخی پلتفرم‌ها در اختیار این وزارتخانه نیست و این محدودیت‌ها به دستور مراجع امنیتی صورت گرفته و همین مراجع هم باید دستور به رفع این محدودیت‌ها دهند، چون در این زمینه وزارت ارتباطات تنها یک مجری است. 
 
از سوی دیگر او از رشد و استقبال مردم از پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت و این رشد را باعث مباهات دانست. 
 
او در واکنش به سوال مجری که آیا فیلترینگ رقبای خارجی که باعث رشد استفاده از پلتفرم‌های داخلی شده مایه مباهات است گفت: «محدودیتی که با آن مواجه شده‌ایم به دستور مقامات امنیتی و به دلیل قرار گرفتن در یک شرایط ناخواسته بوده است. در این زمان تمام تلاش ما این بوده که ارتباطات مردم قطع نشود و کار کسب‌وکارها نخوابد. همانطور که می‌دانید سال ۹۶ وقتی تلگرام فیلتر شد مردم به دلیل فراهم نبودن شرایط و سرویس‌های داخلی با کیفیت از انجام کارهای خود ماندند، اما حالا پیام‌رسان‌های بومی داریم که ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارند.»
 
زارع‌پور در ادامه با اعلام اینکه واتس‌اپ همین حالا ضعیف‌ترین پیام‌رسان در دنیا است اعلام کرد: «محدودیت‌های بسیار زیادی در این پیام رسان وجود دارد و ویژگی‌های بسیار بهتری در سایر مدل‌های خارجی وجود دارد.»
 
او ادامه داد: «قبل از شروع این محدودیت‌ها، از زمانی که کارم را در وزارت ارتباطات شروع کردم، تقویت پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بومی را جزیی از برنامه خود گذاشتم. این سرویس‌ها به آرامی در حال رشد بودند که ناگهان در یک شرایط نخواسته قرار گرفتیم، بنابراین توسعه این سکوها شدت گرفت و آنها توانستند با اضافه کردن قابلیت‌های ویژه رشد و با استقبال مردم و کسب‌وکارها مواجه شوند.»
 
زارع‌پور تاکید کرد مزیت‌هایی که حالا این پیام‌رسان‌ها و برخی پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارها ایجاد کرده‌اند آن هم در این مدت، مایه مباهات است و اینکه توانسته‌اند با بالا بردن ظرفیت‌های خود پاسخگوی نیاز مردم و کسب‌وکارها باشند. 
 
زارع‌پور در پاسخ به این سوال که تعدد در استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی مختلف مردم را سردرگم کرده و به نوعی ضعف محسوب نمی‌شود توضیح داد: «تعدد پیام‌رسان‌ها هم نکات مثبت دارد و هم منفی. نکته مثبت آن این است که می‌تواند به سلایق متنوع پاسخ دهد و نکته منفی آن این است که منجر به سردرگمی مردم خواهد شد.»
 
همچنین در این مصاحبه تاکید کرد در بسیاری از کشورهای دنیا که تلگرام و واتساپ و سایر پیام‌رسان‌های جهانی باز است، مردم از پیام رسان بومی خود استفاده می‌کنند. زارع پور با اشاره به سفر اخیر خود به سئول در این مورد گفت: «در این کشور نود درصد مردم از پیام رسان KakaoTalk استفاده می‌کنند و تمام برنامه‌ها و کارهای خود را با آن پیش می‌برند.»
 
در پایان وزیرارتباطت در این برنامه خبر داد که برای جلوگیری از سردرگمی مردم به خاطر تعدد پیام‌رسان‌های بومی قرار است با پیاده‌سازی سیستم استاندارد تمام پیام‌رسان‌ها در یکجا تجمیع و به یکدیگر متصل شوند. او وعده داد این اتفاق تا دهه فجر یا پایان سال رخ خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.